Uusi teos valottaa Suomen teknistymiskehitystä

Kutsu Takamailta tekniikan kehityksen kärkeen. Insinööriliitto yhteiskunnallisena vaikuttajana 1919–2019 -kirjan julkistamistilaisuuteen.

Historiateos juhlistaa Insinööriliiton satavuotistaivalta. Teosta esittelee sen kirjoittaja, historiantutkija Sampsa Kaataja. Järjestöhistorian lisäksi kirja on tieteellinen tutkimus Suomen teknistymiskehityksestä.

Kirja kuvaa insinöörin ja hänen työnsä muuttumista teknistyvässä yhteiskunnassa. 1920-luvun koulutetusta, hyvin palkatusta ja työmarkkina-asemaltaan turvatusta insinööristä on kuoriutunut tekniikan asiantuntija, jolle työttömyys ei ole enää vierasta. Myös ammattikunnan suhteellinen palkkakehitys on sadassa vuodessa heikentynyt.

Kirjoittajan mukaan Insinööriliiton vahvuus suhteessa moniin muihin ammattiliittoihin on insinöörien tekemässä työssä. Tekniikan merkitys yhteiskunnassa on kasvanut vuosisadan aikana eikä se ainakaan vähene; insinöörejä ja muita tekniikan ammattilaisia tarvitaan tulevaisuudessa vähintään yhtä paljon kuin nyt.

Toimituksenne edustaja on tervetullut kirjan julkistamistilaisuuteen Tekniikan museoon torstaina 17. lokakuuta kello 16–19. Osoite on Viikintie 1, 00560 Helsinki.

Ilmoittautumiset keskiviikkona 16.10. kello 12 mennessä osoitteeseen il100@ilry.fi.

Tervetuloa!

Insinööriliitto