Kiho

Uusi patentoitu innovaatio mullistaa kylmäkuljetukset – soveltuu myös vaativiin rokotekuljetuksiin

Lämpösäädeltyjen kuljetusten määrä lisääntyy jatkuvasti maantie- ja lentokuljetuksissa. Lähiaikoina hyvin kylmiä lämpötiloja vaativien lääke- ja rokotekuljetusten tarve kasvaa, kun koronarokotteiden globaali jakelu käynnistyy. Uusi Coldest Chain -kuljetusjärjestelmä mahdollistaa lämpötilasäädellyt kuljetukset tavallisen rahdin mukana. Tämä tuo mittavia säästöjä logistiikasta aiheutuviin kuluihin ja vähentää kuljetuksista aiheutuvia ympäristöhaittoja.
Coldest Chain- kuljetusjärjestelmä mahdollistaa äärimmäistä kylmyyttä vaativien koronarokotteiden  kuljettamisen osana tavallista rahtia.
Coldest Chain- kuljetusjärjestelmä mahdollistaa äärimmäistä kylmyyttä vaativien koronarokotteiden kuljettamisen osana tavallista rahtia.

Kylmäkuljetuksia on perinteisesti toteutettu kylmäautoilla, joiden kustannukset ovat kolminkertaiset tavalliseen rahtiin verrattuna. Maailmassa heitetään vuosittain jopa 43 miljardin euron arvosta lääkkeitä roskiin kylmäketjuun liittyvien epäselvyyksien takia.  Ruokaa pilaantuu vieläkin enemmän.

Kuljetusjärjestelmä säilyttää lämpötilan vakaana 50 tuntia

Coldest Chain -kuljetusjärjestelmä koostuu uudelleen käytettävästä kuljetuslaatikosta, paikannusteknologiasta sekä seurantasovelluksesta. Kuljetusjärjestelmä on patentoitu Euroopassa, Kanadassa ja Kiinassa. Kuljetuslaatikon lämpötila-alue on -200–+100 celsiusastetta. Erikoisvalmisteisessa, keraamisella materiaalilla vuoratun kuljetuslaatikon lämpötila pysyy vakaana 50 tunnin ajan. Tuotekehityksen tavoitteena on saavuttaa jopa 120 tunnin käyttöaika. Järjestelmä ei vaadi ulkopuolista energiaa, sillä haluttu lämpötila pysyy vakaana passiivisesti. Innovaatio mahdollistaa sekakuljetukset hyvän lämmöneristävyyden ja seurattavuuden ansiosta.

– Vastaavaa passiivista energianlähdettä hyödyntävää järjestelmää ei ole muualla. Sen avulla voimme mullistaa lämpösäädellyn logistiikan. Missiomme on tehdä logistiikasta vähäpäästöisempää ja ympäristöystävällisempää globaalisti, kertoo Coldest Chainin toimitusjohtajana aloittava Jonne Pöyhtäri

– Erillistä kylmäautoa ei tarvita, kun kaupunkijakelu voidaan hoitaa joko sähköautoilla tai normaalilla pakettiautolla ilman dieselillä toimivaa kylmägeneraattoria. Esimerkiksi  ruoka-annokset voidaan tarjoilla suoraan kuljetuslaatikosta ja omavalvontaraportti toimittaa asiakkaan mobiililaitteeseen toimitushetkellä.

Seuranta parantaa turvallisuutta

Coldest Chain -kuljetusjärjestelmä on varustettu lämpötila-anturein, joilla olosuhteiden vakautta ja kuljetuksen sijaintia voidaan seurata reaaliaikaisesti. Kuopiolainen teknologiayhtiö Kiho vastaa järjestelmän digitaalisesta lämpötila- ja paikkaseurantaratkaisusta.

– Joidenkin kehitteillä olevien koronarokotteiden logistiikassa haasteena on vaadittava -50–70 celciusasteen lämpötila. Lämpötilasäädelty kuljetusjärjestelmä varmistaa vakaat, suljetut olosuhteet ilman ulkoista energianlähdettä. Etävalvonnan avulla kylmäketjun katkeamattomuus voidaan taata ja turvallisuus varmistaa, kertoo Kihon kehitysjohtaja Lari Tirkkonen.

Valtavasti sovelluskohteita

Kuljetusinnovaatiota voidaan hyödyntää sekä kylmä- että lämpökuljetuksissa. Järjestelmä mahdollistaa myös eri lämpötiloja vaativien tuotteiden rahdin samalla lentokoneella tai rekalla. Järjestelmän keveyden vuoksi lentokoneeseen voidaan ottaa aiempaa enemmän rahtia, etenkin elintarvikekuljetuksissa. Esimerkiksi Euroopasta Aasiaan kuljetettava lohi voidaan kuljettaa kierrätettävillä kuljetuslaatikoilla. Samassa tilassa voidaan kuljettaa enemmän lohta, koska tarvittavan jään määrä pienenee merkittävästi. Myös lääkealan haastavat kuljetukset, kuten näytteiden, elinsiirtojen ja lääkkeiden kuljettaminen onnistuu aiempaa tehokkaammin Coldest Chain -kuljetusjärjestelmän avulla. Ensimmäiset koekuljetukset on suoritettu ja kaupalliset sovellukset toteutuksessa.

Kuva: Shutterstock

Jonne Pöyhtäri, toimitusjohtaja, sijoittaja, Coldest Chain
jonne.poyhtari@exportmaker.fi

Lari Tirkkonen, kehitysjohtaja, Kiho
lari@kiho.fi

Kuvat

Kiho
Itkonniemenkatu 21
70500 Kuopio

040 0247700https://www.kiho.fi/

Coldest chain on kansainvälisen liiketoiminnan osaajan Jonne Pöyhtärin, logistiikan asiantuntijan Juha Harjulan ja IPR-juristi Maunu Korpelan perustama yhtiö, joka kehittää ja markkinoi Coldest Chain -kuljetusjärjestelmää maailmalle. Tavoitteena on erittäin voimakas kansainvälinen kasvu ja missiona lämpötilasäädellyn logistiikan uudistaminen tehokkaammaksi ja ekologisemmaksi.

Kuopiolainen teknologiayhtiö Kiho on alustatalouden asiantuntija, joka on kehittänyt liiketoiminta-alustan liikkuvan työn ohjaukseen ja laskutukseen. Kiho-alustan ohjelmistopalveluihin kuuluvat esimerkiksi ajoneuvojen hallinta, työajanseuranta, kalustovahti ja laskutus. Paikannukseen, IoT:hen ja tekoälyyn perustuvia palveluja käyttää jo yli 1000 yritystä. Vuonna 2003 perustetun kasvuyhtiön virallinen nimi on Mastercom Oy ja sen liikevaihto oli viime vuonna noin 5 miljoonaa euroa. Kiho työllistää 50 työntekijää.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kiho

Jätä tietokone kotiin -päivänä työntekijät keskittyvät työyhteisön kehittämiseen27.10.2020 07:00:00 EET | Tiedote

Kuopiolaisen teknologiayhtiö Kihon rivit ovat tiivistyneet peräti 17 uudella työntekijällä poikkeuksellisen koronavuoden aikana. Uusia osaajia on palkattu niin ohjelmistosuunnitteluun kuin myyntitehtäviinkin. Lokakuussa Kiholle myönnettiin kansainvälisesti tunnettu Great Place to Work -sertifikaatti tunnustuksena korkeasta työtyytyväisyydestä työntekijöiden kesken. Kovassa kasvuvauhdissa oleva Kiho haluaa säilyttää ihmisläheisen ja vapaan yrityskulttuurin.

Älykäs ajotavanseuranta lisää vastuullista liikennöintiä24.6.2020 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset yritykset Kiho ja Piirla ovat kehittäneet uuden älykkään ajotavanseurantapalvelun, jonka avulla voidaan ensimmäistä kertaa koostaa tietoja kuljettajien käyttämistä turvaväleistä, ylinopeuksista ja vaaratilanteita reaaliaikaisesti. Palvelu hyödyntää jälkiasennettavaa lisälaitetta, joka voidaan asentaa mihin tahansa ajoneuvoon. Palvelua käyttävät yritykset voivat nyt todentaa henkilöstönsä ajotapojensa vastuullisuutta, parantaa taloudellisuutta sekä palkita ajotapaansa kehittäneitä kuljettajia.