Uusi potkulautapalvelu saapui Vuosaareen

HSL:n potkulautapalvelussa kokeillaan sekä perinteisesti potkittavia että sähköllä toimivia potkulautoja. Kokeilualueena on Vuosaari, johon tulee 28 potkulauta-asemaa ja noin 300 potkulautaa.

Asemia on nyt asennettu seitsemän kappaletta Vuosaaren metroaseman ympäristöön. Loput asemat saadaan paikoilleen lähiaikoina. Potkulaudan saa käyttöönsä mobiilisovelluksella minuuttiveloituksella. HSL ja palvelusta vastaava Samocat Sharing toteuttavat kokeilun yhteistyössä. Kokeilu jatkuu lokakuun loppuun saakka.

”Testaamme Vuosaaressa, miten potkulaudat toimivat joukkoliikennematkan osana ja itsenäisenä kulkutapana. Helsingin keskustasta löytyy muutaman yrityksen asemattomia sähköpotkulautoja. Vuosaaren pilotissa kokeilemme kuitenkin asemallista ratkaisua. Potkulautoja ei jätetä minne sattuu ja ne löytyvät aina samoista paikoista”, HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen kertoo.

Palvelun ylläpidosta vastaa Samocat Sharing, jonka sovelluksella palvelua käytetään. Potkulaudan saa asemalta käyttöönsä lukemalla sovelluksella vapaan potkulaudan vierestä löytyvän QR-koodin. Sähköiset laudat ovat oransseja, potkittavat laudat keltaisia. Potkulaudan palautus onnistuu ilman sovellusta mille tahansa potkulauta-asemalle. Veloitus tapahtuu maksukortilta, jonka tiedot lisätään sovellukseen rekisteröitymisen yhteydessä.

Asemat ja saatavilla olevat potkulaudat tulevat myös HSL:n Reittioppaaseen.

”Sähköllä huristelu varmaan innostaa monia, mutta suosittelen kokeilemaan myös tavallisia potkulautoja. Potkuttelemalla saa samalla hyötyliikuntaa ja lisää potkua päiväänsä”, Jääskeläinen kannustaa.

Kokeilun perusteella päätetään jatkosta

Kokeilun aikana seurataan palvelun käyttöä ja tehdään asiakaskyselyitä. Lähtökohtana on, että jos palvelulle on kysyntää, se voisi jatkaa ja laajentua markkinaehtoisesti ilman HSL:n tukea. HSL maksaa Samocat Sharingille pilotin toteutuksesta ja markkinoi palvelua. Samocat Sharing vastaa palvelun toteutuksesta, ylläpidosta ja asiakaspalvelusta.

Potkulautapilotti on osa HSL:n Idealab-hanketta, jossa kokeillaan uudenlaisia liikkumispalveluita HSL-alueen liikenteessä. Toinen Idealab-hanke on Espooseen sijoittuva kutsuliikennekokeilu, joka käynnistyy syksyllä.

Näin käytät palvelua

1. Lataa

Lataa kännykkääsi Samocatin sovellus ja rekisteröidy potkulautailijaksi.

Tavallisen potkulaudan käyttö maksaa 0,50 euroa ensimmäiseltä viideltä minuutilta, jonka jälkeen veloitus on 0,05 euroa per minuutti.

Sähköisen potkulaudan käyttö maksaa 1 euron ensimmäiseltä viideltä minuutilta, jonka jälkeen veloitus on 0,15 euroa per minuutti.

1. Hae

Tarkista asemat ja vapaat potkulaudat sovelluksella tai Reittioppaasta. Vapaan laudan tunnistat asemalla vihreästä valosta. Irrota lauta lukemalla telineessä oleva QR-koodi. Taita lauta auki ja potkaise matkaan!

1. Aja

Tavallisella potkulaudalla saat potkia jalkakäytävällä. Sähkölaudalla aja aina pyörätiellä tai ajoradalla. Huomioithan toiset liikkujat.

Täyteen ladatulla sähköpotkulaudalla voi kulkea enintään 15 kilometriä. Laudan maksiminopeus on 25 kilometriä tunnissa.

Laudalla saa kulkea vain yksi ihminen kerrallaan.

Voit palauttaa laudan mille tahansa potkulauta-asemalle, joko telinepaikalle tai telineen päähän lukitusvaijerilla, jos asema on täynnä.

Potkulaudan voi varata sovelluksen avulla etukäteen korkeintaan tunniksi. Veloitus käynnistyy 10 minuutin päästä varauksesta. Varauksen voi siis tarvittaessa perua ilman veloitusta, jos se tapahtuu ennen kuin 10 minuuttia on kulunut varauksen tekemisestä.

Potkulautapilotin kampanjasivu

Tarja Jääskeläinen
erityisasiantuntija
HSL

Tuomas Korhonen
projektipäällikkö
Samocat Sharing

HSL järjestää Ed Sheeranin konserttien aikaan lisäliikennettä Malmille 23.7. ja 24.7.17.7.2019 12:00:00 EESTTiedote

Ed Sheeranin konserttien vuoksi on HSL:n joukkoliikenteessä lisäliikennettä lähijunilla, busseilla ja metrolla tiistaina 23.7. ja keskiviikkona 24.7. HSL suosittaa varaamaan matkustamiseen aikaa ja käyttämään tarvittaessa vaihtoehtoisia reittejä. Suosittelemme saapumaan konserttiin ensisijaisesti lähijunalla, kävellen tai pyöräillen. Lisäksi joukkoliikenteen liput kannattaa ostaa etukäteen HSL-sovelluksella tai vaihtoehtoisesti lippuautomaatista.

Bussiliikenne Mannerheimintiellä estynyt 4. - 5.7. aamuina EU-ministerikokouksen vuoksi - merkittäviä vaikutuksia liikenteessä3.7.2019 08:26:19 EESTTiedote

Finlandiatalolla järjestettävän EU-ministerikokouksen aikana joukkoliikenne Mannerheimintiellä on estynyt Oopperan eteläpuolella torstaina 4.7. kello 7.30 – 9.30 ja perjantaina 5.7. kello 7 – 9 siten, että se on mahdollista ainoastaan raitiovaunuilla. Ministerikokous vaikuttaa liikenteeseen merkittävästi myös Helsingin ulosajoväyliltä Helsinki-Vantaan lentoasemalle perjantaina. Tuolloin liikenteeseen on todennäköisesti luvassa viivästyksiä reitillä Mannerheimintie–Kehä I–Tuusulantie noin kello 8–19.

HSL:n vuorokausilippu on kätevä kesäkulkijalle26.6.2019 10:37:27 EESTTiedote

Jos Helsingin seudun kesäkävijä aikoo tehdä useita matkoja päivässä tai kiertää mielenkiintoisia kohteita monena päivänä, hänen kannattaa ostaa HSL:n vuorokausilippu, joita saa 1-7 vuorokaudeksi. Kun älypuhelimeen lataa maksutta HSL-sovelluksen, matkustajalla on mukanaan sekä lippuautomaatti että liikenneneuvoja. HSL-sovelluksesta saa sekä vuorokausilippuja että kertalippuja ja sillä voi käyttää myös HSL:n Reittiopasta. Joukkoliikenteen ohella pääkaupunkiin ympäristöineen voi tutustua vaikka kaupunkipyörillä.