Uusi retkeilyopas tutustuttaa Kangasalan luontokohteisiin ja reitteihin

Visit Kangasalan tuottama Kangasalan retkeilyopas on julkaistu. Se esittelee sanoin, kuvin ja kartoin 10 Kangasalan retkeilykohdetta sekä tarjoaa vinkkejä luonnossa liikkumiseen. Kangasala tunnetaan kauniista harju- ja järviluonnostaan, jossa liikutaan monipuolisesti jalan, maastopyöräillen, hiihtäen ja ratsailla.

Vehoniemenharju. Kuva: Lassi Välimaa

Kangasala tarjoaa retkeilymahdollisuuksia ja -reittejä jokaiselle. Kaarinanpolulla voi patikoida noin 60 kilometriä yöpyen välillä laavulla, Vehoniemen kahden kilometrin luontopolku on mukava retkikohde lapsiperheille. Lapinsaaren, Mustijärven ja Ranta-Koiviston laavut ovat sulan maan aikaan esteettömiä pyörätuolilla ja lastenvaunuilla liikkuville.

Kangasalan retkeilyopas syntyi tarpeesta tuottaa tietoa paikkakunnan monista retkeilyreiteistä sekä luonnonnähtävyyksistä ja koota se yhteen paikkaan helposti löydettäväksi.

– Kangasalan luontokohteet kiinnostavat niin matkailijoita kuin asukkaitakin. Matkailuneuvonnan kysytyimmät kysymykset ovat jo vuosia koskeneet luonnossa liikkumista, kuten retkeilyreittejä ja laavuja, kertoo Visit Kangasalan matkailu- ja markkinointipäällikkö Laura Pekkala.

– Oppaalla haluamme vastata tiedon tarpeeseen ja innostaa ihmisiä nauttimaan ja virkistymään luonnosta.

Opas painettuna ja verkossa

Painettuja oppaita on jaossa Kangasalan matkailuneuvonnassa Kangasala-talolla ja kaupunki-infossa Lentolan Prisma-keskuksella.

Materiaalit sekä runsaasti lisätietoja luonnossa liikkumisen mahdollisuuksita on julkaistu Visit Kangasala retkeilysivustolla osoitteessa: visitkangasala.fi/retkella

Retkeilyopas on kehitetty yhteistyössä Kangasalan kaupungin teknisen keskuksen sekä Liiku ja leiki -työryhmän kanssa.

Vehoniemenharju. Kuva: Lassi Välimaa
Retkellä Kangasalla. Kuva: Tiia Ennala / Visit Kangasala