Uusia jäseniä KOVAlle

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:lle on tänään hyväksytty kolme uutta jäsentä. Uudet jäsenet ovat Kiinteistöyhtiö Ars Longa Oy, Siilinjärven Asumisoikeus Oy ja Siilinjärven Kotipolku Oy. Uudet jäsenet omistavat noin 1 000 kohtuuhintaista vuokra- ja asumisoikeusasuntoa.

KOVAn jäsenenä on nyt 103 yleishyödyllistä ja omakustannusperiaatteella toimivaa vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöä. KOVAn jäsenet omistavat nyt yhteensä noin 285 000 kohtuuhintaista vuokra- ja asumisoikeusasuntoa.

- Kuluva kevät on ollut KOVAssa historiallinen. Laajensimme jäsenpohjaamme asumisoikeusyhteisöihin ja jäsenmäärämme on kasvanut nyt 19 jäsenellä tänä vuonna. Uudet jäsenemme vahvistavat jälleen merkittävästi KOVAn edunvalvonnallista ja edustuksellista roolia ARA-yhteisöjen keskuudessa, KOVAn toimitusjohtaja Jouni Parkkonen iloitsee.

Kiinteistöyhtiö Ars Longa Oy on vuonna 2015 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva vuokrataloyhtiö. Yhtiön omistajina ovat Ornamon senioritaloyhdistys ry, Suomen Kirjailijaliitto ry, Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiö sr sekä Visuaalisten taiteiden tekijänoikeusyhdistys Kuvasto ry. Yhtiö omistaa tällä hetkellä yhden kiinteistön, jossa on vajaat 60 vuokra-asuntoa. Yhtiö tarjoaa asuntoja vähintään 45-vuotiaille taiteilijoille.

Siilinjärven Asumisoikeus Oy on vuonna 1997 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Siilinjärven kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä yli 100 asumisoikeusasuntoa. Yhtiön asuntokannan käyttövastike vuonna 2021 on 10,32 euroa neliöltä kuukaudessa.

Siilinjärven Kotipolku Oy on vuonna 1982 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Siilinjärven kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä yli 850 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kaupungin suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2021 on 10,28 euroa neliöltä kuukaudessa.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on vuoden 2013 syksyllä perustettu yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen suurin edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestö. KOVAn jäsenet omistavat pääasiassa joko normaaleja vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja. Osa KOVAn jäsenistä omistaa myös erityisryhmien vuokra-asuntoja, kuten palvelu-, opiskelija- ja nuorisoasuntoja.

KOVAlla on nyt 103 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä noin 285 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 450 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat noin 75 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 60 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja yli 80 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa.

Pormestaritentissä löydettiin uusia ratkaisuja asumisen korkeaan hintaan Helsingissä20.5.2021 22:07:34 EEST | Tiedote

Torstai-iltana Asumisen pormestaritentissä keskusteltiin kohtuuhintaisen asumisen edistämisestä, asuntorakentamiseen liittyvistä kaavamääräyksistä sekä puolueiden saavutuksista ja lupauksista asunto- ja maankäyttöpolitiikassa Helsingissä. Musiikkitalolta striimatusta tentissä olivat mukana pormestariehdokkaat Paavo Arhinmäki (vas.), Jussi Halla-Aho (ps.), Nasima Razmyar (sd.), Anni Sinnemäki (vihr.) ja Juhana Vartiainen (kok.).

Vuokrataloyhtiöt korjanneet asuntokantaansa oikea-aikaisesti - korjaustarpeet kasvavat11.5.2021 13:00:11 EEST | Tiedote

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry selvitti syksyllä 2020 vuokrataloyhteisöjen kiinteistökannan nykytilaa ja korjaustarpeen kehitystä tulevaisuudessa. Selvitys antaa kokonaan uutta tietoa ammattimaisten vuokranantajien kiinteistökannan kunnosta. Selvityksen mukaan yhtiöt ovat korjanneet asuntokantaansa korjaustarpeen mukaisesti, mutta asuntokannan korjaustarve kasvaa tulevina vuosina.

Kutsu: Asumisen pormestaritentti 20.5. klo 17.30-19.0010.5.2021 15:07:26 EEST | Kutsu

Asumisen pormestaritentti – Miten saamme Helsingistä kohtuuhintaisen? Asumisen pormestaritentissä Helsingin viiden suurimman puolueen pormestariehdokkaat esittävät ratkaisujaan asumisen korkeaan hintaan, keskustelevat kohtuuhintaisesta asumisesta ja kertovat puolueidensa saavutuksista ja tavoitteista asunto- ja maankäyttöpolitiikassa. Tapahtuma striimataan Musiikkitalosta torstaina 20.5. klo 17.30–19.00.