Uusi selvitys hiilivarastoista ja -nieluista tukee pääkaupunkiseudun ilmastotyön seurantaa

Hiilivarastoista ja -nieluista on saatu uutta tietoa, kun pääkaupunkiseudun kaupungit ja HSY teettivät selvityksen maaperän ja kasvillisuuden hiilitaseesta syksyllä 2020. Tieto tukee ilmastotyön etenemisen seurantaa ja tuo pääkaupunkiseudun hiilinielut kartalle ja entistä näkyvämmäksi osaksi maankäytön suunnittelua.

Pääkaupunkiseudun hiilivarastot

Metsät ovat tärkeitä hiilivarastoja ja -nieluja

Selvityksessä arvioitiin maaperän ja kasvillisuuden hiilivarastoja sekä niiden vuosittaista muutosta. Selvityksen mukaan merkittävimmät hiilivarastot sijaitsevat pääkaupunkiseudun metsäalueilla ja suojelualueilla sekä etenkin turvemailla. Kasvavaa hiilivarastoa kutsutaan hiilinieluksi. Hiilivarasto kasvaa erityisesti metsissä hiilen sitoutuessa kasvillisuuteen, joten metsäalueet toimivat hiilivarastojen lisäksi tärkeinä hiilinieluina.

- Vuonna 2019 kasvillisuuteen ja maaperärään sitoutuneen hiilen määrä vastasi noin 10 prosenttia alueen kasvihuonekaasupäästöistä. Kaupunkikohtaisesti hiilinielujen suhde päästöihin vaihteli välillä 4–21 prosenttia, sanoo ilmastoasiantuntija Juha Viholainen Helsingin seudun ympäristöpalveluista (HSY).

Selvitys tarjoaa ajantasaisen kuvan hiilivarastoista ja niiden muutoksesta

Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat sitoutuneet hiilineutraaliustavoitteeseen. Tämä tarkoittaa sellaisen tilan saavuttamista, jossa hiilidioksidipäästöt ja erilaiset hiiltä sitovat mekanismit, eli hiilinielut, ovat yhtä suuria.

- Kasvihuonekaasupäästöjä on seurattu jo pitkään, mutta tarvitsemme tietoa myös siitä, kuinka paljon hiiltä sitoutuu kaupunkialueella. Tämä selvitys tarjoaa ajantasaisen kuvan hiilivarastoista ja niiden muutoksesta sekä luo perustan seurannalle, HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen toteaa.

Selvityksessä arvioitiin myös metsämaiden käsittelyä koskevia toimenpiteitä hiilinielujen ja -varastojen ylläpitämiseksi. Lähdeaineistona hiilitaselaskennassa käytettiin mm. kaupunkien paikkatietomuotoisia metsävaratietoja ja viheraluehoitoluokitusta.

Paikkatietoa hiilivarastoista myös maankäytön suunnittelun tueksi

Metsäalueet ja vihreä infrastruktuuri palvelevat kaupunkiympäristöä myös luonto- ja virkistysarvojen kautta. Lisäksi ne vaikuttavat veden kiertoon ja pienilmastoon. Hiilivarastoja koskevan paikkatiedon toivotaan helpottavan eri ympäristönäkökulmien yhteensovittamista. Pääkaupunkiseutu kasvaa vauhdilla, mikä on tarkoittanut paikoin myös viheralueiden supistumista. Kaupungeissa uskotaankin, että uudesta tiedosta on hyötyä kestävän kasvun ohjaamisessa.

- Espoon kasvun tulee olla kestävää. HSY:n ja pääkaupunkiseudun yhteinen selvitys tukee Espoon kaupungin kestävän energian ja ilmaston toimintasuunnitelmaa, jonka kanssa ne muodostavat hyvän tietopohjan hiilineutraalisuustavoitteemme toimeenpanon tueksi, Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä sanoo.

Hiilinieluja koskeva raportti ja selvityksessä tuotettu paikkatietoaineisto ovat saatavilla HSY:n verkkosivuilla. Selvityksen toteutti Simosol Oy.

Pääkaupunkiseudun hiilivarastot
Pääkaupunkiseudun hiilinielut ja -varastot sekä kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2019

HSY kysyi ideoita lajittelun järjestämisestä kotona – nyt ideat testataan23.2.2021 10:14:33 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY sai Kierrätys lähtee käsistä -ideakilpailuun lähes viisikymmentä ehdotusta. Kilpailu käytiin kahdessa sarjassa ja sen tavoitteena oli löytää urbaaneja ja kompakteja kierrätysratkaisuja koteihin, helpottamaan lajittelua arjessa. Ideat arvioi monialainen tuomaristo. Voitokkaiksi ratkaisuiksi valittiin ReCube (Matti Heinonen, 1. sija), Carousel (Liubov Obraztcova, 2. sija) ja Fold (Isac Lindberg ja Jeremy Bengts, 3. sija). Lisäksi kunniamaininta myönnettiin ratkaisulle POI - Dekiru! Sorting system (Ngoc Nguyen ja Aiko Sakaguchi). Ratkaisuja testataan ja kehitetään kodeissa kevään aikana yhteistyössä muun muassa Y-Säätiön ja Espoon Asunnot Oy:n kanssa.

Jäteveden lämpö kiinnostaa – kokonaistarkastelu tarpeen ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi22.2.2021 09:05:00 EETTiedote

Jäteveden sisältämä lämpö on merkittävä resurssi, jonka nykyistä tehokkaampaan hyödyntämiseen kohdistuu paljon ja perusteltua kiinnostusta. Jäteveden lämpö on samalla välttämättömyys jäteveden biologiselle käsittelylle, erityisesti typenpoistolle. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on käynnistänyt yhteishankkeen, jossa tutkitaan jätevesilämpöä yhteiskunnan lämpöenergiataloudessa.

HSY:n hallituksen päätökset 19.2.202119.2.2021 11:28:03 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa tehdä vesihuollon suunnittelupalveluiden hankintaan puitesopimukset Espoon katujen suunnitteluun seuraavien konsulttien kanssa: Ramboll Finland Oy, FINNMAP Infra Oy, Destia Oy, A-Insinöörit Civil Oy, Sitowise Oy, Afry Finland Oy, WSP Finland Oy sekä FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy. Hallitus päätti antaa lausunnot valtioneuvoston periaatepäätöksiin kiertotalouden edistämiseksi ja kotimaan liikenteen kasvihuonekaasujen vähentämiseksi. Hallitus sai tiedoksi pääkaupunkiseudun hiilinielut ja -varastot. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti lukuun ottamatta kohtaa 3, jossa hallitus päätti merkitä tiedoksi kokouksessa täsmennetyn sisäisen tarkastuksen vuosisuunnitelman vuodelle 2021. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun hiilinieluista ja -varastoista. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: https://hsy10.oncloudos.com/cg

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.2.202117.2.2021 07:49:32 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.2.2021. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa vesihuollon suunnittelupalveluiden hankinnasta Espoon katujen suunnitteluun valituilta konsulteilta sekä lausuntojen antamisesta valtioneuvoston periaatepäätöksiin kiertotalouden edistämiseksi ja kotimaan liikenteen kasvihuonekaasujen vähentämiseksi. Hallitus saa tiedoksi pääkaupunkiseudun hiilinielut ja -varastot. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun hiilinieluista ja -varastoista. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi