Uusi rahasto yhdistää passiivisen ja vastuullisen sijoittamisen hyödyt

Passiivinen sijoittaminen kasvattaa suosiotaan voimakkaasti eri puolilla maailmaa. Kyseessä on kustannustehokas sijoitustyyli, jossa tavoitellaan markkinoiden keskimääräistä tuottoa. Indeksirahastojen haasteena on ollut kuitenkin se, etteivät ne ole huomioineet lainkaan sijoituskohteidensa vastuullisuutta.

Kaksi ilmiötä on järisyttänyt finanssialaa viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Ensimmäinen ilmiöistä on passiivisen sijoittamisen väkevä nousu. Indeksirahastojen pääomat muodostivat 35 prosenttia kaikista yhdysvaltalaisten rahastojen pääomista vuonna 2017, kun kymmenen vuotta aiemmin vastaava luku oli 15 prosenttia.i Toinen suosiotaan merkittävästi kasvattanut ilmiö on vastuullinen sijoittaminen, jossa huomioidaan niin sanotut ESG-näkökohdat (Environment, Social, Governance eli ympäristö, yhteiskunta ja hyvä hallintotapa).ii

S-Pankki tuo markkinoille uuden kustannustehokkaan osakerahaston, joka yhdistää nämä kaksi ilmiötä. FIM Passiivinen Eurooppa ESG -rahasto tavoittelee eurooppalaisten osakemarkkinoiden keskituottoa ja huomioi sijoitustoiminnassaan vastuullisuuden.

Muiden S-Pankki- ja FIM-rahastojen tapaan FIM Passiivinen Eurooppa ESG -osakerahasto noudattaa kattavia vastuullisen sijoittamisen periaatteita.iii Rahasto ei tee suoria sijoituksia esimerkiksi ydinaseita tai kansainvälisillä sopimuksilla kiellettyjä aseita valmistaviin yhtiöihin. Rahasto ei myöskään sijoita tupakkaa valmistaviin yhtiöihin.

”Tyypillinen indeksirahasto ei huomioi vastuullisuutta sijoituspäätöksissään. Uskon, että moni passiivisen sijoitustyylin ystävä tervehtii ilolla vastuullisesti sijoittavaa rahastoamme, jonka myötä voi heittää hyvästit esimerkiksi ’passiiviselle tupakoinnille’ sijoitustoiminnassaan”, S-Pankin vastuullisen sijoittamisen johtaja Mika Leskinen sanoo.

Uuden rahaston vuotuiset juoksevat kustannukset ovat 0,49 %. Tämä tekee rahastosta edullisen vaihtoehdoin aloittaa vastuullinen sijoittaminen. Rahaston vertailuindeksinä käytetään euromääräistä MSCI Daily Net TR Europe Euro -tuottoindeksiä, joka kuvaa Euroopan pörsseissä listattujen suurten ja keskisuurten yhtiöiden osakkeiden keskimääräistä arvonkehitystä.

”Meillä vastuullinen sijoittaminen lähtee liikkeelle taloudellisista lähtökohdista. Näemme, että vastuullisuus on merkittävä kilpailutekijä yrityksille ja uskomme, että pitkällä aikavälillä parhaat ja kestävät tuotot saadaan aikaan, kun sijoituspäätöstä tehtäessä huomioidaan myös kohteen vastuullisuus”, Mika Leskinen sanoo.

i Investment Company Institute: Investment Company Fact Book 2018
ii Google Trends: Haut sanaparille ”ESG investing” vuodesta 2004 eteenpäin
iii FIM Varainhoito Oy:n vastuullisen sijoittamisen periaatteet

S-Pankki on suomalainen pankki, joka haluaa mahdollistaa vähän rahakkaamman huomisen jokaiselle lompakon paksuudesta riippumatta. Meillä asiantuntemus tarkoittaa sekä talouden että ihmisen ymmärtämistä: osana S-ryhmää tunnemme 3,1 miljoonan asiakkaamme arjen. Uudistamme pankkialaa tarjoamalla ylivoimaista helppoutta ja hyötyä pankin ja kaupan palveluita yhdistämällä.

Monella on jemmarahaa, josta he eivät tiedä – jopa 350 miljoonaa euroa käyttämätöntä rahaa S-Pankissa asiakasomistajien tileillä5.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

S-Etukortti löytyy jo lähes neljältä miljoonalta suomalaiselta ja vuonna 2019 niillä kerättyä Bonusta ja muita etuja maksettiin asiakasomistajille keskimäärin 160 euroa. Osa jemmaa Bonuksensa tietoisesti tulevaa varten, mutta moni ei vielä edes tiedä bonuspottiaan: S-Pankin tileillä on koskemattomana asiakasomistajien rahoja jopa 350 miljoonaa euroa.

S-Pankki ostaa Fennian varainhoito- ja kiinteistösijoituspalvelut20.5.2020 09:15:00 EESTTiedote

S-Pankki kasvattaa varallisuudenhoitoaan yrityskaupalla ja nousee samalla yhdeksi Suomen merkittävimmistä kiinteistövarainhoitajista. Fennialta siirtyvät toiminnot saavat voimakkaasti kasvavan kotimaisen omistajan, jolle varallisuudenhoito on toinen tukijalka. Fennia keskittyy jatkossa entistä voimakkaammin ydinliiketoimintansa kehittämiseen ja tähtää tulevaisuudessa vakuutusalan asiakaslähtöisimmäksi toimijaksi.

Suomen markkinoille fossiilisista polttoaineista vapaa rahasto – S-Pankki ja FIM kiihdyttävät ilmastotyötään19.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Ilmastonmuutos on yksi aikamme suurimmista haasteista. Samalla se on riski, joka jokaisen säästäjän on syytä huomioida omissa sijoituksissaan. Tavallisen rahastosäästäjän on kuitenkin ollut vaikea välttää sijoituksia fossiilisiin polttoaineisiin, sillä erilaiset energiayhtiöt ovat kuuluneet tyypillisesti laajasti hajautettujen rahastojen sijoituskohteisiin.

Suomalaiset paljastavat S-Pankin kyselyssä: Näitä asioita ostetaan, kun koronarajoitukset hellittävät15.5.2020 07:00:00 EESTTiedote

Koronakriisi on saanut joka kolmannen suomalaisen miettimään aiempaa tarkemmin omaa rahankäyttöään. Lähes viidenneksellä on kuitenkin kriisin takia aiempaa enemmän rahaa käytössään. Kun yhteiskunta palaa takaisin normaalitilaan, aikovat suomalaiset suunnata ravintoloihin, kotimaan matkalle, kulttuuritapahtumiin ja kampaajalle. Tiedot selviävät S-Pankin Kantarilla teettämästä tutkimuksesta.