Liikennevakuutuskeskus

Uusi selvitys: Sähköautoilussa on uudenlaisia riskejä ja kolarit tulevat kalliiksi

Jaa

Liikennevakuutuskeskuksen (LVK) teettämän selvityksen mukaan sähköautojen omaisuusvahinkojen korvaukset ovat noin kaksinkertaiset muihin autoihin verrattuna. Kolarikorjaukset ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautoilla, lisäksi sähköautoilla on suurempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen.

Lähde: Mostphotos
Lähde: Mostphotos

Selvityksen sähköisten ajoneuvojen vakuuttamisen toimintaympäristön nykytilasta ja lähitulevaisuudesta toteutti LVK:n toimeksiannosta Gaia Consulting Oy. Selvityksessä on käytetty suomalaisen aineiston lisäksi myös Norjan, Ruotsin ja Yhdysvaltojen tietoja. Sähköautolla tarkoitetaan selvityksessä täyssähköautoja sekä ladattavia hybridejä.

Selvityksen mukaan sähköautojen kolarikorjaus on noin 1,5 kertaa kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. Tähän vaikuttaa se, että sähköautot ovat tällä hetkellä uusia ja hintaluokaltaan kalliita. Lisäksi ajoneuvon akun korjaaminen on hintavaa, jos se pääsee vaurioitumaan kolarissa.

– Sähköautojen kolarikorjaaminen vaatii uutta ja erilaista osaamista kuin polttomoottoriautojen. Sähköautojen yleistyessä osaavan työvoiman saatavuus tulee olemaan haaste ja korjausalan koulutukset tulevat olemaan välttämättömiä, LVK:n tekninen päällikkö Tuomo Toivanen huomauttaa.

Jos sähköauto joudutaan lunastamaan, vakuutusyhtiölle koituva lunastuskulu on polttomoottoriautoa suurempi. Lunastuskuntoisen sähköauton korjaaminen on kallista, ja varaosina niille ei ole vielä muodostunut kysyntää sähköautokannan pienuuden ja uutuuden takia.

Suurikokoisten sähköautojen polttomoottoriautoja korkeammaksi arvioitu riski joutua onnettomuuteen muodostuu useasta tekijästä. Sähköautot kiihtyvät nopeasti ja voivat yllättää sekä kuljettajan että muut tienkäyttäjät. Toisaalta sähköauton vauhti voi myös hidastua yllättäen virran katketessa, sillä kytkintä ei ole. Lisäksi vaikutusta voi olla muilla tekijöillä kuten teknologian tuomalla väärällä turvallisuuden tunteella, joka voi johtaa riskien ottamiseen. Lisäksi riskiin vaikuttavat ajokilometrien suuri määrä ja ajon painottuminen keskimääräistä enemmän suurkaupunkialueille. Luonnollisesti sähköajoneuvot joutuvat osalliseksi myös toisten ajoneuvojen aiheuttamiin onnettomuuksiin. Sähköautokanta painottuu tällä hetkellä suurikokoisiin autoihin, joka näkyy selvityksen tuloksissa. Mikro- ja pienautoluokassa vastaavaa onnettomuusriskiä ei ole voitu todeta.

Korkeampien korjaus- ja lunastuskustannusten sekä suuremman onnettomuustodennäköisyyden takia sähköautojen omaisuusvahinkojen korvaukset ovat selvityksen perusteella noin kaksinkertaiset muihin autoihin verrattuna.

– Valitettava fakta on, että sähköautovahinkojen korkeat kustannukset voivat mahdollisesti ainakin alkuvaiheessa näkyä vakuutusten hinnoissa. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että tilanne voi muuttua tulevaisuudessa, LVK:n johtaja Janne Jumppanen huomauttaa.

Selvityksen tuloksissa näkyy, että tällä hetkellä liikenteessä olevista sähköautoista suuri osa on isokokoisia ja automerkkejä on vain vähän, joka tekee aineistosta yksipuolisen.

– Perinteisen kokoisilla sähköautoilla erot polttomoottoriautoihin eivät ole yhtä suuret. Todennäköisesti sekä korjauskustannukset että onnettomuusriskit laskevat sähköautojen yleistyessä ja sähköautokannan monipuolistuessa, Jumppanen arvioi.

Selvityksessä keskeiseksi huomioitavaksi tekijäksi nousi myös sähköautojen latauksen turvallisuus. Akkuun kulkee ladatessa suuria virtoja pitkiä aikoja. Kaikissa kohteissa, joissa sähköautoja ladataan, tulee kiinnittää erityistä huomiota latauslaitteiden sähkö- ja paloturvallisuuteen.

Lisätietoja:

Liite:
Gaia Consulting Oy:n selvityksen tiivistelmä:
Sähköisten ajoneuvojen vakuuttamisen toimintaympäristö – nykytila ja lähitulevaisuus


Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. www.lvk.fi 

Kuvat

Lähde: Mostphotos
Lähde: Mostphotos
Lataa

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Liikennevakuutuskeskus
Liikennevakuutuskeskus
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki

Viestintä 040 450 4700http://www.lvk.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus

Liikennevakuutuskeskus panostaa teknologiakehitykseen - Tapio Koisaari nimitetty teknologiapäälliköksi2.4.2020 08:38:24 EESTTiedote

Liikenneala muuttuu vauhdilla siihen liittyvän teknologian kehittyessä. Liikennejärjestelmämme hyödyntää teknologiaa entistä enemmän, ajoneuvojen tuottaman datan mahdollisuudet kiinnostavat monia, lisääntyvä automaatio ja kehittyneet turvajärjestelmät muuttavat liikenteen riskejä ja uudet digitaaliset palvelualustat muuttavat matkaketjujen rakennetta. Kehityksessä mukana pysyminen vaatii jatkuvaa seurantaa ja kehitykseen vaikuttamista. Liikennevakuutuskeskus (LVK) on nimittänyt 1.4.2020 alkaen tekniikan tohtori Tapio Koisaaren teknologiapäälliköksi ja vastaamaan aihealueesta keskuksessa. Kyseessä on uusi toimi, jonka tarkoituksena on tehostaa kehittyvän teknologian seurantaa ja koota osaamista yhteen koordinoimalla aiheen parissa keskuksessa työskentelevien asiantuntijoiden yhteistyötä. ”Liikennevakuutuskeskus koordinoi liikennevakuutuksen kehittämistä ja toimii siinä roolissa laajasti liikennesektorin eri toimijoiden kanssa. Tarjoamme asiantuntemusta alan kehitykseen nyt ja tulevaisuu

Brexit toteutuu: Ota vihreä kortti mukaan matkustaessasi autolla Britanniaan31.1.2020 13:58:44 EETTiedote

Britannian ja Euroopan Unionin välisen erosopimuksen mukaan Britannian ero EU:sta eli Brexit toteutuu perjantaina 31.1.2020, minkä jälkeen Britannia ei enää ole EU-maa. Tästä alkaa todennäköisesti vuoden 2020 loppuun kestävä siirtymäaika, jonka aikana EU-lainsäädäntöä edelleen noudatetaan. Siirtymäaikana on tarkoitus saada aikaan vapaakauppasopimus Britannian ja EU:n välillä. Tarkemman sopimuksen puuttuessa on toistaiseksi hankalaa ennustaa millä kaikilla tavoilla Brexit vaikuttaa liikennevakuutuskäytäntöihin siirtymäajan jälkeen. Liikennevakuutuskeskus kehottaa autolla tai muulla ajoneuvolla Britanniaan matkustavia ottamaan matkalle mukaan kansainvälisen todistuksen voimassa olevasta liikennevakuutuksesta eli vihreän kortin (Green Card). Vihreä kortti kannattaa ottaa mukaan jo siirtymäajan aikana eli 31.1.2020 alkaen. Vihreä kortti hankitaan omasta vakuutusyhtiöstä. Varaa aikaa kortin hakemiseen konttorilta tai tilaamiseen kotiin. Voit tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstäsi, kuinka saat

Kenelle autojen tuottama tieto kuuluu? Eurooppalaiset autoalan järjestöt vetoavat ajoneuvojen tuottaman tiedon jakamisen puolesta14.11.2019 07:43:15 EETTiedote

Vakuutusalan eurooppalainen yhdistys Insurance Europe on allekirjoittanut lukuisten eurooppalaisten autoalan järjestöjen kanssa vetoomuksen ajoneuvojen tuottaman tiedon avaamisesta kaikkien alan toimijoiden käyttöön. Vetoomuksessa vaaditaan Euroopan Komissiota takaamaan datan saatavuus lainsäädännöllä. Tällä hetkellä ajoneuvoista kertyvä data on autovalmistajien hallussa. Vetoomuksessa mainitaan, että tietojen laajempi hyödyntäminen turvaisi kuluttajien valinnanvapauden, vahvistaisi kilpailua ja mahdollistaisi innovaatioita. Liikennevakuutuskeskus pitää vetoomusta tärkeänä keskustelunavauksena. ”Eurooppalaisten autoalan järjestöjen yhteinen vetoomus ajoneuvojen tuottaman datan saamisesta laajemmin hyötykäyttöön on hyvä aloite. Nyt tarvitaan yhteiset pelisäännöt, että ajoneuvon omistaja voi itse päättää, kenelle autonsa tietoa jakaa. Kyse ei saisi olla vain yhden ryhmän edusta vaan asia on kaikkien yhteinen”, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen summaa. Mitä hyötyä ajoneuvo

Uusi testi neuvoo, tuleeko ajoneuvollesi ottaa liikennevakuutus28.5.2019 09:14:26 EESTTiedote

Liikennevakuutuskeskuksen (LVK) vakuutusasioiden asiakaspalvelusta kysytään usein saman tyyppisiä asioita. Tyypillisesti halutaan tietää, koskeeko vakuuttamisvelvollisuus esimerkiksi tietynlaista työkonetta tai tuleeko ajoneuvo vakuuttaa, jos sillä ajetaan metsässä eikä tieliikenteessä. LVK on nyt julkaissut uuden verkkotestin, joka neuvoo, tuleeko ajoneuvolle ottaa lakisääteinen liikennevakuutus.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme