Uusi tutkimus suomalaisten asumispreferensseistä selvittää: Miten ja missä kaupunkilainen haluaa asua?

Miten ja millaisia kaupunkialueita pitäisi rakentaa? Millaista asumista ja asumispalveluja ihmiset haluavat– ja ovatko he valmiit maksamaan niistä? Muun muassa näihin kysymyksiin haetaan vastauksia Pellervon taloustutkimus PTT:n käynnissä olevassa Asumispreferenssit -tutkimushankkeessa.

”Taustalla on näkemys siitä, että kaupungistuminen jatkuu ja asutus tiivistyy – mutta miten asumista pitäisi kehittää, jotta rakennettaisiin sellaista, mitä ihmiset haluavat ja arvostavat? Aiempien selvitysten mukaan suuri osa suomalaisista unelmoi asumisesta pientalossa ja arvostaa omaa pihaa, mutta muuttoliike vie kohti keskustoja”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Emmi Haltia.

Tutkimuksessa lähetetään kysely 2 500 suomalaiselle suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa asuvalle. Kysely koostuu valintakokeesta, jossa ihmiset valitsevat monien asumistapojen välillä. Vaihtoehdot ovat yhdistelmiä eri tekijöistä: esimerkiksi talotyyppi, hinta ja koko vaihtelevat. Vastaaja puntaroi muun muassa tornitalon, tavallisen kerrostalon ja kaupunkipientalon väliltä.

”Asumisvalinta pilkotaan ominaisuuksiksi, joista osa kuvaa asuntoa ja osa sen ympäristöä. Kun eri ominaisuuksia laitetaan toisiaan vastaan, voidaan tilastollisesti katsoa, millä valinnoilla on eniten merkitystä ja miten valinnat suhteutuvat toisiinsa”, sanoo Emmi Haltia.

Tutkimuksella halutaan tuottaa tietoa myös kaupunkisuunnittelijoiden ja kaupunkien päättäjien tarpeisiin. Millaista rakentamista ihmiset haluavat, miten paljon autopaikoille on tarvetta tai miten vehreyttä voitaisiin toteuttaa tiiviissä ympäristössä? Tai haluavatko asukkaat enemmän kokonaan uusia asuinalueita vai tiivistävää uudisrakentamista keskusta-alueilla ja lähiöissä?

Tuloksia raportoidaan sekä yhdessä koko vastaajajoukosta että erikseen Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampereen, Oulun ja Turun kaupunkien vastaajista, koska eri paikkakuntien asukkailla voi olla poikkeavia painotuksia (ks. kaupunkilista tiedotteen lopusta).

”Ihmisten erilaistuvat tarpeet haastavat toimijoita tarjoamaan aiempaa monimuotoisempaa asumista. Tulevaisuudessa entistä merkittävämpi rooli on palveluilla, jolloin seinien sijaan keskitytään sisältöihin. Mielenkiintoista onkin nähdä, mitä asioita asukkaat painottavat asumisen valinnoissaan; ovatko he valmiita maksamaan esimerkiksi autopaikoista ja yhteistiloista. Yleisesti koko asumisen yhtälössä on myös huomioitava rakentamisen ja asumisen kustannukset, jotka ovat tällä hetkellä kestämättömän korkealla tasolla”, toteaa Aija Tasa RAKLIsta.

Asumispreferenssit -tutkimushankkeen toteuttaa Pellervon taloustutkimus PTT ja sitä rahoittavat RAKLIn lisäksi Helsingin, Espoon, Vantaan ja Tampereen kaupungit, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY, MAL-verkosto, Sato Oyj sekä ympäristöministeriö. Hankkeen tulokset julkistetaan huhtikuussa 2019.

Kyselytutkimuksen otos poimitaan seuraavien kaupunkien asukkaista: Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Oulu, Turku, Jyväskylä, Lahti, Kuopio, Pori, Kouvola, Joensuu, Lappeenranta, Hämeenlinna, Vaasa, Seinäjoki, Kotka, Salo, Lohja, Kajaani ja Hamina.

Tarkempi kuvaus hankkeen sisällöstä on infografiikkana osoitteessa: https://infogram.com/asumispreferenssit-hankkeen-infograafi-1h0n25wgd9xl2pe?live

Emmi Haltia, PTT
emmi.haltia@ptt.fi

Aija Tasa, RAKLI
050 327 2077
aija.tasa@rakli.fi

RAKLIn suhdannetiedote 1/2020: Hankkeita vireillä, mutta käynnistyminen epävarmaa27.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Kiinteistömarkkinoilla koronakriisin vaikutukset ovat näkyneet välittömästi, kun monien toimitilojen vuokralaisten liiketoiminta on vaikeutunut ja tuonut vaikeuksia vuokranmaksuun. Vaikutukset rakennusmarkkinoille jäävät hyvän tilauskannan takia kuluvana vuonna vähäisiksi useimpiin muihin elinkeinoihin verrattuna. Jos rajoituksia joudutaan kiristämään uudelleen ja talouden ja työttömyyden uhkaskenaariot alkavat toteutua, vaikutukset kiinteistö- ja rakentamismarkkinoihin ovat suuret.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri, kevät 2020: Vuokra-asuntomarkkinoiden näkymät heikentyneet viime syksystä, pääkaupunkiseudulla muuta maata positiivisempi tilanne17.4.2020 11:00:00 EESTTiedote

Suurten kaupunkien vahva asuntokysyntä tukee edelleen vuokra-asuntojen rakentamista ja vuokrien nousua. Vuokra-asuntomarkkinoiden asiantuntijoiden kasvuodotukset ovat kuitenkin nyt monilta osin heikentyneet viime syksyyn verrattuna. Vuokrien nousun uskotaan jatkuvan etenkin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa, joskin osin loivempana kuin muutamana viime vuonna.

Vuoden rakennuttaja 2019 on Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen24.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Vuoden 2019 rakennuttajaksi on valittu Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen. Ilmarinen on kiinteistö- ja rakentamisalan vastuullisuuden edelläkävijä yhdistäen aktiivisen alan kehittämisen tehokkaaseen rakennuttamisen prosessiin. Lisäksi Ilmarinen luo uusia elinympäristöjä rakennuttamalla monipuolisesti erilaisia kiinteistökohteita. Vuoden rakennuttajan rakennuttamistoiminnasta vastaa kokenut ja kehitysmyönteisesti alan eteenpäin viemiseen suhtautuva henkilöstö, joka myös viestii tekemisistään.

RAKLI: Pääkaupunkiseudun kiinteistömarkkinoilla vilkasta, rakentaminen vetää ensi vuonnakin13.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Kiinteistöjen sijoituskysyntä jatkuu vahvana ja kiinteistökauppojen lukumäärä on pysynyt lähes viime vuosien tasolla. Ulkomaisen sijoittajakiinnostuksen odotetaan jatkuvan vahvana lähitulevaisuudessa. Toimistojen vuokrien odotetaan nousevan kaikissa suurissa kaupungeissa, samoin kuin asuntovuokrien. Pääkaupunkiseudulla rakentamisen kokonaismäärän huippu on ohitettu vuonna 2019, mutta rakentamisen odotetaan pysyvän ensi vuonnakin vilkkaana. Rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu hidastui rakennuskustannusindeksin mukaan loppuvuonna 2018 ja nousu on pysynyt hitaana sen jälkeen.