Uusi Talousguru Elias Järventaus: ”Oma kiinnostus on kaiken A ja O"

Vuoden 2019 Talousguru Elias Järventaus tulee Espoosta Etelä-Tapiolan lukiosta. Kilpailun toiseksi tuli Leo Ollikka Kuninkaantien lukiosta Espoosta ja kolmanneksi Joni Tasa Ressun lukiosta Helsingistä. Loppukilpailussa pohdittiin ilmastonmuutoksen taloudellisia vaikutuksia ja ohjauskeinoja sekä väiteltiin asuntolainojen maksuajoista, lainakatosta ja perintöveron poistosta.

Talousguru 2019 Elias Järventaus

Tämän vuoden Talousguru-kilpailuun ilmoittautui ennätysmäärä 145 koulua ja lähes 1 000 lukiolaista. Uusi Talousguru voi valita mieleisensä jatko-opiskelupaikan useasta vaihtoehdosta eri yliopistoissa. Lisäksi hän saa 1 000 euron palkinnon, kiertopalkintona toimivan aidon tohtorihatun sekä talouslehden vuosikerran.

”Uskon, että oma kiinnostus talousasioihin toi voiton. Sitä kautta on pystynyt syventämään tietoa ja asiaan uhraamani työmääräkän ei ole tuntunut pahalta”, kertoo tuore Talousguru Elias Järventaus. Lukion jälkeen Talousguru suuntaa ensin armeijaan ja sitten Aalto yliopistoon.

Tiivistunnelmaisessa finaalipäivässä loppukilpailijat väittelivät kirjallisen kokeen lisäksi muun muassa yritystuista, perustulosta ja siitä, kannattaisiko Ruotsin liittyä euroon. Kilpailu ratkesi finaalinelikon loppuväittelyssä finanssi-illassa. Siellä puolesta ja vastaan sanailtiin EKP:n rahapolitiikasta sekä lainakatosta.

Kaikille Talousguru-finalisteille on tarjolla opiskelupaikkoja ilman pääsykoetta kauppa- ja taloustieteen opintoihin Aalto-yliopistossa, Helsingin yliopistossa, Itä-Suomen yliopistossa, Jyväskylän yliopistossa, Svenska Handelshögskolanissa, Tampereen yliopistossa ja Turun yliopistossa.

Vuoden 2019 Talousguru-finalistit olivat: Markus Alajoki, Vammalan lukio, Sastamala; Perttu Antikainen, Kerttulin lukio, Turku; Miikka Evesti, Raision lukio, Raisio; Elias Järventaus, Etelä-Tapiolan lukio, Espoo; Eero Lahtinen, Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio, Turku; Tommi Malmelin, Olarin lukio, Espoo; Samuel Mattila, Ylistaron lukio, Seinäjoki; Leo Ollikka, Kuninkaantien lukio, Espoo; Inka Pesonen, Joensuun lyseon lukio, Joensuu; Lotta Siira, Kempeleen lukio, Kempele; Joni Tasa, Ressun lukio, Helsinki; Lauri Tuomela, Lyseonpuiston lukio, Rovaniemi; Petra Uusikumpu, Sotungin lukio, Vantaa; Valtteri Vuori, Elisenvaaran lukio, Pöytyä.

Talousguru-kisan järjestävät Finanssiala ry, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ja FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Yhteistyössä ovat mukana myös Taloustoimittajien yhdistys ja Suomen Lukiolaisten Liitto, joka palkitsi kilpailun parhaana väittelijänä Leo Ollikan.

Talousgurun alkukilpailun kysymyksiin voi tutustua: http://hyol.fi/kilpailut/talousguru/edelliset-talousguru-kilpailut.html
Lisätietoa: Talousguru.net

Lisätietoja:
Vuoden 2018 Talousguru Elias Järventaus, puh. 050 325 6766
Jussi Karhunen, asiantuntija, Finanssiala ry, puh. 020 793 4297, jussi.karhunen@finanssiala.fi
Elina Antila, viestintäpäällikkö, FINE, puh. 040 548 3838, elina.antila@fine.fi
Kirsi Ruhanen, toiminnanjohtaja, HYOL ry, puh. 044 303 1789, kirsi.ruhanen@hyol.fi
Talousguru.net

Talousguru 2019 Elias Järventaus

Pankkibarometri: Yritysten luotonkysyntä laimenee20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan sekä kotitalouksien että yritysten luotonkysyntä on vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan heikentyvän. Myös yritysten investointilainakysynnän odotetaan vähenevän. Barometrikysely I/2019 tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Eläkemaksumuutoksille on hyvin aikaa – eläkevarojen tuottoja ei pidä panna verolle19.3.2019 10:14:33 EETTiedote

​Syntyvyyden lasku aiheuttaa työeläkemaksuun pitkällä aikavälillä voimakkaan korotuspaineen, kertoo 19.3.2019 julkaistu Eläketurvakeskuksen laskelma lakisääteisten eläkkeiden kehityksestä. Korotuspaineeseen on syytä varautua hyvissä ajoin. ”On arvokasta, että työeläkejärjestelmästä tehdään asiantuntevia pitkän aikavälin laskelmia. Samanlaista suunnitelmallisuutta voisi toivoa muultakin sosiaaliturvalta”, Finanssiala ry:n (FA) varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari toteaa.

Väestörekisterikeskukselta hyvä avaus kansallisen tunnistamisen strategian pohjaksi8.3.2019 15:14:07 EETTiedote

Väestörekisterikeskuksen (VRK) selvitys sähköisen tunnistamisen eri vaihtoehdoista on tervetullut. Finanssiala arvostaa, että selvitystyön aikana on kuultu laajalti vahvan sähköisen tunnistamisen toimijoita niin yksityiseltä sektorilta, julkishallinnosta kuin etujärjestöistäkin. VRK luovutti 8.3.2019 selvityksen kansalaisten sähköisen tunnistamisesta vaihtoehdoista kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle.