Vetter Communications Oy

Uusi tutkimus työelämän joustavuuden merkityksestä: ilman sitä menetetään kasvua ja tuottavuus heikkenee

Jaa

Työvoimanhallinnan markkinajohtaja Quinyx on teettänyt laajan kansainvälisen tutkimuksen, jossa tarkasteltiin joustavuuden merkitystä työhyvinvointiin, erityisesti tuntityöntekijöiden näkökulmasta. Tutkimus suoritettiin Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Isossa-Britanniassa. Tutkimuksen toteutti Censuswide.

"Näin syksyisin varsinkin tuntityöntekijöiden vaihtuvuus aiheuttaa monessa firmassa paljon ylimääräisiä kustannuksia, kun osa työvoimasta lähtee opiskelemaan", Quinyxin maajohtaja Paulus Maasalo kertoo.
"Näin syksyisin varsinkin tuntityöntekijöiden vaihtuvuus aiheuttaa monessa firmassa paljon ylimääräisiä kustannuksia, kun osa työvoimasta lähtee opiskelemaan", Quinyxin maajohtaja Paulus Maasalo kertoo.

Tuoreen tutkimuksen mukaan yli puolella suomalaisista yrityksistä on vaikeuksia rekrytoida ja pitää kiinni erityisesti tuntityöntekijöistään. ”Joka vuosi suomalaisissa yrityksissä tuskaillaan samojen aiheiden kanssa. Ennen kesälomia mietitään, kuinka vakituisten työntekijöiden poissaolot hoidetaan, ja syksyllä osa työntekijöistä lähtee puolestaan opiskelupaikan perään. Näissä keskusteluissa tulevat usein kuvioihin tuntityöntekijät”, Quinyxin Suomen maajohtaja Paulus Maasalo toteaa. ”Olisi tärkeää, ettei lomien tai henkilöstömuutosten aikana työtyytyväisyys laske ja siten yrityksen tuottavuus heikkenisi – rekrytointi ja uusien työntekijöiden perehdyttäminen kun aiheuttaa yrityksille joka tapauksessa paljon kustannuksia.”

Tutkimus osoittaa, että peräti yli neljännes Suomessa haastateltu esimies arvioi, että hyvien työntekijöiden puute johtaa siihen, että potentiaalista kasvua menetetään yli 20 %. Vastaavasti noin joka viides totesi lisäksi, että tuottavuus heikkenee yhtä lailla. ”Joustavan työvoiman saatavuuden ja pysyvyyden parantamisella on mieletön merkitys yritysten menestymiseen”, Maasalo kertoo.

Perinteisesti varsinkin tuntityöntekijöiden mahdollisuudet vaikuttaa työaikoihinsa ja työtehtäviinsä ovat olleet hyvin rajalliset. Tutkimus osoittaa, että suomalaisilla työmarkkinoilla on vielä paljon kehitettävää. 34 % työntekijöistä kokee saavansa liian vähän palkkaa ja 26 % työntekijöistä ei ole tyytyväisiä työaikoihinsa. Peräti 34 % työntekijöistä koki, ettei työnantaja ottanut huomioon eri elämäntilanteisiin liittyviä työvuorojen joustotarpeita.

Hiljattain Suomessakin vierailleen toimitusjohtaja Erik Fjellborgin perustama Quinyx-yhtiö myy yhteensä 25 maassa pilvipohjaista työvoimanhallintajärjestelmää, joka mahdollistaa joustavuuden lisäämistä työelämään. Hänen yritysideansa syntyi, kun hän oli 15 vuotta sitten kesätöissä McDonald’silla. Hän huomasi, että suuri osa hänen esimiestensä ajasta kului työvuorojen järjestelyyn ja sijaisten etsimiseen. Hän alkoi suunnitella tietokoneohjelmaa, jonka avulla työntekijät pystyivät helposti merkitsemään itselleen sopivimmat työvuorot, kirjaamaan lomatoiveensa, ilmoittamaan sairaspoissaolonsa tai viestittelemään keskenään työvuorojen vaihdoista. Ohjelmisto on vuosien varrella kehittynyt, mutta järjestelmän ydinajatuksena on edelleen se, että työelämän joustavuus hyödyttää sekä työnantajia että työntekijöitä.


Tämän myötä Fjellborgista on tullut joustavan yrityskulttuurin puolestapuhuja. Huhtikuussa 2019 hän kertoi Helsingin Sanomille, kuinka hän oman yhtiönsä johtajana voi kohdata hyvin samanlaisia ongelmia kuin pikaruokaravintolan esimiehilläkin: ”On aina iso menetys, jos hyvä työntekijä jättää yrityksen.”

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Jutta Vetter / Vetter Communications Oy
press@vetter.fi
050 54 66 000

Kuvat

"Näin syksyisin varsinkin tuntityöntekijöiden vaihtuvuus aiheuttaa monessa firmassa paljon ylimääräisiä kustannuksia, kun osa työvoimasta lähtee opiskelemaan", Quinyxin maajohtaja Paulus Maasalo kertoo.
"Näin syksyisin varsinkin tuntityöntekijöiden vaihtuvuus aiheuttaa monessa firmassa paljon ylimääräisiä kustannuksia, kun osa työvoimasta lähtee opiskelemaan", Quinyxin maajohtaja Paulus Maasalo kertoo.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Vetter Communications Oy
Vetter Communications Oy
Kuninkaankatu 30 A, 2. krs
33200 TAMPERE

http://www.vetter.fi

Vetter Communications Oy tarjoaa kokonaisvaltaisia viestintäratkaisuja yritysmaailman tarpeisiin – suomeksi, englanniksi, ruotsiksi ja saksaksi.

Toimiva, tehokas ja virheetön tekstisisältö missä tahansa yrityksesi materiaalissa tuo liiketoiminnallesi uskottavuutta sekä hyvää näkyvyyttä. Ammattimainen viestintä myös erottaa yrityksesi kilpailijoista ja tuo kassavirtaa.

Vetter Communications Oy auttaa sinua kun tarvitset copywriteria sisällöntuottamiseen, etsit oikolukijaa tai kääntäjää, haet viestintästrategian laatijaa tai kaipaat yrityksellesi medianäkyvyyttä.

Yritys on myös erikoistunut kansainväliseen viestintään liittyviin asiakasprojekteihin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vetter Communications Oy

Quinyx ainoana Suomessa toimivana yrityksenä Gartnerin raportteihin10.9.2018 08:00:00 EESTTiedote

Quinyx, työvoimanhallinnan markkinajohtaja, on valittu mukaan arvostetun Gartnerin julkaisuihin, 2018 Market Guide for Retail Workforce Management Applications- ja 2018 Market Guide for Workforce Management Applications -raportteihin. Gartner on maailmanlaajuinen tutkimus- ja konsultointiyhtiö, joka tarjoaa yritysmaailman tietoa ja näkemystä. Quinyx on ainoa Suomessa toimiva työvuorosuunnittelu- ja ajanhallintaohjelmisto, joka on valittu mukaan Gartnerin listaukseen.

Maailman ensimmäisellä lapuankielisellä verkkokaupalla kohti markkinajohtajuutta31.8.2018 09:30:00 EESTTiedote

"Vihiroonki parkettilaattia, joka ei nataja!" - pohjanmaalaisen Lapua Floors Oy:n verkkokauppa on avannut lapuankielisen versionsa. Yritys on Pohjoismaiden ensimmäinen parkettilattiavalmistaja, joka sävyttää tammiparketin uuden LED-öljyvahateknologian avulla. Kuluttajille suunnatun verkkokaupan lisäksi yritys tuo tuotteensa kattavasti jälleenmyyntiin ympäri Suomen, kerralla noin 250 myymälään. Tänä vuonna perustettu yhtiö myy tuotteitaan myös kansainvälisillä markkinoilla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme