Uusia jäseniä KOVAlle

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:lle on tänään hyväksytty kolme uutta jäsentä. Uudet jäsenet ovat Kiinteistöyhtiö Ars Longa Oy, Siilinjärven Asumisoikeus Oy ja Siilinjärven Kotipolku Oy. Uudet jäsenet omistavat noin 1 000 kohtuuhintaista vuokra- ja asumisoikeusasuntoa.

KOVAn jäsenenä on nyt 103 yleishyödyllistä ja omakustannusperiaatteella toimivaa vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöä. KOVAn jäsenet omistavat nyt yhteensä noin 285 000 kohtuuhintaista vuokra- ja asumisoikeusasuntoa.

- Kuluva kevät on ollut KOVAssa historiallinen. Laajensimme jäsenpohjaamme asumisoikeusyhteisöihin ja jäsenmäärämme on kasvanut nyt 19 jäsenellä tänä vuonna. Uudet jäsenemme vahvistavat jälleen merkittävästi KOVAn edunvalvonnallista ja edustuksellista roolia ARA-yhteisöjen keskuudessa, KOVAn toimitusjohtaja Jouni Parkkonen iloitsee.

Kiinteistöyhtiö Ars Longa Oy on vuonna 2015 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva vuokrataloyhtiö. Yhtiön omistajina ovat Ornamon senioritaloyhdistys ry, Suomen Kirjailijaliitto ry, Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiö sr sekä Visuaalisten taiteiden tekijänoikeusyhdistys Kuvasto ry. Yhtiö omistaa tällä hetkellä yhden kiinteistön, jossa on vajaat 60 vuokra-asuntoa. Yhtiö tarjoaa asuntoja vähintään 45-vuotiaille taiteilijoille.

Siilinjärven Asumisoikeus Oy on vuonna 1997 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Siilinjärven kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä yli 100 asumisoikeusasuntoa. Yhtiön asuntokannan käyttövastike vuonna 2021 on 10,32 euroa neliöltä kuukaudessa.

Siilinjärven Kotipolku Oy on vuonna 1982 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Siilinjärven kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä yli 850 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kaupungin suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2021 on 10,28 euroa neliöltä kuukaudessa.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen suurin edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestö. KOVAn jäsenet omistavat pääasiassa joko normaaleja vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja. Osa KOVAn jäsenistä omistaa myös erityisryhmien vuokra-asuntoja, kuten palvelu-, opiskelija- ja nuorisoasuntoja.

KOVAlla on 112 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 305 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat yli 80 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, yli 65 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 90 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittivat vuonna 2021 yhteensä lähes 7 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

Uusia jäseniä KOVAlle - jäsenistön asuntomäärä ylitti 300 000 asuntoa8.12.2021 16:00:00 EET | Tiedote

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:lle on tänään hyväksytty seitsemän uutta jäsentä. Uudet jäsenet ovat Lahden vanhusten asuntosäätiö sr, Lakea Kiinteistöt Oy, Mikkelin Asumisoikeus Oy, Mikkelin opiskelija-asunnot Oy, Iisalmessa toimiva Petterinkulma Oy, Tampereen Kotilinnasäätiö sr ja YH Kodit Oy. Uudet jäsenet omistavat yhteensä lähes 15 000 kohtuuhintaista vuokra- ja asumisoikeusasuntoa.

KOVAn hallitukseen muutoksia - Närö jatkaa puheenjohtajana17.11.2021 11:00:00 EET | Tiedote

Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) toimitusjohtaja Jaana Närö on valittu jatkamaan Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n puheenjohtajana vuonna 2022. Valinnan teki tänään Helsingissä kokoontunut KOVAn syyskokous. Jaana Närö on toiminut KOVAn puheenjohtajana yhdistyksen perustamisesta, vuodesta 2013 lukien. KOVAn hallituksen kokoonpanoon puolestaan tuli useita muutoksia ja hallituksen koko kasvoi 11 jäseneen.