Helsingin yliopisto

Uusi tutkimushanke selvittää keinoja, joilla lapsille suunnattuun epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointiin voidaan puuttua

Jaa

Vuoden mittainen EPELI-hanke kokoaa tietoa lapsiin kohdistuvasta elintarvikkeiden markkinoinnista, epäterveellisten elintarvikkeiden määrittelystä sekä markkinoinnin rajoittamiseen liittyvistä juridisista ja eettisistä kysymyksistä.

Lapset elävät yhä moninaisempien ruokaan liittyvien markkinointiviestien keskellä. Erityisesti digitaaliset kanavat muuttavat jatkuvasti markkinointiympäristöämme. Jotta epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia voidaan valvoa tarkoituksenmukaisella tavalla, tarvitaan parempaa ymmärrystä nykytilasta ja keinoista, joilla markkinointiin on mahdollista puuttua.

Epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointi lapsille (EPELI) -hanke tuottaa tietoa siitä, minkälaisten suositusten, sitoumusten ja rajoitusten avulla lapsille suunnattuun elintarvikemarkkinointiin voidaan Suomessa vaikuttaa.

– Kuluttaja-asiamiehen linjaukset epäterveellisten elintarvikkeiden markkinoinnista lapsille ovat vuodelta 2004, ja niitä on lakiviittausten osalta tarkistettu vuonna 2015. Linjauksissa ei kuitenkaan oteta tarkkaa kantaa epäterveellisen elintarvikkeen määrittelyyn, eri markkinointikanaviin, ohjeistusten toteuttamiseen ja toteutumisen seurantaan. Tutkimushanke vastaa näihin kysymyksiin ja tuottaa esityksen, minkälaisin keinoin markkinointiin on mahdollista puuttua, kertoo tutkimuksesta vastaava professori Mikael Fogelholm Helsingin yliopistosta.

Vuoden kestävässä hankkeessa on mukana laaja-alaisesti ravitsemustieteen, markkinoinnin ja kulutustutkimuksen sekä juridiikan tutkimusosaamista Helsingin ja Tampereen yliopistoista sekä Suomen ympäristökeskuksesta (SYKE). Tutkimuksen osana kuunnellaan keskeisiä sidosryhmiä, jotka toimivat elintarvikemarkkinoinnin, terveyden sekä lasten ja perheiden hyvinvoinnin parissa.

Epeli-hanke toteutetaan osana valtioneuvoston vuoden 2021 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa, ja hanketta rahoittaa valtioneuvoston kanslia.


Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Professori Mikael Fogelholm
, Helsingin yliopisto,
 mikael.fogelholm@helsinki.fi, puh. 050 318 0302,
 Twitter: @MikaelFogelholm

Apulaisprofessori Elina Närvänen, 
Tampereen yliopisto, 
elina.narvanen@tuni.fi, puh.
 050 318 6016

Neuvotteleva virkamies Sirpa Sarlio, 
Sosiaali- ja terveysministeriö, 
sirpa.sarlio@stm.fi

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto
Helsingin yliopisto
PL 3
00014 Helsingin yliopisto

02941 911 (vaihde)http://www.helsinki.fi/yliopisto

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen tiedeyhteisö, joka toimii neljällä kampuksella Helsingissä ja usealla muulla paikkakunnalla Suomessa. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa se on ollut toistuvasti maailman sadan parhaan yliopiston joukossa. Helsingin yliopisto on perustettu vuonna 1640.

 

Tiedeviestinnän asiantuntija Elina Raukko, elina.raukko@helsinki.fi, puh. 050 318 5302, @LifeSciHelsinki

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Lukivaikeuden riskin voi havaita jo vauvan aivoista - aivotutkimus tarjoaa keinoja lukivaikeuden varhaiseen tunnistamiseen ja tukeen3.12.2020 06:57:00 EETTiedote

Lukivaikeuden taustalla vaikuttaa epätyypillinen kielen kehitys kuten äänteiden erottelun ongelmat. Näitä haasteita voidaan aivotutkimuksissa havaita jo vauvoilta. Helsingin yliopiston tutkimuksessa on tunnistettu aivojen toiminnallisia ja rakenteellisia poikkeamia, jotka voivat auttaa tunnistamaan jo varhain ne lapset, joilla lukivaikeuden riski on erityisen korkea.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme