Liikennevakuutuskeskus

Uusi selvitys: Sähköautoilussa on uudenlaisia riskejä ja kolarit tulevat kalliiksi

Jaa

Liikennevakuutuskeskuksen (LVK) teettämän selvityksen mukaan sähköautojen omaisuusvahinkojen korvaukset ovat noin kaksinkertaiset muihin autoihin verrattuna. Kolarikorjaukset ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautoilla, lisäksi sähköautoilla on suurempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen.

Lähde: Mostphotos
Lähde: Mostphotos

Selvityksen sähköisten ajoneuvojen vakuuttamisen toimintaympäristön nykytilasta ja lähitulevaisuudesta toteutti LVK:n toimeksiannosta Gaia Consulting Oy. Selvityksessä on käytetty suomalaisen aineiston lisäksi myös Norjan, Ruotsin ja Yhdysvaltojen tietoja. Sähköautolla tarkoitetaan selvityksessä täyssähköautoja sekä ladattavia hybridejä.

Selvityksen mukaan sähköautojen kolarikorjaus on noin 1,5 kertaa kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. Tähän vaikuttaa se, että sähköautot ovat tällä hetkellä uusia ja hintaluokaltaan kalliita. Lisäksi ajoneuvon akun korjaaminen on hintavaa, jos se pääsee vaurioitumaan kolarissa.

– Sähköautojen kolarikorjaaminen vaatii uutta ja erilaista osaamista kuin polttomoottoriautojen. Sähköautojen yleistyessä osaavan työvoiman saatavuus tulee olemaan haaste ja korjausalan koulutukset tulevat olemaan välttämättömiä, LVK:n tekninen päällikkö Tuomo Toivanen huomauttaa.

Jos sähköauto joudutaan lunastamaan, vakuutusyhtiölle koituva lunastuskulu on polttomoottoriautoa suurempi. Lunastuskuntoisen sähköauton korjaaminen on kallista, ja varaosina niille ei ole vielä muodostunut kysyntää sähköautokannan pienuuden ja uutuuden takia.

Suurikokoisten sähköautojen polttomoottoriautoja korkeammaksi arvioitu riski joutua onnettomuuteen muodostuu useasta tekijästä. Sähköautot kiihtyvät nopeasti ja voivat yllättää sekä kuljettajan että muut tienkäyttäjät. Toisaalta sähköauton vauhti voi myös hidastua yllättäen virran katketessa, sillä kytkintä ei ole. Lisäksi vaikutusta voi olla muilla tekijöillä kuten teknologian tuomalla väärällä turvallisuuden tunteella, joka voi johtaa riskien ottamiseen. Lisäksi riskiin vaikuttavat ajokilometrien suuri määrä ja ajon painottuminen keskimääräistä enemmän suurkaupunkialueille. Luonnollisesti sähköajoneuvot joutuvat osalliseksi myös toisten ajoneuvojen aiheuttamiin onnettomuuksiin. Sähköautokanta painottuu tällä hetkellä suurikokoisiin autoihin, joka näkyy selvityksen tuloksissa. Mikro- ja pienautoluokassa vastaavaa onnettomuusriskiä ei ole voitu todeta.

Korkeampien korjaus- ja lunastuskustannusten sekä suuremman onnettomuustodennäköisyyden takia sähköautojen omaisuusvahinkojen korvaukset ovat selvityksen perusteella noin kaksinkertaiset muihin autoihin verrattuna.

– Valitettava fakta on, että sähköautovahinkojen korkeat kustannukset voivat mahdollisesti ainakin alkuvaiheessa näkyä vakuutusten hinnoissa. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että tilanne voi muuttua tulevaisuudessa, LVK:n johtaja Janne Jumppanen huomauttaa.

Selvityksen tuloksissa näkyy, että tällä hetkellä liikenteessä olevista sähköautoista suuri osa on isokokoisia ja automerkkejä on vain vähän, joka tekee aineistosta yksipuolisen.

– Perinteisen kokoisilla sähköautoilla erot polttomoottoriautoihin eivät ole yhtä suuret. Todennäköisesti sekä korjauskustannukset että onnettomuusriskit laskevat sähköautojen yleistyessä ja sähköautokannan monipuolistuessa, Jumppanen arvioi.

Selvityksessä keskeiseksi huomioitavaksi tekijäksi nousi myös sähköautojen latauksen turvallisuus. Akkuun kulkee ladatessa suuria virtoja pitkiä aikoja. Kaikissa kohteissa, joissa sähköautoja ladataan, tulee kiinnittää erityistä huomiota latauslaitteiden sähkö- ja paloturvallisuuteen.

Lisätietoja:

Liite:
Gaia Consulting Oy:n selvityksen tiivistelmä:
Sähköisten ajoneuvojen vakuuttamisen toimintaympäristö – nykytila ja lähitulevaisuus


Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. www.lvk.fi 

Kuvat

Lähde: Mostphotos
Lähde: Mostphotos
Lataa

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Liikennevakuutuskeskus
Liikennevakuutuskeskus
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki

Viestintä 040 450 4700http://www.lvk.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus

Kenelle autojen tuottama tieto kuuluu? Eurooppalaiset autoalan järjestöt vetoavat ajoneuvojen tuottaman tiedon jakamisen puolesta14.11.2019 07:43:15 EETTiedote

Vakuutusalan eurooppalainen yhdistys Insurance Europe on allekirjoittanut lukuisten eurooppalaisten autoalan järjestöjen kanssa vetoomuksen ajoneuvojen tuottaman tiedon avaamisesta kaikkien alan toimijoiden käyttöön. Vetoomuksessa vaaditaan Euroopan Komissiota takaamaan datan saatavuus lainsäädännöllä. Tällä hetkellä ajoneuvoista kertyvä data on autovalmistajien hallussa. Vetoomuksessa mainitaan, että tietojen laajempi hyödyntäminen turvaisi kuluttajien valinnanvapauden, vahvistaisi kilpailua ja mahdollistaisi innovaatioita. Liikennevakuutuskeskus pitää vetoomusta tärkeänä keskustelunavauksena. ”Eurooppalaisten autoalan järjestöjen yhteinen vetoomus ajoneuvojen tuottaman datan saamisesta laajemmin hyötykäyttöön on hyvä aloite. Nyt tarvitaan yhteiset pelisäännöt, että ajoneuvon omistaja voi itse päättää, kenelle autonsa tietoa jakaa. Kyse ei saisi olla vain yhden ryhmän edusta vaan asia on kaikkien yhteinen”, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen summaa. Mitä hyötyä ajoneuvo

Uusi testi neuvoo, tuleeko ajoneuvollesi ottaa liikennevakuutus28.5.2019 09:14:26 EESTTiedote

Liikennevakuutuskeskuksen (LVK) vakuutusasioiden asiakaspalvelusta kysytään usein saman tyyppisiä asioita. Tyypillisesti halutaan tietää, koskeeko vakuuttamisvelvollisuus esimerkiksi tietynlaista työkonetta tai tuleeko ajoneuvo vakuuttaa, jos sillä ajetaan metsässä eikä tieliikenteessä. LVK on nyt julkaissut uuden verkkotestin, joka neuvoo, tuleeko ajoneuvolle ottaa lakisääteinen liikennevakuutus.

Ajoneuvon velvollisuudet kuntoon – moni voi yllättyä laiminlyönnin seurauksista21.3.2018 09:00:00 EETTiedote

Moottoripyörille, mopoille ja muille kesäajoneuvoille tehdään usein talven ajaksi liikennekäytöstäpoisto ja irtisanotaan liikennevakuutus. Kevään tullen saatetaan lähteä ajamaan hoitamatta näitä jälleen kuntoon. Sanktiot voivat tulla yllätyksenä. Liikennevakuutuskeskus jäsenyhtiöineen aloittaa kampanjoinnin, jotta lakisääteiset velvollisuudet muistetaan ja laiminlyönnin seuraukset tiedetään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme