Uusi Tampere julkaisi lisää artistikiinnityksiä – Tavara-aseman lavalla nähdään heinäkuussa COBRAH, Oruã ja Jesse Markin

Kaupunkifestivaalin ohjelmaa täydentävät useat nousevat musiikkimaailman tähdet. Yhden päivän liput 21.–22.7. vietettävään tapahtumaan tulevat myyntiin tällä viikolla.
Viidennettä kertaa järjestettävä Uusi Tampere -festivaali on saanut uuden kodin kaupungin keskustasta Tavara-asemalta.

Heinäkuisen Uusi Tampere -festivaalin ohjelmisto on täydentynyt. Kaksipäiväiseen tapahtumaan on kiinnitetty ”työmiehen krautrockia” soittava Oruã (BRA), joka tunnetaan myös levytyksistään legendaarisen Built to Spill -yhtyeen kanssa. Festivaaliyleisöä villitsee lisäksi kansainvälistä mainetta niittänyt elektronisen musiikin tuottaja COBRAH (SWE), jonka keikkoja on kuvailtu energisiksi, hikisiksi ja mielettömiksi.

Kotimaisista huippuartisteista Uusi Tampereen riveihin liittyvät karismaattinen Jesse Markin, kolmatta albumiaan valmisteleva Lyyti ja Vuoden läpimurtoartistina YleX:n äänestyksessä palkittu helsinkiläinen Ege Zulu. Lavalla nähdään niin ikään mansegazen sanansaattaja Radio Supernova, kymmenvuotisjuhliaan viettävä rap-duo SOFA ja hiljattain debyyttilevynsä ”Copacabana” julkaissut Sophia Mitiku.

– Upeaa, että saamme nämä omaehtoisesta soundistaan tunnetut artistit Tampereelle. Lisämaustetta ensi kesän festivaaliin tuo se, että tapahtumaa vietetään ensimmäistä kertaa historiallisella Tavara-asemalla. Festivaalialue taipuu sisä- ja ulkolavoineen mainiosti niin herkkään tunnelmointiin kuin energisiin keikkoihin, kuvailee ohjelmapäällikkö Janne Laurila.

Päiväkohtaiset liput myyntiin perjantaina

Uusi Tampereen päiväkohtainen ohjelma on julkistettu, ja yhden päivän liput tapahtumaan tulevat myyntiin Tikettiin perjantaina 24.3. kello 9. Myös yhden päivän lipun ostajat saavat ensi kesänä rannekkeen ja pääsevät halutessaan liikkumaan festivaalialueen ulkopuolella päivän aikana.

Viidennettä kertaa järjestettävän Uusi Tampereen esiintyjiksi ovat aikaisemmin varmistuneet yunè pinku (UK), Ahmed ag Kaedy (MLI), Malla, Antti Autio, Samuli Putro, Elia Lombardini, Elsi Sloan, Nelma U ja DJ Sofa. Festivaalin jatkoille tilat tarjoaa legendaarinen Tullikamari.

Tapahtuman ennakkoklubia vietetään Tavara-asemalla jo perjantaina 24.3. jolloin live-musiikista vastaa pian debyyttialbuminsa julkaiseva elektronisen musiikin tuottaja Detalji.

Uusi Tampere -festivaalin järjestää Tampereen Kulttuurikamari Oy, joka hallinnoi Tavara-aseman lisäksi Tullikamarin Pakkahuonetta ja Klubia.

Uusi Tampere 2023 päiväjako:

Perjantai 21.7.

Elsi Sloan

www.uusitampere.fi

Uusi Tampere -festivaalin mediapankki

(Kuvat käytettävissä vain Uusi Tampereeseen liittyvässä uutisoinnissa)

Tukholmalainen COBRAH on kuvaillut tyyliään sanoilla ”gay workout music”. Artisti on ollut ehdolla myös Grammis-palkinnon saajaksi. Kuva: Ninja Hanna
Jesse Markinin keikoilla saadaan nauttia genrerajat ylittävästä showsta. Kuva: Tero Ahonen
Fanni Noroilan ja Sonja Kuittisen rap-duo SOFA julkaisi alkuvuodesta EP:n ”Lucky Star”. Kuva: Helmi Padatsu

Tampereen Kulttuurikamari Oy hallinnoi legendaarisen Tullikamarin ja tammikuussa 2023 avautuneen Tavara-aseman toimintaa. Tullikamarin punatiiliset tapahtuma- ja konserttisalit Pakkahuone ja Klubi tarjoavat vuosittain estradin noin 600 artistin keikoille aivan Tampereen rautatieaseman kupeessa. Nyt tapahtumien määrä on komeassa kasvussa, kun Tullikamarin jugend-tyylinen pikkusisarus Tavara-asema on täydentänyt kehittyvän asemanseudun kulttuuritarjontaa omalla, raikkaalla kattauksellaan. Tampereen Kulttuurikamari järjestää myös Uusi Tampere ja Valtteri -kaupunkifestivaaleja.