Lindström Oy

Uusi tutkimus: saniteettitilojen siisteys vaikuttaa kauppakeskuksen valintaan

Jaa
Uuden tutkimuksen mukaan jopa 66 prosenttia asiakkaista suosittelisi kauppakeskusta saniteettitilojen siisteyden perusteella. Naiset muistavat puhtaat saniteettitilat miehiä paremmin. Jumbossa otetaan käyttöön ensimmäisenä Suomessa älyteknologiaa, jolla voidaan tehostaa siivousta ja mitata asiakastyytyväisyyttä myös WC-tiloissa.

Kesällä 2015 Jumbon kauppakeskuksessa tehty tutkimus osoittaa, että siistit saniteettitilat vaikuttavat kauppakeskuksen valintaan; näin ilmoittaa lähes kolmannes (30 %) tutkimukseen vastanneista. Tutkimus kertoo myös, että jopa 66 prosenttia asiakkaista suosittelisi ostospaikkaa saniteettitilojen siisteyden perusteella.

Tutkimus toteutettiin haastattelukyselynä kauppakeskus Jumbon WC-tiloja käyttäneiden asiakkaiden kesken. Neljässä vaiheessa toteutetussa tutkimuksessa WC-tilojen siisteyttä ja viihtyisyyttä parannettiin asteittain. Ediste Oy:n toteuttamaan tutkimukseen osallistui 455 henkilöä.

”Halusimme selvittää parantaako WC-tilojen siisteys asiakkaiden yleistä tyytyväisyyttä ja lisääkö se suosittelijoiden määrää. Tutkimus osoittaa, että siisteydellä on merkitystä; kauppakeskuksen saniteettitilojen siisteyteen perustuva suositteluhalukkuus kasvoi tutkimusjakson aikana 21 prosenttia,” sanoo Lindströmiltä tutkimushanketta vetänyt Jasu Jaranka.

Siistit saniteettitilat vaikuttavat mielikuvaan koko kauppakeskuksesta

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vastaajien osuus, jotka kertoivat kauppakeskuksen yleisen siisteyden parantuneen saniteettitilojen päivityksen jälkeen, kasvoi lähes puolella (42 %).

”Oli erittäin mielenkiintoista huomata, miten uskomattoman vahvan mielikuvan puhtaat ja siistit WC-tilat luovat koko kiinteistöstä, ja millä tavalla ne vaikuttavat asiakkaiden yleiseen viihtyvyyteen kauppakeskuksessamme,” sanoo Jumbon kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaro.

”Jumbossa vierailee päivittäin noin 28 500 asiakasta. Jos saisimme edes murto-osan heistä viihtymään pidempään, se olisi hienoa. Tyytyväiset asiakkaat tekevät usein myös enemmän ostoksia.”

Naiset muistavat siistit WC-tilat miehiä paremmin

Tutkimuksesta käy ilmi, että naiset ovat miehiä kriittisempiä WC-tilojen kunnosta ja myös muistavat siistit WC-tilat miehiä paremmin. Naisista lähes puolet (46 %) ilmoitti, että heillä oli huomautettavaa WC-tilojen siisteydestä ja neljännes heistä (25 %) kertoi muistavansa puhtaan WC-tilan. Vastaavasti miehistä vain 19 prosentilla oli huomautettavaa WC-tilojen siisteydestä, ja 17 prosenttia heistä ilmoitti muistavansa tilojen siisteyden.

”Naisilla on usein tarve laskea esimerkiksi käsilaukku lavuaarin viereen käsienpesun ajaksi. Jos pinta on likainen tai märkä, WC-tilan epäsiisteys jää helposti mieleen,” sanoo Jaranka.

Käsipyyhe on suosituin

Yli puolet vastaajista (59 %) kertoi, että mieluisin vaihtoehto käsien kuivaukseen on käsipyyhe. Käsipaperia kertoi suosivansa 38 prosenttia ja ilmakuivainta 17 prosenttia vastaajista.

”Kankaiseen käsipyyhkeeseen on helppo kuivata kädet, se on tutkimustenkin* mukaan hygieeninen vaihtoehto eikä se roskaa ollenkaan. Tässä on varmasti muutamia syitä, miksi se on suosittu,” tiivistää Jaranka.

Uutta älyteknologiaa käyttöön Jumbossa

Jumbossa otetaan ensimmäisenä Suomessa käyttöön uutta älyteknologiaa, jolla asiakastyytyväisyyttä ja saniteettitilojen siisteyttä voidaan mitata ja ylläpitää entistä tehokkaammin. Kyseessä on Lindströmin toimittama teknologianäyttö, joka kiinnitetään yhtiön käsipyyheautomaatteihin. Teknologia otetaan käyttöön kaikissa Jumbon saniteettitiloissa marraskuun aikana.

”Saniteettitilojen siisteys on meille jatkossa yhä tärkeämpää, koska se lisää asiakasviihtyvyyttä. Teknologian avulla voimme kerätä välitöntä palautetta kauppakeskuksen asiakkaiden suositteluhalukkuudesta ja järkevöittää siivoustamme. Jatkossa siivoojan ei tarvitse turhaan käydä tarkistamassa kauppakeskuksen toisessa päässä olevia WC-tiloja, vaan hän saa automaattisesti viestin matkapuhelimeensa siivoustarpeesta. Näin säästämme siivoojien aikaa ja ratkaisu on myös taloudellisesti fiksu,” sanoo Lehtoaro.

*Hjelt-instituutti, 2013.

Lisätietoja:

Jasu Jaranka, projektipäällikkö, Lindström Oy p. 040 660 9519, jasu.jaranka@lindstromgroup.com

Lindström Oy

Tekstiilipalveluyritys Lindström vahvistaa asiakkaidensa yrityskuvaa. Palvelumme helpottaa asiakkaan arkea ja on kokonaiskustannuksiltaan markkinoiden edullisin. Toimimme vastuullisesti ja olemme arvostettu työnantaja. Lindströmiläisiä on yli 3 000 henkilöä Euroopassa ja Aasiassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli 301 miljoonaa euroa. www.lindstromgroup.com/fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Lindström Oy
Lindström Oy
Hermannin rantatie 8
00581 Helsinki

https://lindstromgroup.com/fi/

Lindström on yksi Euroopan johtavista tekstiilipalveluyrityksistä. Meillä on yli 170 vuoden kokemus alalta. Tarjoamme kattavat tekstiilialan palvelut työvaate-, matto-, hotelli- ja ravintolatekstiilipalveluista teollisuuspyyhepalveluihin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lindström Oy

Lindström sijoittaa kiertotalousyritys Resteriin ja nousee yhtiön toiseksi suurimmaksi omistajaksi12.4.2022 13:25:31 EEST | Tiedote

Lindström Group on osallistunut maaliskuussa 2022 järjestettyyn tekstiilien kierrätysratkaisuja tarjoavan Rester Oy:n rahoituskierrokseen ja nousee yhtiön merkittäväksi vähemmistöomistajaksi. Osakkuuden myötä Lindströmin ja Resterin alkuvuonna 2021 alkanut yhteistyö Lindströmin Suomen ja Baltian poistotekstiilien jalostamiseksi teollisuuden uusiokäyttöön syvenee ja laajenee kansainvälisesti. Lindströmin strategisena tavoitteena on kierrättää 100 % poistotekstiilistään globaalisti vuoteen 2025 mennessä. Sijoitus tukee Lindströmin strategista tavoitetta rakentaa yhteistyössä kumppaniensa kanssa ympäristöystävällisiä, kiertotalouteen pohjautuvia tekstiilipalveluja. Rester on toimialansa tunnettu pioneeri, jonka toiminta on vakaalla pohjalla ja käyttämä teknologia skaalattavissa. Resterin jalostamaa uusiokuitua käytetään esimerkiksi tekstiiliteollisuudessa kankaiden tai teknisten tekstiilien valmistukseen sekä rakennusteollisuudessa eristys- ja komposiittimateriaalien sekä akustiikkalevyje

Lindström-konserniin kuuluva Comforta Oy ostaa Pohjolan Tekstiilipalvelu Oy:n4.1.2022 12:01:02 EET | Tiedote

Kajaanilaisen Pohjolan Tekstiilipalvelu Oy:n myynti Comfortalle on varmistunut 1.1.2022 vahvistetulla yrityskaupalla. Comforta suunnittelee kehittävänsä Kajaanin palvelukeskuksen toimintaa merkittävästi lähivuosina. Uusien syntyvien työpaikkojen lisäksi palvelukeskuksella on merkittävä rooli Kainuun alueen liiketoiminnan ja yrittäjyyden tukemisessa esimerkiksi matkailun alalla. Yrityskauppa on Lindströmille reilun vuoden sisällä jo neljäs Suomessa. Lindström Group -konserniin kuuluva hotellien, ravintoloiden ja terveydenhuollon tekstiilipalveluja tuottava Comforta Oy on ostanut Kajaanissa toimivan pesulayritys Pohjolan Tekstiilipalvelu Oy:n koko osakekannan ja liiketoiminnan. Myös koko Pohjolan Tekstiilipalvelun henkilökunta siirtyy Comfortan palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Lindströmillä ei ole aiemmin ollut toimipaikkaa Kainuussa, vaan alueen yrityksiä on palveltu Oulun palvelukeskuksesta käsin. “Paikallisuus on meille keskeinen arvo toiminnassamme monella tapaa. Tahdomme olla ha

Lindström pyrkii hiilineutraaliin toimintaan maailmanlaajuisesti vuoteen 2035 mennessä13.9.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Lindströmin tavoitteena on maailmanlaajuinen hiilineutraalius vuoteen 2035 mennessä. Tavoite on jatkoa yrityksen pyrkimykselle kohti alan kestävimmän yrityksen asemaa. Sitoumuksen noudattamista varten Lindström on liittynyt Science Based Targets -aloitteeseen (SBTi). Näin varmistetaan, että tavoitteet ovat linjassa uusimman ilmastotieteen kanssa Pariisin sopimuksen päämäärien saavuttamiseksi. Pahimpien ilmastovaikutusten ja luonnon tuhoutumisen välttämiseksi on arvioitu, että lämpötilan nousun on pysyttävä 1,5 celsiusasteessa esiteollisesta tasosta. Lindströmin tavoitteena on Business Ambition 1,5°C, joka on kunnianhimoisin SBTi:n sitoumus ilmaston lämpenemisen rajoittamiseksi alle 1,5 celsiusasteeseen. ”Sitoumuksemme Science Based Targets -aloitteeseen on linjassa tavoitteemme kanssa auttaa meidän asiakkaita kasvamaan yhä kestävämmin. Kaikki yritykset etsivät keinoja vähentää ympäristökuormitustaan. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme hiilivapaa tekstiilipalvelu vuoteen 2035 menn

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye