Uusi retkeilyopas tutustuttaa Kangasalan luontokohteisiin ja reitteihin

Visit Kangasalan tuottama Kangasalan retkeilyopas on julkaistu. Se esittelee sanoin, kuvin ja kartoin 10 Kangasalan retkeilykohdetta sekä tarjoaa vinkkejä luonnossa liikkumiseen. Kangasala tunnetaan kauniista harju- ja järviluonnostaan, jossa liikutaan monipuolisesti jalan, maastopyöräillen, hiihtäen ja ratsailla.

Vehoniemenharju. Kuva: Lassi Välimaa

Kangasala tarjoaa retkeilymahdollisuuksia ja -reittejä jokaiselle. Kaarinanpolulla voi patikoida noin 60 kilometriä yöpyen välillä laavulla, Vehoniemen kahden kilometrin luontopolku on mukava retkikohde lapsiperheille. Lapinsaaren, Mustijärven ja Ranta-Koiviston laavut ovat sulan maan aikaan esteettömiä pyörätuolilla ja lastenvaunuilla liikkuville.

Kangasalan retkeilyopas syntyi tarpeesta tuottaa tietoa paikkakunnan monista retkeilyreiteistä sekä luonnonnähtävyyksistä ja koota se yhteen paikkaan helposti löydettäväksi.

– Kangasalan luontokohteet kiinnostavat niin matkailijoita kuin asukkaitakin. Matkailuneuvonnan kysytyimmät kysymykset ovat jo vuosia koskeneet luonnossa liikkumista, kuten retkeilyreittejä ja laavuja, kertoo Visit Kangasalan matkailu- ja markkinointipäällikkö Laura Pekkala.

– Oppaalla haluamme vastata tiedon tarpeeseen ja innostaa ihmisiä nauttimaan ja virkistymään luonnosta.

Opas painettuna ja verkossa

Painettuja oppaita on jaossa Kangasalan matkailuneuvonnassa Kangasala-talolla ja kaupunki-infossa Lentolan Prisma-keskuksella.

Materiaalit sekä runsaasti lisätietoja luonnossa liikkumisen mahdollisuuksita on julkaistu Visit Kangasala retkeilysivustolla osoitteessa: visitkangasala.fi/retkella

Retkeilyopas on kehitetty yhteistyössä Kangasalan kaupungin teknisen keskuksen sekä Liiku ja leiki -työryhmän kanssa.

Vehoniemenharju. Kuva: Lassi Välimaa
Retkellä Kangasalla. Kuva: Tiia Ennala / Visit Kangasala
Sorolan virkistysalue ja Sorolamportaat. Kuva: Tiia Ennala / Visit Kangasala
Retkellä Kangasalla. Kuva: Tiia Ennala

Lumoava Arboretum Frick avautuu jälleen 15.5.20229.5.2022 16:06:55 EEST | Tiedote

Vuosi sitten yleisölle avattu yksityinen metsä- ja maisemapuutarha Kangasalla kutsuu jälleen nauttimaan kauneudesta ja luonnon monimuotoisuudesta. Suuressa 3,2 hehtaarin arboretumissa on yhteensä 14 lajistoltaan erilaista puistikkoa, joissa kasvaa satoja kukkivia puita ja pensaita sekä harvinaisia kasveja kaikilta eri mantereilta. Kesällä 2022 Arboretum Frick on avoinna 15.5–14.8.2022 torstaisin ja sunnuntaisin klo 12–16, sekä ryhmille sopimuksen mukaan.

Hevosvoimien vuosi kutsuu Kangasalle kurvaillen ja laukaten13.4.2022 18:49:35 EEST | Tiedote

Kangasalla vietetään vuonna 2022 hevosvoimien teemavuotta. Valokeilaan nousevat kaksi paikkakunnan vetovoimatekijää – vanhat autot ja hevoset – jotka näkyvät muun muassa kesän tapahtumissa. Kurvaa Kangasalle -viikko Mobiliassa ja Vehoniemen automuseolla avaa ajoneuvoharrastajien kesän 6.–11.6.2022. Ensimmäistä kertaa järjestettävä Laukkaa Kangasalle -viikko täyttää kaupungin kavioiden kopseella ja hevosten ystävillä 18.–24.7.2022.

Kamarimusiikin nuoria huippuja Kangasala Classicissa14.2.2022 12:16:03 EET | Tiedote

Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty kamarimusiikkifestivaali Kangasala Classic saa jatkoa. Viikkoa ennen juhannusta 16.-19.6.2022 järjestettävä Kangasala Classic tuo jälleen Kangasalle konsertoimaan joukon klassisen musiikin huippuammattilaisia. Konsertteja järjestetään Kangasala-talossa, Kirkkoharjun näkötornilla sekä Kangasalan, Sahalahden ja Kuhmalahden kirkoissa. Festivaaliohjelmaan kuuluu myös Pikku Kakkosestakin tutun Pikku Papun Orkesterin lastenkonsertti. Festivaalin järjestää Kangasalan Musiikinystävät ry.