Uusi työkalu helpottaa mielenterveyden edistämistä kunnissa

Mieli ry:n Hyvän mielen kunta -hanke on kehittänyt kuntien käyttöön uudenlaisen työkalupakin, joka tarjoaa kymmeniä toimintamalleja kaikenikäisten mielenterveyden edistämiseen sekä ehkäisevään päihdetyöhön.
Hyvän mielen kunta -työkalupakki auttaa kuntia panostamaan kuntalaisten mielen hyvinvointiin.

Mielenterveysongelmien korjaaminen kuormittaa kuntien resursseja huomattavasti enemmän kuin ehkäisevä työ. Kuntalaisten mielenterveyttä on mahdollista vahvistaa eri hallinnonaloilla nyt julkaistavan työkalupakin avulla. Se tarjoaa tukea myös ehkäisevään päihdetyöhön.

- Kunnat tarvitsevat tukea ja rakenteita mielenterveyden edistämiseen ja ongelmien ehkäisemiseen. Kehittämämme Hyvän mielen kunta -työkalupakin avulla kunnissa toimivat eri alojen ammattilaiset voivat tunnistaa mielenterveyden ja päihdetyön katvealueita ja saada työkaluja kuntalaisten tukemiseen, avaa hankepäällikkö Karin Palmén MIELI ry:n Hyvän mielen kunta –hankkeesta.

Hyvän mielen kunta -työkalupakki sisältää kymmeniä toimintamalleja, joista kunnat hyötyvät panostaessaan mielenterveyden edistämiseen ja ehkäisevään päihdetyöhön. Mieli.fi-verkkopalvelussa sijaitseva työkalupakki on rakennettu ilmiöittäin, ja sieltä löytyy toimintamalleja kaikille ikäryhmille.

Ilmiöt on valittu mielenterveyden edistämisessä ja ehkäisevässä päihdetyössä tunnistetuista suojaavista ja herkistävistä tekijöistä. Tällaisia ovat esimerkiksi vanhemmuuden tuki, kiusaamisen ehkäisy, mielenterveystaitojen vahvistaminen, työyhteisöjen kehittäminen ja tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen. Ne ovat tutkimusten mukaan tehokkaita keinoja mielenterveyden, terveen päihdekäyttäytymisen ja hyvinvoinnin edistämiseksi.

Hyvän mielen kunta on MIELI ry:n Mielenterveysstrategiaa toimeenpaneva hanke. Hankkeessa kehitetään yhdessä 32 kunnan kanssa kuntien mielenterveyden edistämisen ja ehkäisevän päihdetyön kokonaismallia.

Karin Palmén
Hankepäällikkö, Hyvän mielen kunta -hanke
karin.palmen@mieli.fi

Erja Brusila
Asiantuntija, Hyvän mielen kunta -hanke
erja.brusila@mieli.fi

Johanna Minkkinen
Viestinnän asiantuntija, Hyvän mielen kunta -hanke
johanna.minkkinen@mieli.fi

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia.

A cry for help for the environment: “Humanity is doomed” - Young people’s concerns about future need to be attended to4.3.2024 03:00:00 EET | Tiedote

The eco-crisis and uncertainty about the future cast a shadow over the mental wellbeing of young people. Research studies show that as many as 75 percent of them consider future to be daunting and 56 percent think that humanity is doomed. The awareness campaign “Let’s face the eco-crisis together” starts on 4th March 2024. The aspiration of the campaign is to make young people’s worries visible to all, to challenge adults to face these emotions and thoughts and to assure young people that they will not be left alone with their worries. Young people’s concerns of the future shall not be ignored anymore.