Uusi tieliikennelaki vei taloyhtiöiltä oikeuden kunnalliseen pysäköinninvalvontaan

Viime kesänä voimaan tullut uusi tieliikennelaki on johtanut hankaliin pysäköintiongelmiin taloyhtiöiden pihoilla. Tieliikennelaki ei sisällä säännöstä, jonka mukaan pysäköinti yksityisellä alueella olisi kiellettyä ilman maanomistajan tai -haltijan lupaa.

Säännöksen puuttumisen vuoksi yksityiset alueet, kuten taloyhtiön piha-alueet, jäivät kunnallisen pysäköinninvalvonnan ulkopuolelle. Joillakin paikkakunnilla kunnallinen pysäköinninvalvonta on ilmoittanut taloyhtiöille, ettei se pysty puuttumaan tilanteeseen, jos joku on pysäköinyt vastoin taloyhtiön pysäköintisääntöjä ja -ohjeita.

”Olemme saaneet pysäköintiongelmasta runsaasti yhteydenottoja eri puolilta maata, ja taloyhtiöiden tilanne on todella vaikea, kun taloyhtiö ei pysty ongelmatilanteissa kääntymään kunnallisen pysäköinninvalvonnan puoleen”, kertoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Maastoliikennelaki ei sovellu taloyhtiöiden pihoille

Liikenne- ja viestintäministeriöstä on kerrottu, että valvonta olisi edelleen mahdollista maastoliikennelain perusteella, vaikka tieliikennelain perusteella se ei enää sitä ole.

”Maastoliikennelakia sovelletaan moottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttöön maastossa. Asuinrakennusten yhteydessä sijaitseva taloyhtiön pysäköintialue ei mielestämme ole maastoa, eikä siten sovellu maastoliikennelain piiriin”, Kristel Pynnönen toteaa.

Kiinteistöliitto on ehdottanut liikenne- ja viestintäministeriölle, ympäristöministeriölle ja oikeusministeriölle tilanteen korjaamista pikaisesti lainsäädäntömuutoksin.

”Yksinkertaisinta olisi palauttaa tieliikennelakiin siinä aiemmin ollut maininta siitä, että pysäköinti yksityisalueella on kielletty ilman maanomistajan lupaa”, Pynnönen sanoo.

Kiinteistöliiton mielestä tilanne olisi korjattava nopeasti, koska tällä hetkellä isoimpien kaupunkien keskeisillä paikoilla sijaitsevissa taloyhtiöissä lainsäädäntömuutos on ajanut pysäköintitilanteen paikoin suorastaan kaoottiseksi, eikä tilanteeseen pystytä nykylain perusteella nopeasti puuttumaan.

Kiinteistöliiton Indeksitalo 2021: Kiinteistökustannukset nousseet tänä vuonna useissa kunnissa9.9.2021 08:54:00 EEST | Tiedote

Kiinteistöliiton Indeksitalo-selvityksen mukaan kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat nousseet tänä vuonna viime vuotta enemmän. Muun muassa kaukolämmön, veden ja kiinteistöveron muodostamia, kunnissa päätettäviä, maksuja seuraavassa Indeksitalo-vertailussa kustannukset nousivat keskimäärin 1,5 prosenttia vuodesta 2020. Kustannusten muutoksissa oli kuitenkin suuria kuntakohtaisia eroja.

Boendeutgifterna slukar upp till en tredjedel av inkomsterna de närmaste åren19.8.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Upp till en tredjedel av hushållens inkomster går till boendeutgifter visar en utredning som Pellervo ekonomisk forskning PTT gjort på uppdrag av Fastighetsförbundet och Egnahemsförbundet. Under åren 2021–2023 ökar boendeutgifterna för personer med bolån och hyresgäster i fritt finansierade hyresbostäder med cirka två procent. Mest av inkomsterna tar boendet för ensamboende medelinkomsttagare i höghus.

Asumismenot lohkaisevat jopa kolmanneksen tuloista tulevina vuosina19.8.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Asumismenoihin kuluu jopa kolmannes kotitalouden tuloista, selviää Kiinteistöliiton ja Omakotiliiton Pellervon Taloustutkimuksella eli PTT:llä teettämästä selvityksestä. Vuosina 2021-2023 asumismenot kasvavat asuntovelallisilla sekä vapaarahoitteisissa vuokra-asunnoissa asuvilla noin kaksi prosenttia. Suurimman osuuden tuloista asuminen lohkaisee keskituloisilta perheettömiltä kerrostaloasujilta.