Uusi Talousguru Elias Järventaus: ”Oma kiinnostus on kaiken A ja O"

Vuoden 2019 Talousguru Elias Järventaus tulee Espoosta Etelä-Tapiolan lukiosta. Kilpailun toiseksi tuli Leo Ollikka Kuninkaantien lukiosta Espoosta ja kolmanneksi Joni Tasa Ressun lukiosta Helsingistä. Loppukilpailussa pohdittiin ilmastonmuutoksen taloudellisia vaikutuksia ja ohjauskeinoja sekä väiteltiin asuntolainojen maksuajoista, lainakatosta ja perintöveron poistosta.

Talousguru 2019 Elias Järventaus

Tämän vuoden Talousguru-kilpailuun ilmoittautui ennätysmäärä 145 koulua ja lähes 1 000 lukiolaista. Uusi Talousguru voi valita mieleisensä jatko-opiskelupaikan useasta vaihtoehdosta eri yliopistoissa. Lisäksi hän saa 1 000 euron palkinnon, kiertopalkintona toimivan aidon tohtorihatun sekä talouslehden vuosikerran.

”Uskon, että oma kiinnostus talousasioihin toi voiton. Sitä kautta on pystynyt syventämään tietoa ja asiaan uhraamani työmääräkän ei ole tuntunut pahalta”, kertoo tuore Talousguru Elias Järventaus. Lukion jälkeen Talousguru suuntaa ensin armeijaan ja sitten Aalto yliopistoon.

Tiivistunnelmaisessa finaalipäivässä loppukilpailijat väittelivät kirjallisen kokeen lisäksi muun muassa yritystuista, perustulosta ja siitä, kannattaisiko Ruotsin liittyä euroon. Kilpailu ratkesi finaalinelikon loppuväittelyssä finanssi-illassa. Siellä puolesta ja vastaan sanailtiin EKP:n rahapolitiikasta sekä lainakatosta.

Kaikille Talousguru-finalisteille on tarjolla opiskelupaikkoja ilman pääsykoetta kauppa- ja taloustieteen opintoihin Aalto-yliopistossa, Helsingin yliopistossa, Itä-Suomen yliopistossa, Jyväskylän yliopistossa, Svenska Handelshögskolanissa, Tampereen yliopistossa ja Turun yliopistossa.

Vuoden 2019 Talousguru-finalistit olivat: Markus Alajoki, Vammalan lukio, Sastamala; Perttu Antikainen, Kerttulin lukio, Turku; Miikka Evesti, Raision lukio, Raisio; Elias Järventaus, Etelä-Tapiolan lukio, Espoo; Eero Lahtinen, Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio, Turku; Tommi Malmelin, Olarin lukio, Espoo; Samuel Mattila, Ylistaron lukio, Seinäjoki; Leo Ollikka, Kuninkaantien lukio, Espoo; Inka Pesonen, Joensuun lyseon lukio, Joensuu; Lotta Siira, Kempeleen lukio, Kempele; Joni Tasa, Ressun lukio, Helsinki; Lauri Tuomela, Lyseonpuiston lukio, Rovaniemi; Petra Uusikumpu, Sotungin lukio, Vantaa; Valtteri Vuori, Elisenvaaran lukio, Pöytyä.

Talousguru-kisan järjestävät Finanssiala ry, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ja FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Yhteistyössä ovat mukana myös Taloustoimittajien yhdistys ja Suomen Lukiolaisten Liitto, joka palkitsi kilpailun parhaana väittelijänä Leo Ollikan.

Talousgurun alkukilpailun kysymyksiin voi tutustua: http://hyol.fi/kilpailut/talousguru/edelliset-talousguru-kilpailut.html
Lisätietoa: Talousguru.net

Lisätietoja:
Vuoden 2018 Talousguru Elias Järventaus, puh. 050 325 6766
Jussi Karhunen, asiantuntija, Finanssiala ry, puh. 020 793 4297, jussi.karhunen@finanssiala.fi
Elina Antila, viestintäpäällikkö, FINE, puh. 040 548 3838, elina.antila@fine.fi
Kirsi Ruhanen, toiminnanjohtaja, HYOL ry, puh. 044 303 1789, kirsi.ruhanen@hyol.fi
Talousguru.net

Talousguru 2019 Elias Järventaus

Eurovaaliehdokkaat kyselyssä: Sijoitusten ympäristövaikutukset saatava läpinäkyviksi20.5.2019 08:30:56 EESTTiedote

Valtaosa Finanssiala ry:n (FA) kyselyyn vastanneista eurovaaliehdokkaista on sitä mieltä, että piensijoittajan on saatava tietää sijoitustensa kestävyysvaikutuksista. Moni kuitenkin toteaa, että kestävyys pitäisi ensin määritellä yksiselitteisesti. EU:ssa onkin paraikaa valmisteilla säädös määrittämään, miten sijoituskohteiden ympäristövaikutuksia pitää arvioida ja millaisia ovat ympäristön kannalta kestävät sijoituskohteet.

Piia-Noora Kauppi: Aikooko uusi hallitus käydä duunareiden taskuilla?16.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Säästäminen ja sijoittaminen ovat jo tänä päivänä entistä useamman palkansaajan harrastus, ei mikään rikkaiden etuoikeus, muistuttaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi. Yli miljoona suomalaista on rahastosijoittajia. Heistä 39 prosenttia on työväestöä tai alempia toimihenkilöitä. Tämä ilmenee Finanssiala ry:n tuoreesta tutkimuksesta, johon on haastateltu 2 500:aa suomalaista.

Rahoitusvirrat on suunnattava ilmaston hyväksi15.5.2019 06:30:00 EESTTiedote

Kestävä rahoitus on yksi EU:n komission tärkeimmistä lainsäädäntöhankkeista, ja suomalainen finanssiala on täysillä mukana tukemassa muutoksia. Finanssiala on sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen rajoittaa lämpötilan nousu puoleentoista asteeseen ja vaatii, että tavoite kirjataan myös hallitusohjelmaan. Eturivin eurovaaliehdokkaat pohtivat Finanssiala ry:n paneelikeskustelussa tulevana maanantaina, mikä on finanssialan toimijoiden rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Rahanpesu kuriin finanssialan yritysten tiedonvaihdolla11.5.2019 07:30:00 EESTTiedote

Finanssialan yritysten on voitava vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Tällä hetkellä pankki- ja vakuutussalaisuus estää tiedonvaihdon, mikä hankaloittaa merkittävästi rahanpesun torjuntaa. Finanssiala toivoo, että hallitusohjelmassa päätetään uusista keinoista rahanpesun torjunnassa, esimerkiksi parannetaan viranomaisten ja finanssialan yhteistyötä ja vahvistetaan valvontaa ja viranomaisten resursseja. Nyt finanssiviranomaisten sopima Pohjoismaiden ja Baltian yhteistyön tiivistäminen on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan.