Uusi Talousguru Elias Järventaus: ”Oma kiinnostus on kaiken A ja O"

Vuoden 2019 Talousguru Elias Järventaus tulee Espoosta Etelä-Tapiolan lukiosta. Kilpailun toiseksi tuli Leo Ollikka Kuninkaantien lukiosta Espoosta ja kolmanneksi Joni Tasa Ressun lukiosta Helsingistä. Loppukilpailussa pohdittiin ilmastonmuutoksen taloudellisia vaikutuksia ja ohjauskeinoja sekä väiteltiin asuntolainojen maksuajoista, lainakatosta ja perintöveron poistosta.

Talousguru 2019 Elias Järventaus

Tämän vuoden Talousguru-kilpailuun ilmoittautui ennätysmäärä 145 koulua ja lähes 1 000 lukiolaista. Uusi Talousguru voi valita mieleisensä jatko-opiskelupaikan useasta vaihtoehdosta eri yliopistoissa. Lisäksi hän saa 1 000 euron palkinnon, kiertopalkintona toimivan aidon tohtorihatun sekä talouslehden vuosikerran.

”Uskon, että oma kiinnostus talousasioihin toi voiton. Sitä kautta on pystynyt syventämään tietoa ja asiaan uhraamani työmääräkän ei ole tuntunut pahalta”, kertoo tuore Talousguru Elias Järventaus. Lukion jälkeen Talousguru suuntaa ensin armeijaan ja sitten Aalto yliopistoon.

Tiivistunnelmaisessa finaalipäivässä loppukilpailijat väittelivät kirjallisen kokeen lisäksi muun muassa yritystuista, perustulosta ja siitä, kannattaisiko Ruotsin liittyä euroon. Kilpailu ratkesi finaalinelikon loppuväittelyssä finanssi-illassa. Siellä puolesta ja vastaan sanailtiin EKP:n rahapolitiikasta sekä lainakatosta.

Kaikille Talousguru-finalisteille on tarjolla opiskelupaikkoja ilman pääsykoetta kauppa- ja taloustieteen opintoihin Aalto-yliopistossa, Helsingin yliopistossa, Itä-Suomen yliopistossa, Jyväskylän yliopistossa, Svenska Handelshögskolanissa, Tampereen yliopistossa ja Turun yliopistossa.

Vuoden 2019 Talousguru-finalistit olivat: Markus Alajoki, Vammalan lukio, Sastamala; Perttu Antikainen, Kerttulin lukio, Turku; Miikka Evesti, Raision lukio, Raisio; Elias Järventaus, Etelä-Tapiolan lukio, Espoo; Eero Lahtinen, Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio, Turku; Tommi Malmelin, Olarin lukio, Espoo; Samuel Mattila, Ylistaron lukio, Seinäjoki; Leo Ollikka, Kuninkaantien lukio, Espoo; Inka Pesonen, Joensuun lyseon lukio, Joensuu; Lotta Siira, Kempeleen lukio, Kempele; Joni Tasa, Ressun lukio, Helsinki; Lauri Tuomela, Lyseonpuiston lukio, Rovaniemi; Petra Uusikumpu, Sotungin lukio, Vantaa; Valtteri Vuori, Elisenvaaran lukio, Pöytyä.

Talousguru-kisan järjestävät Finanssiala ry, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ja FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Yhteistyössä ovat mukana myös Taloustoimittajien yhdistys ja Suomen Lukiolaisten Liitto, joka palkitsi kilpailun parhaana väittelijänä Leo Ollikan.

Talousgurun alkukilpailun kysymyksiin voi tutustua: http://hyol.fi/kilpailut/talousguru/edelliset-talousguru-kilpailut.html
Lisätietoa: Talousguru.net

Lisätietoja:
Vuoden 2018 Talousguru Elias Järventaus, puh. 050 325 6766
Jussi Karhunen, asiantuntija, Finanssiala ry, puh. 020 793 4297, jussi.karhunen@finanssiala.fi
Elina Antila, viestintäpäällikkö, FINE, puh. 040 548 3838, elina.antila@fine.fi
Kirsi Ruhanen, toiminnanjohtaja, HYOL ry, puh. 044 303 1789, kirsi.ruhanen@hyol.fi
Talousguru.net

Talousguru 2019 Elias Järventaus

Kysely: Viidennes arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden kuluessa15.7.2019 06:00:00 EESTTiedote

Maksutavat monipuolistuvat eivätkä kaikki maksutavat käy kaikkialla. Käteistä käytetään maksuvälineenä yhä vähemmän. Finanssiala ry:n (FA) teettämän kyselyn mukaan noin 20 prosenttia suomalaisista arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden sisällä, ja reilu 60 prosenttia jollain aikavälillä. Toisaalta lähes 30 prosenttia on sitä mieltä, ettei käteisen käyttö lopu koskaan.

Asuntovarallisuudessa potentiaalia nostaa ikääntyneiden hyvinvointia9.7.2019 11:15:00 EESTTiedote

Asuntovarallisuuden purkaminen tarjoaisi yhden keinon vastata ikääntyneiden kasvavaan hoivapalvelujen tarpeeseen. Asuntovarallisuutta purkamalla voitaisiin lisätä yksilöiden omaa valinnanvaraa hoivapalveluihin liittyen. Samalla se kasvattaisi kulutukseen perustuvia verotuloja ja vapauttaisi perheasuntoja nuoremmille kotitalouksille. Silver Economy -tapahtumassa Helsingissä nostettiin esiin myös yksityisten eläke- ja hoivavakuutusten tarve sekä yksityisten vakuutusten ja sosiaalivakuutuksen yhteensovittaminen.