Täsmä Työterveys Oy

Uusi täsmäase työkykyä nakertavien kansantautien torjuntaan

Matalan kynnyksen elintapaohjauksesta povataan tehokasta apua elintapasairauksien kanssa painiville potilaille. Täsmä Työterveys odottaa Terve Päivä -valmennuksen tukevan myös työterveysasiakkaiden työkykyä.

Elintapoihin liittyvät kansantaudit, kuten verenpainetauti ja kakkostyypin diabetes, näkyvät työterveyshuollossa päivittäin, mutta lakisääteiseen työterveyshuoltoon niiden hoitaminen ei sisälly.

Hoitaminen toisaalta tarkoittaa tavallisesti käytännössä sitä, että lääkäri kehottaa potilasta liikkumaan enemmän ja seuraamaan ruokavaliotaan. Nämä toimenpiteet potilas useimmiten tietää jo ennalta. Ongelma ei olekaan yleensä niinkään tiedon vaan motivoivan tuen puutteessa.

Juuri tähän tuen tarpeeseen vastaa Terve Päivä, joka on lääkärien, diabeteshoitajien, psykologien sekä ravitsemus- ja fysioterapeuttien yhteisponnistuksena syntynyt digitaalinen matalan kynnyksen elintapaohjaus.

Palvelun tehosta on saatu jo mukavasti näyttöä: lähes kaikkien osallistujien paino on 6 kk valmennuksen aikana pudonnut, ja käyttäjät raportoivat säännöllisesti vireytensä parantuneen.

Täsmä Työterveys odottaa palveluyhteistyöstä jymymenestystä.

"Näiden vaivojen kanssa painivat asiakkaat hyötyvät erityisesti mentaalisesta valmennuksesta, jota taas työterveyshuollon arjessa ei ole mahdollista toteuttaa lääkärivetoisesti. Julkisessa terveydenhuollossa taas tuki voi jäädä niukaksi resurssipulan vuoksii”, pohtii Täsmä Työterveyden toimitusjohtaja Esa Halmesmäki, ja jatkaa:

"Uskon, että matalan kynnyksen apu ja ennaltaehkäisy myös pienentävät sairauspoissaolojen riskiä, mikä tietenkin ilahduttaa työnantajia. Kaikki voittavat."

"Työterveyshuolto on keskeisessä roolissa kansansairauksien havaitsemisen ja ennaltaehkäisyn kannalta", sanoo Heikki Hartikainen, Terve Päivä -palvelua tuottavan yrityksen toimitusjohtaja. "Täsmä Työterveys jakaa tämän näkemyksen kanssamme. Terve Päivä -elintapaohjaus on keino tuottaa kokonaisvaltaista elintapaohjausta tehokkaasti, sekä asiakasta että työnantajayrityksiä hyödyttäen."

Pilottivaiheessa Täsmä Työterveys tarjoaa palvelun asiakkailleen veloituksetta.

Heikki Hartikainen, toimitusjohtaja, Terve Päivä -palvelu
heikki.hartikainen@diabetessara.fi, p. 0400 693 747