Uusi Talousguru Elias Järventaus: ”Oma kiinnostus on kaiken A ja O"

Vuoden 2019 Talousguru Elias Järventaus tulee Espoosta Etelä-Tapiolan lukiosta. Kilpailun toiseksi tuli Leo Ollikka Kuninkaantien lukiosta Espoosta ja kolmanneksi Joni Tasa Ressun lukiosta Helsingistä. Loppukilpailussa pohdittiin ilmastonmuutoksen taloudellisia vaikutuksia ja ohjauskeinoja sekä väiteltiin asuntolainojen maksuajoista, lainakatosta ja perintöveron poistosta.

Talousguru 2019 Elias Järventaus

Tämän vuoden Talousguru-kilpailuun ilmoittautui ennätysmäärä 145 koulua ja lähes 1 000 lukiolaista. Uusi Talousguru voi valita mieleisensä jatko-opiskelupaikan useasta vaihtoehdosta eri yliopistoissa. Lisäksi hän saa 1 000 euron palkinnon, kiertopalkintona toimivan aidon tohtorihatun sekä talouslehden vuosikerran.

”Uskon, että oma kiinnostus talousasioihin toi voiton. Sitä kautta on pystynyt syventämään tietoa ja asiaan uhraamani työmääräkän ei ole tuntunut pahalta”, kertoo tuore Talousguru Elias Järventaus. Lukion jälkeen Talousguru suuntaa ensin armeijaan ja sitten Aalto yliopistoon.

Tiivistunnelmaisessa finaalipäivässä loppukilpailijat väittelivät kirjallisen kokeen lisäksi muun muassa yritystuista, perustulosta ja siitä, kannattaisiko Ruotsin liittyä euroon. Kilpailu ratkesi finaalinelikon loppuväittelyssä finanssi-illassa. Siellä puolesta ja vastaan sanailtiin EKP:n rahapolitiikasta sekä lainakatosta.

Kaikille Talousguru-finalisteille on tarjolla opiskelupaikkoja ilman pääsykoetta kauppa- ja taloustieteen opintoihin Aalto-yliopistossa, Helsingin yliopistossa, Itä-Suomen yliopistossa, Jyväskylän yliopistossa, Svenska Handelshögskolanissa, Tampereen yliopistossa ja Turun yliopistossa.

Vuoden 2019 Talousguru-finalistit olivat: Markus Alajoki, Vammalan lukio, Sastamala; Perttu Antikainen, Kerttulin lukio, Turku; Miikka Evesti, Raision lukio, Raisio; Elias Järventaus, Etelä-Tapiolan lukio, Espoo; Eero Lahtinen, Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio, Turku; Tommi Malmelin, Olarin lukio, Espoo; Samuel Mattila, Ylistaron lukio, Seinäjoki; Leo Ollikka, Kuninkaantien lukio, Espoo; Inka Pesonen, Joensuun lyseon lukio, Joensuu; Lotta Siira, Kempeleen lukio, Kempele; Joni Tasa, Ressun lukio, Helsinki; Lauri Tuomela, Lyseonpuiston lukio, Rovaniemi; Petra Uusikumpu, Sotungin lukio, Vantaa; Valtteri Vuori, Elisenvaaran lukio, Pöytyä.

Talousguru-kisan järjestävät Finanssiala ry, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ja FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Yhteistyössä ovat mukana myös Taloustoimittajien yhdistys ja Suomen Lukiolaisten Liitto, joka palkitsi kilpailun parhaana väittelijänä Leo Ollikan.

Talousgurun alkukilpailun kysymyksiin voi tutustua: http://hyol.fi/kilpailut/talousguru/edelliset-talousguru-kilpailut.html
Lisätietoa: Talousguru.net

Lisätietoja:
Vuoden 2018 Talousguru Elias Järventaus, puh. 050 325 6766
Jussi Karhunen, asiantuntija, Finanssiala ry, puh. 020 793 4297, jussi.karhunen@finanssiala.fi
Elina Antila, viestintäpäällikkö, FINE, puh. 040 548 3838, elina.antila@fine.fi
Kirsi Ruhanen, toiminnanjohtaja, HYOL ry, puh. 044 303 1789, kirsi.ruhanen@hyol.fi
Talousguru.net

Talousguru 2019 Elias Järventaus

Sijoittajien kiinnostus jatkui - uusia rahastomerkintöjä 427 miljoonalla eurolla10.8.2020 14:18:57 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin heinäkuussa nettomääräisesti yhteensä 427 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 119 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta asti sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

FA:n kysely: Nuoret sijoittavat ilmastoystävällisesti ja odottavat pitkän aikavälin tuottoa4.8.2020 06:33:35 EESTTiedote

Suomalaiset osake- rahasto- ja vakuutussijoittajat välittävät tuoton lisäksi sijoitustensa ilmastovaikutuksista, ilmenee Finanssiala ry:n (FA) teettämästä kyselystä. Yli puolet vastaajista olisi valmis tyytymään maltillisempaan tuottoon lyhyellä aikavälillä, jos vähäpäästöisistä sijoituksista voisi odottaa parempia tuottoja vaikkapa kymmenen vuoden päästä. Tällä kannalla olivat etenkin nuoret vastaajat.

FA:n kysely: Yli puolet suomalaisista vaatii ilmastoystävällistä koronaelvytystä ja ilmastotoimiin sidottuja yritystukia21.7.2020 07:03:12 EESTTiedote

Yli puolet Finanssiala ry:n (FA) teettämän kansalaiskyselyn vastaajista on sitä mieltä, että ilmastonmuutoksen huomiointi on ensisijaisen tärkeää koronakriisin jälkeisessä talouden elvytyksessä. Vielä suurempi osa vastaajista sanoo, että koronakriisin haittoja lieventävien yritystukien yksi kriteeri tulisi olla ilmastonmuutoksen hillintä.

Rahastoihin uusia merkintöjä yli puoli miljardia euroa – rahastoraportti sisältää nykyisin vastuullisuustietoa kuvaavan ESG-luokituksen8.7.2020 14:34:17 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin kesäkuussa nettomääräisesti yhteensä 536 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kehittyi myös suotuisan markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 117 miljardia euroa. Kesäkuun Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.