Uusi Talousguru Elias Järventaus: ”Oma kiinnostus on kaiken A ja O"

Vuoden 2019 Talousguru Elias Järventaus tulee Espoosta Etelä-Tapiolan lukiosta. Kilpailun toiseksi tuli Leo Ollikka Kuninkaantien lukiosta Espoosta ja kolmanneksi Joni Tasa Ressun lukiosta Helsingistä. Loppukilpailussa pohdittiin ilmastonmuutoksen taloudellisia vaikutuksia ja ohjauskeinoja sekä väiteltiin asuntolainojen maksuajoista, lainakatosta ja perintöveron poistosta.

Talousguru 2019 Elias Järventaus

Tämän vuoden Talousguru-kilpailuun ilmoittautui ennätysmäärä 145 koulua ja lähes 1 000 lukiolaista. Uusi Talousguru voi valita mieleisensä jatko-opiskelupaikan useasta vaihtoehdosta eri yliopistoissa. Lisäksi hän saa 1 000 euron palkinnon, kiertopalkintona toimivan aidon tohtorihatun sekä talouslehden vuosikerran.

”Uskon, että oma kiinnostus talousasioihin toi voiton. Sitä kautta on pystynyt syventämään tietoa ja asiaan uhraamani työmääräkän ei ole tuntunut pahalta”, kertoo tuore Talousguru Elias Järventaus. Lukion jälkeen Talousguru suuntaa ensin armeijaan ja sitten Aalto yliopistoon.

Tiivistunnelmaisessa finaalipäivässä loppukilpailijat väittelivät kirjallisen kokeen lisäksi muun muassa yritystuista, perustulosta ja siitä, kannattaisiko Ruotsin liittyä euroon. Kilpailu ratkesi finaalinelikon loppuväittelyssä finanssi-illassa. Siellä puolesta ja vastaan sanailtiin EKP:n rahapolitiikasta sekä lainakatosta.

Kaikille Talousguru-finalisteille on tarjolla opiskelupaikkoja ilman pääsykoetta kauppa- ja taloustieteen opintoihin Aalto-yliopistossa, Helsingin yliopistossa, Itä-Suomen yliopistossa, Jyväskylän yliopistossa, Svenska Handelshögskolanissa, Tampereen yliopistossa ja Turun yliopistossa.

Vuoden 2019 Talousguru-finalistit olivat: Markus Alajoki, Vammalan lukio, Sastamala; Perttu Antikainen, Kerttulin lukio, Turku; Miikka Evesti, Raision lukio, Raisio; Elias Järventaus, Etelä-Tapiolan lukio, Espoo; Eero Lahtinen, Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio, Turku; Tommi Malmelin, Olarin lukio, Espoo; Samuel Mattila, Ylistaron lukio, Seinäjoki; Leo Ollikka, Kuninkaantien lukio, Espoo; Inka Pesonen, Joensuun lyseon lukio, Joensuu; Lotta Siira, Kempeleen lukio, Kempele; Joni Tasa, Ressun lukio, Helsinki; Lauri Tuomela, Lyseonpuiston lukio, Rovaniemi; Petra Uusikumpu, Sotungin lukio, Vantaa; Valtteri Vuori, Elisenvaaran lukio, Pöytyä.

Talousguru-kisan järjestävät Finanssiala ry, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ja FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Yhteistyössä ovat mukana myös Taloustoimittajien yhdistys ja Suomen Lukiolaisten Liitto, joka palkitsi kilpailun parhaana väittelijänä Leo Ollikan.

Talousgurun alkukilpailun kysymyksiin voi tutustua: http://hyol.fi/kilpailut/talousguru/edelliset-talousguru-kilpailut.html
Lisätietoa: Talousguru.net

Lisätietoja:
Vuoden 2018 Talousguru Elias Järventaus, puh. 050 325 6766
Jussi Karhunen, asiantuntija, Finanssiala ry, puh. 020 793 4297, jussi.karhunen@finanssiala.fi
Elina Antila, viestintäpäällikkö, FINE, puh. 040 548 3838, elina.antila@fine.fi
Kirsi Ruhanen, toiminnanjohtaja, HYOL ry, puh. 044 303 1789, kirsi.ruhanen@hyol.fi
Talousguru.net

Talousguru 2019 Elias Järventaus

Laittoman uhkauksen siirtyminen virallisen syytteen alaiseksi on oiva päätös pitkälle uralle29.5.2020 08:02:58 EESTTiedote

Oikeusministeriö esittää, että laiton uhkaus muuttuisi virallisen syytteen alaiseksi, jos rikos kohdistuu työtään tekevään henkilöön. Tällä hetkellä laiton uhkaus on asianomistajarikos, eli syytettä ei voida nostaa, ellei uhri sitä vaadi. Finanssiala ry:n eläköityvä vahingontorjunnasta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Risto Karhunen on odottanut tätä hetkeä yhdeksän vuotta.

Suomalaispankkeja uhkaa mittava yhteisvastuulasku – voi vaarantaa talouden elpymistä27.5.2020 09:51:53 EESTTiedote

Koronapandemian laukaisema talouskriisi voi aiheuttaa suomalaispankeille pahimmassa tapauksessa lähes 2 miljardin euron lisälaskun muissa pankkiunionimaissa tapahtuvien kriisien vuoksi. ”Jos suomalaispankit joutuvat maksamaan tuntuvia määriä ylimääräisiä vakausmaksuja EU:n yhteiseen kriisinratkaisurahastoon, se heikentää niiden kykyä jatkaa kotitalous- ja yritysasiakkaidensa luotottamista. Tämä vaikuttaa koko Suomen talouden kykyyn toipua talouskriisistä”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana tänään kello 8:3027.5.2020 07:30:00 EESTTiedote

Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana 27.5. kello 8:3026.5.2020 15:16:53 EESTTiedote

​Toukokuun 27. päivänä Finanssiala ry (FA) järjestää virtuaalisen Luotain-tilaisuuden. Tilaisuus alkaa kello 8.30, ja sen aiheena ovat erilaiset huijaukset ja niiden tunnistaminen. Puhujina ovat Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, Kyberturvallisuuskeskuksen Juha Tretjakov sekä Finanssialan turvallisuus- ja varautumisjohtaja Niko Saxholm. Lisäksi FA:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi esittelee finanssialan tuoretta julistusta, jossa kerrotaan muun muassa kuinka pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä.

Finanssialan julistus: Suomessa toimivat pankit tukevat kansantaloutta koronakriisissä20.5.2020 06:30:00 EESTTiedote

Suomessa toimivat pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä. Tästä ovat konkreettisena näyttönä yli 200 000 laina-asiakkaalle myönnetyt joustot lainanlyhennyksiin. Nyt julkistettava finanssialan julistus sisältää toimet, miten toimiala on mukana taloustalkoissa. Jokainen pankki päättää itse, minkälaisia helpotuksia se tarjoaa, ja tekee niitä koskevat päätökset itsenäisesti arvioiden asiakkaidensa tilanteen tapauskohtaisesti. Finanssiala tekee yhdessä maan hallituksen ja viranomaisten kanssa töitä, jotta taloutemme ja hyvinvointimme saadaan turvattua koronakriisin yli. Julkisen ja yksityisen sektorin tiivis kumppanuus osoittaa voimansa näinä poikkeuksellisina aikoina.