Uusi potilasjärjestö edustaa 600 000 naista Suomessa - 20-vuotias Endometrioosiyhdistys laajensi toimintaansa ja on nyt Gynekologinen potilasjärjestö Korento ry

Gynekologinen potilasjärjestö Korento ry:n tavoitteena on edistää sairastavien hyvinvointia ja edunvalvontaa. Aktiivisena yhteiskunnallisena toimijana Korento ry tulee tekemään töitä lisätäkseen vastuullista kuukautispuhetta sekä avoimempaa suhtautumista gynekologisiin sairauksiin ja oireyhtymiin sekä niiden vaikutuksiin niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla.

Endometrioosia sairastaa Suomessa n. 200 000 naista. Endometrioosi aiheuttaa moninaisia oireita sekä lamaannuttavia kipuja ja vaikuttaa naisten elämään kokonaisvaltaisesti. Endometrioosi on myös merkittävä lapsettomuuden syy. Endometrioosin diagnoosiviive on vielä 6-9 vuotta ja sen aiheuttamat kustannukset yhteiskunnalle on n. 1,5 miljardia vuosittain. Adenomyoosi on endometrioosin muoto, jossa endometrioosia kasvaa kohdun sisällä.

PCOS eli Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä on naisten tavallisin hormonihäiriö, jota esiintyy 10−18 %:lla naisista. Jopa noin puoli miljoona suomalaisnaista kärsii siis siitä jonkinasteisena. PCOS aiheuttaa häiriöitä kuukautiskiertoon. Oireistoon voi liittyä myös miestyyppistä liikakarvoitusta sekä painon kertymistä erityisesti keskivartalon alueelle. PCOS on yleinen lapsettomuuden syy. PCOS-potilailla riski rasva- ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöihin on kohonnut ja riski sairastua tyypin 2 diabetekseen ja metaboliseen oireyhtymään on kaksin- tai kolminkertainen. Myös riski sairastua sepelvaltimotautiin ja sydän- ja verisuonisairausiin on kohonnut.

Vulvodyniaksi kutsutaan naisilla esiintyvää kroonista, yli kolme kuukautta kestänyttä ulkosynnyttimien kipua, jolle ei ole selvää syytä. Naisista 8–16 % on kärsinyt erilaisista ulkosynnyttimien kiputiloista. Yleisyydestään huolimatta vulvodynia tunnetaan vielä varsin huonosti. Vulvodyniaan liittyvä kipu voi olla paikallista ulkosynnytinalueen kipua tai epämääräisempää yleistä kipua. Kipu voi syntyä joko kosketuksen seurauksena tai ilman kosketusta. Pääasiassa vulvodynia esiintyy paikallisena emättimen kosketusarkuutena tai yleistyneenä vulvodyniana. Erityisesti emättimen kosketusarkuutena esiintyvä vulvodynian muoto eli vestibulodynia on yleistä nuorilla naisilla.

p. 0503724453
jutta.laino@endometrioosi.fi