Uusi raportti: Johtavat yritykset kehottavat Pohjoismaita edelläkävijyyteen ilmastonmuutosasioissa

Pohjoismailla voi olla merkittävä rooli Pariisin sopimuksen tavoitteiden saavuttamisessa. Siksi pohjoismaiset yritykset kehottavat päättäjiä kehittämään kunnianhimoisia ilmasto-ohjelmia yhteistyössä yritysten ja kansalaisyhteiskunnan kanssa. Näin on mahdollistaa saavuttaa fossiiliton yhteiskunta nopeammin, edistää maailmanlaajuisia ilmastohankkeita ja samalla vahvistaa Pohjoismaiden kilpailukykyä.

Tämä käy ilmi Nordic companies on climate transition, competitiveness and growth - raportista, jonka viisi pohjoismaista yritysverkostoa luovuttaa torstaina 12. huhtikuuta Pohjoismaiden ministerineuvostolle. Raportti perustuu Pohjoismaiden suurimpien yritysten toimitusjohtajien, hallitusten puheenjohtajien ja muiden yritysjohtoon kuuluvien haastatteluihin. Yhteisesti heidän edustamillaan yrityksillä on yli puoli miljoonaa työntekijää eri puolilla maailmaa, ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto vastaa 17 prosenttia Pohjoismaiden bruttokansantuotteesta.

- Ilmastonmuutoksen liennyttäminen on aikamme suurin liiketoimintamahdollisuus. Voidakseen hyötyä aikamme suurimmasta liiketoimintamahdollisuudesta Pohjoismaiden on oltava etulinjassa ja luotava ratkaisuja, ennen kuin niistä tulee maailmanlaajuista valtavirtaa, sanoo Climate Leadership Coalition toiminnanjohtaja Jouni Keronen.

Pohjoismaiset yritykset havaitsivat nopeasti ilmastohankkeiden tuomat kilpailuedut ja ymmärsivät, että poliittisen johdon ja innovaatioiden väliset synergiat voivat parantaa kilpailukykyä.

Yli 50 prosenttia haastatelluista yrityksistä kertoi, että ne voisivat asettaa nykyistä tiukempia tavoitteita, jos politiikat kehittyvät oikeaan suuntaan. Kolme neljästä pystyy nollaamaan kasvihuonekaasupäästönsä ja puolet niistä sanovat pystyvänsä siihen ennen vuotta 2050. Lisäksi monet pohjoismaiset yritykset pitävät ilmastoinvestointeja välttämättömyytenä, joka lujittaa niiden asemaa maailmanlaajuisilla markkinoilla ja varmistaa niiden selviämisen pitkällä aikavälillä.

- Tällä hetkellä maailma ei valitettavasti ole kehitysuralla, jolla voitaisiin saavuttaa Pariisin sopimuksen tavoitteet. Keskusteltuamme Pohjoismaiden tärkeimpiin kuuluvien yritysjohtajien kanssa olemme vakuuttuneita siitä, että Pohjoismaat voivat toimia tiennäyttäjinä ja nopeuttaa siirtymistä vihreään talouteen koko maailmassa, toteaa Hagainitiativetin toiminnanjohtaja Nina Ekelund.

Raportin luovuttavat tänään Pohjoismaiden ilmasto- ja ympäristöasioista vastaaville ministereille liike-elämän edustajina Hagainitiativet, Norge 203040, Fossilfritt Sverige, Íslenska NýOrka ja Suomen Climate Leadership Coalition (CLC). Suomalaiseen CLC;hen kuuluu 47 suomalaista yritystä ja yhteisöä.

Tavoitteena on tarjota poliitikoille näkemys siitä, miten pohjoismainen liike-elämä voi edesauttaa ja nopeuttaa siirtymistä vähähiiliseen yhteiskuntaan vahvistaen samalla Pohjoismaiden kilpailukykyä.

- On palkitsevaa nähdä, että niin monet yritykset ovat jo huomanneet aktiivisten ilmastotekojen parantavan liiketoimintamahdollisuuksia, alentavan kustannuksia ja lisäävän kysyntää ilmastoystävällisille tuotteille ja palveluille, toteaa kansallinen koordinaattori Svante Axelsson Fossilfritt Sverige -verkostosta.

LISÄTIEDOT JA HAASTATTELUPYYNNÖT:

Jouni Keronen, Toiminnanjohtaja, Climate Leadership Coalition
email jouni.keronen@clc.fi

Nina Ekelund, Executive Director, the Haga Initiative.
nina.ekelund@hagainitiativet.se

Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige
tel: +46 70 340 69 53
svante.axelsson@regeringskansliet.se

CLC Viestintä Suomessa: Unna Lehtipuu, unna.lehtipuu@framillafinland.fi, 050-5710199

Pohjoismaiset yritykset, finanssisektori ja järjestöt vaativat EU:ta kiireellisesti päivittämään hiilidioksidipäästötavoitteet13.6.2018 14:33Tiedote

Pohjoismaiset yritykset, finanssisektori ja järjestöt vaativat julkilausumassaan EU:ta ja sen jäsenvaltioita sopimaan uusista, riittävän kunnianhimoisista ilmastotavoitteista Pariisin sopimuksen vahvistamiseksi. Allekirjoittajat kiirehtivät EU:n johtajia asettamaan nollapäästötavoitteen vuoteen 2050 mennessä tai jo aiemmin, jos IPCC:n (International Panel on Climate Change) esiintuomat tutkimustulokset niin osoittavat. EU:n tulisi myös sopia sitovasta hiilibudjetista jäljellä oleville kasvihuonekaasuille. Myös vuosille 2030 ja 2040 aiemmin asetut tavoitteet tulisi päivittää ja sovittaa yhteen uuden nollapäästötavoitteen mukaan. Pohjoismaat, kaupungit ja yritykset ovat jo asettaneet omat kurssinsa kohti hiilineutraaliutta, jotta vuoden 2050 tavoite toteutuisi. Julkilausuma julkistettiin Suomen Ilmastohuippukokouksessa keskiviikkona 13.6.2018, joka on osa YK:n suosittelemaa Talanoa-dialogi -prosessia. Tilaisuudessa keskeiset päättäjät keskustelivat ilmastotoimenpiteistä. Samana päivänä j

Yritysten viesti ministereille: lisää älyä pohjoismaisille energiamarkkinoille22.5.2018 09:00Tiedote

Pohjoismaista pitää kehittää maailman älykkäin vähäpäästöisen energian markkina-alue. Näin vastataan ilmastonmuutoksen haasteisiin sekä rakennetaan Pohjoismaiden tulevaisuuden kilpailukykyä, toteaa yrityksiä, yliopistoja, tutkimuslaitoksia ja kaupunkeja edustava Climate Leadership Coalition ehdotuksessaan Pohjoismaiden hallituksille ja alan toimijoille. Pohjoismaiden energiaministerit kokoontuvat tänään tiistaina 22.5. keskustelemaan yhteisten energiamarkkinoiden kehittämisestä Jorma Ollilan vuonna 2017 laatiman raportin pohjalta. - Pohjoismaat ovat aiemminkin toimineet tiennäyttäjinä rajat ylittävän yhteistyön kehittämisessä energiamarkkinoilla ja hyötyneet yhteistyöstä monin tavoin. Nyt tarvitsemme yhtenäistä visiota Nord Pool -markkina-alueen tulevaisuudesta, Jorma Ollila toteaa. Ollila on CLC:n henkilöjäsen ja on ollut mukana laatimassa ehdotusta. Energiamarkkinoilla on kovat muutospaineet ja lukuisia haasteita, kuten sähkön tuotannon ja kysynnän hallinnointi sääriippuvaisen sähkön

Yritysjohtajat luopuvat päästöistään nollapäästöpäivänä - ja haastavat suomalaiset työpaikat mukaan some-kampanjaan18.9.2017 10:03Tiedote

Lehdistötiedote 18.9.2017. Ensi torstaina on hyvä tilaisuus nähdä monen suomalaisen pienen ja suuren yrityksen johtoa ja henkilöstöä pyöräilemässä tai kävelemässä töihin isommalla joukolla. Climate Leadership Councilin koordinoimassa some-kampanjassa yritysjohtajat lupaavat vähentää päästöjään nollapäästöpäivänä, torstaina 21.syyskuuta.