Uusi yritys euriborien uudistamiseksi

Lainojen ja talletusten yleisenä viitekorkona käytettävää euriboria ollaan uudistamassa. Tavoitteena on ottaa ensi vuoden aikana käyttöön uusi korkojen määräytymismenetelmä. Se nojaa ensisijaisesti pankkien tekemiin kauppoihin rahamarkkinoilla. Lisäksi apuna voidaan käyttää muuta markkinainformaatiota.

Euribor-korkoja hallinnoiva European Money Markets Institute EMMI on kehittänyt uuden menetelmän korkojen määräytymistä varten. Kyseessä on uusi yritys uudistaa euriboreja. Ensimmäinen yritys kariutui viime vuonna, kun EMMI joutui toteamaan, että pelkästään rahamarkkinakauppoihin perustuva menetelmä ei ollut toteuttamiskelpoinen.

Uudessa menetelmässä pankkien antamat noteeraukset perustuvat edelleen ensisijaisesti toteutuneisiin kauppoihin, mutta jos niitä ei ole riittävästi, tarjolla on myös muita tapoja tuottaa noteeraukset. Toissijaisesti voidaan käyttää valmiita laskenta-algoritmeja, jotka perustuvat esimerkiksi aiempien päivien kauppoihin. Viimesijaisena keinona on nojata muuhun tarjolla olevaan markkinainformaatioon, kuten asiantuntijanäkemyksiin markkinoiden vallitsevasta korkotasosta.

Lisätietoja uudesta ns. hybridimääräytymismenetelmästä löytyy EMMIn julkaisemasta raportista. Siinä EMMI pyytää markkinaosapuolilta ja muilta kiinnostuneilta tahoilta kommentteja uudesta menetelmästä.

Euriborien uudistamista on suunniteltu jo yli 5 vuoden ajan. Taustalla ovat eri viitekorkojärjestelmiä koskeneet peukalointitapaukset. Niiden seurauksena viranomaiset ovat laatineet uudet ohjeistukset, miten viitekorkojen tulee määräytyä. Tällä hetkellä euriborit perustuvat noteerauksiin, jotka ovat euribor-paneelissa mukana olevien 20 pankin näkemyksiä markkinoiden vallitsevasta korkotasosta.

EMMIn tavoitteena on, että uusi määräytymismenetelmä otettaisiin käyttöön vuoden 2019 aikana. Menetelmää testataan loppukevään ja kesän aikana paneelipankkien kanssa.

EMMI on Belgian lain alla toimiva voittoa tavoittelematon yhdistys, jota valvoo Belgian finanssivalvoja FSMA. Sen jäseninä on eurooppalaisia pankkiyhdistyksiä. Suomesta mukana on Finanssiala ry.

Eurovaaliehdokkaat kyselyssä: Sijoitusten ympäristövaikutukset saatava läpinäkyviksi20.5.2019 08:30:56 EESTTiedote

Valtaosa Finanssiala ry:n (FA) kyselyyn vastanneista eurovaaliehdokkaista on sitä mieltä, että piensijoittajan on saatava tietää sijoitustensa kestävyysvaikutuksista. Moni kuitenkin toteaa, että kestävyys pitäisi ensin määritellä yksiselitteisesti. EU:ssa onkin paraikaa valmisteilla säädös määrittämään, miten sijoituskohteiden ympäristövaikutuksia pitää arvioida ja millaisia ovat ympäristön kannalta kestävät sijoituskohteet.

Piia-Noora Kauppi: Aikooko uusi hallitus käydä duunareiden taskuilla?16.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Säästäminen ja sijoittaminen ovat jo tänä päivänä entistä useamman palkansaajan harrastus, ei mikään rikkaiden etuoikeus, muistuttaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi. Yli miljoona suomalaista on rahastosijoittajia. Heistä 39 prosenttia on työväestöä tai alempia toimihenkilöitä. Tämä ilmenee Finanssiala ry:n tuoreesta tutkimuksesta, johon on haastateltu 2 500:aa suomalaista.

Rahoitusvirrat on suunnattava ilmaston hyväksi15.5.2019 06:30:00 EESTTiedote

Kestävä rahoitus on yksi EU:n komission tärkeimmistä lainsäädäntöhankkeista, ja suomalainen finanssiala on täysillä mukana tukemassa muutoksia. Finanssiala on sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen rajoittaa lämpötilan nousu puoleentoista asteeseen ja vaatii, että tavoite kirjataan myös hallitusohjelmaan. Eturivin eurovaaliehdokkaat pohtivat Finanssiala ry:n paneelikeskustelussa tulevana maanantaina, mikä on finanssialan toimijoiden rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Rahanpesu kuriin finanssialan yritysten tiedonvaihdolla11.5.2019 07:30:00 EESTTiedote

Finanssialan yritysten on voitava vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Tällä hetkellä pankki- ja vakuutussalaisuus estää tiedonvaihdon, mikä hankaloittaa merkittävästi rahanpesun torjuntaa. Finanssiala toivoo, että hallitusohjelmassa päätetään uusista keinoista rahanpesun torjunnassa, esimerkiksi parannetaan viranomaisten ja finanssialan yhteistyötä ja vahvistetaan valvontaa ja viranomaisten resursseja. Nyt finanssiviranomaisten sopima Pohjoismaiden ja Baltian yhteistyön tiivistäminen on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan.