Uusi potkulautapalvelu saapui Vuosaareen

HSL:n potkulautapalvelussa kokeillaan sekä perinteisesti potkittavia että sähköllä toimivia potkulautoja. Kokeilualueena on Vuosaari, johon tulee 28 potkulauta-asemaa ja noin 300 potkulautaa.

Asemia on nyt asennettu seitsemän kappaletta Vuosaaren metroaseman ympäristöön. Loput asemat saadaan paikoilleen lähiaikoina. Potkulaudan saa käyttöönsä mobiilisovelluksella minuuttiveloituksella. HSL ja palvelusta vastaava Samocat Sharing toteuttavat kokeilun yhteistyössä. Kokeilu jatkuu lokakuun loppuun saakka.

”Testaamme Vuosaaressa, miten potkulaudat toimivat joukkoliikennematkan osana ja itsenäisenä kulkutapana. Helsingin keskustasta löytyy muutaman yrityksen asemattomia sähköpotkulautoja. Vuosaaren pilotissa kokeilemme kuitenkin asemallista ratkaisua. Potkulautoja ei jätetä minne sattuu ja ne löytyvät aina samoista paikoista”, HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen kertoo.

Palvelun ylläpidosta vastaa Samocat Sharing, jonka sovelluksella palvelua käytetään. Potkulaudan saa asemalta käyttöönsä lukemalla sovelluksella vapaan potkulaudan vierestä löytyvän QR-koodin. Sähköiset laudat ovat oransseja, potkittavat laudat keltaisia. Potkulaudan palautus onnistuu ilman sovellusta mille tahansa potkulauta-asemalle. Veloitus tapahtuu maksukortilta, jonka tiedot lisätään sovellukseen rekisteröitymisen yhteydessä.

Asemat ja saatavilla olevat potkulaudat tulevat myös HSL:n Reittioppaaseen.

”Sähköllä huristelu varmaan innostaa monia, mutta suosittelen kokeilemaan myös tavallisia potkulautoja. Potkuttelemalla saa samalla hyötyliikuntaa ja lisää potkua päiväänsä”, Jääskeläinen kannustaa.

Kokeilun perusteella päätetään jatkosta

Kokeilun aikana seurataan palvelun käyttöä ja tehdään asiakaskyselyitä. Lähtökohtana on, että jos palvelulle on kysyntää, se voisi jatkaa ja laajentua markkinaehtoisesti ilman HSL:n tukea. HSL maksaa Samocat Sharingille pilotin toteutuksesta ja markkinoi palvelua. Samocat Sharing vastaa palvelun toteutuksesta, ylläpidosta ja asiakaspalvelusta.

Potkulautapilotti on osa HSL:n Idealab-hanketta, jossa kokeillaan uudenlaisia liikkumispalveluita HSL-alueen liikenteessä. Toinen Idealab-hanke on Espooseen sijoittuva kutsuliikennekokeilu, joka käynnistyy syksyllä.

Näin käytät palvelua

1. Lataa

Lataa kännykkääsi Samocatin sovellus ja rekisteröidy potkulautailijaksi.

Tavallisen potkulaudan käyttö maksaa 0,50 euroa ensimmäiseltä viideltä minuutilta, jonka jälkeen veloitus on 0,05 euroa per minuutti.

Sähköisen potkulaudan käyttö maksaa 1 euron ensimmäiseltä viideltä minuutilta, jonka jälkeen veloitus on 0,15 euroa per minuutti.

1. Hae

Tarkista asemat ja vapaat potkulaudat sovelluksella tai Reittioppaasta. Vapaan laudan tunnistat asemalla vihreästä valosta. Irrota lauta lukemalla telineessä oleva QR-koodi. Taita lauta auki ja potkaise matkaan!

1. Aja

Tavallisella potkulaudalla saat potkia jalkakäytävällä. Sähkölaudalla aja aina pyörätiellä tai ajoradalla. Huomioithan toiset liikkujat.

Täyteen ladatulla sähköpotkulaudalla voi kulkea enintään 15 kilometriä. Laudan maksiminopeus on 25 kilometriä tunnissa.

Laudalla saa kulkea vain yksi ihminen kerrallaan.

Voit palauttaa laudan mille tahansa potkulauta-asemalle, joko telinepaikalle tai telineen päähän lukitusvaijerilla, jos asema on täynnä.

Potkulaudan voi varata sovelluksen avulla etukäteen korkeintaan tunniksi. Veloitus käynnistyy 10 minuutin päästä varauksesta. Varauksen voi siis tarvittaessa perua ilman veloitusta, jos se tapahtuu ennen kuin 10 minuuttia on kulunut varauksen tekemisestä.

Potkulautapilotin kampanjasivu

Tarja Jääskeläinen
erityisasiantuntija
HSL

Tuomas Korhonen
projektipäällikkö
Samocat Sharing

Liikenteen päästöt pienemmiksi: Yhä useampi työkone kulkee uusiutuvalla biopolttoaineella22.5.2019 13:08:57 EESTUutinen

Helsingin seudun kunnissa ja organisaatioissa on meneillään hyvä vire liikenteen päästöjen alentamisessa. Espoon ja Vantaan kaupungit sekä Posti ovat liittyneet BioSata-projektiin, joka siirtää pääkaupunkiseudun bussit ja työkoneet käyttämään tähde- ja jätepohjaisia biopolttoaineita. HSL:n tilaama bussiliikenne ja Helsingin kaupungin hyötyajoneuvot mukaan lukien työkoneet siirtyvät käyttämään vain uusiutuvia polttoaineita vuoteen 2020 mennessä. Nyt myös Espoon ja Vantaan kaupungit pyrkivät nopeuttamaan biopolttoaineiden käyttöönottoa hyötyajoneuvoissaan.

HSL:n hallituksen päätöksiä 7.5.20197.5.2019 17:30:31 EESTTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutettava sopimuskokonaisuus ja tarjouspyyntö Hallitus päätti hyväksyä lähijunaliikenteen kilpailutettavan sopimuskokonaisuuden ja tarjouskilpailun ratkaisuperusteet hankintailmoituksen mukaisesti viimeisteltäviksi erikseen mainituilla periaatteilla. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään tarjouspyynnön ja sen liiteaineiston hyväksymisestä ja julkaisemisesta sekä valtuuttaa toimitusjohtajan neuvottelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan lisäsopimuksen VR:n kanssa mahdollisen liikkeenluovutuksen ja siirtymäkauden aiheuttamien koulutus- ja perehdytyskustannusten korvaamisesta. Hallitus päätti myös, että HSL alkaa valmistella lähijunaliikenteessä käytettävän ajoenergian hankintaa. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Liittyminen KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantuntijapalveluita koskevaan puitesopimukseen Hallitus päätti, että HSL liittyy KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantun

Junaliikenteen kilpailutus Helsingin seudulla etenee – HSL julkaisi linjaukset sopimuskokonaisuuteen ja tarjouspyyntöön7.5.2019 09:22:03 EESTTiedote

HSL-alueen junaliikenne siirtyy uuteen aikaan kesäkuussa 2021, kun HSL:n lähijunia alkaa liikennöidä tarjouskilpailun voittanut operaattori. HSL on nyt julkaissut linjaukset kilpailun tarjouspyyntöön ja sopimuskokonaisuuteen. Sopimus- ja tarjouspyyntöluonnokset lähetetään nyt ehdokkaille kommentoitavaksi, ja lopulliset tarjouspyyntö ja sopimus julkaistaan kommenttikierroksen jälkeen.