Uusia teoksia Kosketus-kokoelmanäyttelyssä – Outi Heiskasen taiteilijadokumentti Heiskuja sekä laaja grafiikan kokonaisuus esillä EMMAssa

Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevä Kosketus-näyttely päivittyy teos teokselta ja osio osiolta. Näyttelyn osioon Ihminen ja luonto on lisätty Outi Heiskasen taidegrafiikkaa sisältävä kokonaisuus sekä hänen elämäänsä ja työskentelyään kuvaava taiteilijadokumentti. Ripustusta on päivitetty lisäksi kahdella vuorovaikutteisella installaatiolla: Lauri Astalan mediateoksella Pieni spektaakkeli kohtaamisesta ja Pors & Raon ääniin reagoivalla kineettisellä teoksella.

Outi Heiskanen taiteilijadokumentissa Heiskuja (2021).

Kosketus-näyttelyyn lisätty Outi Heiskasen (s. 1937) teoskokonaisuus rakentuu Saastamoisen säätiön tukeman, taiteilijan elämää ja työtä neljän vuoden ajan seuraavan dokumentin Heiskuja (2021) ympärille. Arkkitehti ja elokuvantekijä Georg Grotenfeltin(s. 1951) ohjaama taiteilijadokumentti on kuvattu Lallukan taiteilijakodissa vuosina 2012–2015, juuri ennen taiteilijan muuttoa lapsuuden maisemiin Vehmaalle. Dokumentti oli ensiesityksessä Docpoint-festivaalissa alkuvuonna 2021.

Maamme tunnetuimpiin taiteilijoihin kuuluvan Outi Heiskasen tarinallisten teosten ydinhahmoja ovat nainen ja lapsi sekä ihmiselle eri tavoin läheiset eläimet, kuten apina, karhu, koira ja hevonen. Teoksissa ihminen ja muut eläimet ovat tasavertaisia olentoja, ne mukailevat toistensa muotoja ja sulautuvat yhteen. Useat hahmot ovat lähtöisin Heiskasen elämänhistoriasta, mutta ennen kaikkea teokset viestivät yleisinhimillisestä olemisesta ja alitajunnan maailmasta. Taiteilija kuvailee käyttämäänsä taidegrafiikan tekniikkaa sanalla kompiisi, jossa hän vedostaa useita grafiikan laattoja yhdeksi kokonaisuudeksi. Näin Heiskanen tuo yhteen hahmoja ja kuvia eri aikakausilta ja luo niiden välille uusia suhteita.

Heiskuja-dokumentti avaa Outi Heiskasen merkittävää, yli 50-vuotista taiteilijauraa koskettavalla tavalla. Kansan rakastaman taiteilijan dokumentin tukeminen on ollut Saastamoisen säätiölle tärkeä projekti ja on hienoa saada se yleisön nähtäville näyttelyyn taidegrafiikan kokonaisuuden yhteyteen. Tämä kokonaisuus antaa katsojille myös ainutlaatuisen mahdollisuuden syventyä taiteilijan tuotantoon jo kesän aikana, ennen syksyllä Ateneumissa avautuvaa Heiskasen retrospektiivistä näyttelyä,” iloitsee Saastamoisen säätiön Päivi Karttunen.

Syksyllä 2020 avautuneen Ihminen ja luonto -osion ripustukseen on lisätty myös kaksi teosta, jotka ovat vuorovaikutuksessa suhteessa katsojaan. Lauri Astalan (s. 1958) teos Pieni spektaakkeli kohtaamisesta (2010) herää henkiin katsojan istuutuessa videoteoksen edessä olevaan tuoliin. Teos pohtii kohtaamista ja sen mahdottomuutta sekä ihmisen suhdetta ympäröivään tilaan. Pors & Raon muodostavan taiteilijaparin Søren Porsin (s. 1974) ja Aparna Raon (s.1978) robotiikkaa hyödyntävä installaatio Nimetön (2017) reagoi sitä ympäröiviin ääniin. Teos käsittelee alkukantaisia vaistoja, jotka ovat yhteisiä kaikille eläimille, myös ihmiselle. Nimetön kuvaa herkkiä elämänmuotoja, jotka kukoistavat hiljaisuudessa, ja jotka melu ja kovat äänet saavat piiloutumaan.

Saastamoisen säätiön kokoelma on merkittävimpiä suomalaisen ja kansainvälisen taiteen kokoelmia, johon hankitaan jatkuvasti uusia teoksia. Kokoelman teoksia esittelevä Kosketus-näyttely uudistuu säännöllisesti eri teoksin ja kokonaisuuksin, jotka pohtivat ihmisyyttä ja elämän peruskysymyksiä eri näkökulmista. Uusin teoksin päivitetty Ihminen ja luonto -osio käsittelee luonnollisen ja luonnottoman hämärtyvää suhdetta sekä tasapainoa ihmisen ja elinympäristön välillä. Seuraava laaja uudistus näyttelyssä avautuu syksyllä 2021. Kokoelmanäyttelyn suunnittelusta ja teosvalinnoista vastaavat EMMAn ja Saastamoisen säätiön asiantuntijat.

EMMAn kesän 2021 ohjelmistossa:

Aaron Heino: Off Topic, 12.12.2021 asti
Hesselholdt & Mejlvang: The White Exhibition, 29.08.2021 asti
Eeva-Leena Eklund :) 22.08.2021 asti
Särkyvää – Keramiikka uuden äärellä, 28.08.2022 asti
Saara Ekström & Eero Tammi: Biblion, 09.01.2021 asti

Aina esillä:

Kosketus
Bryk & Wirkkala – Katseluvarasto

Outi Heiskanen taiteilijadokumentissa Heiskuja (2021).
Outi Heiskasen grafiikkakokonaisuus Saastamoisen säätiön Kosketus-kokoelmanäyttelyssä EMMAssa 2021. Kuva: Paula Virta / EMMA – Espoon modernin taiteen museo

EMMAn kokoelma saa merkittävän lisäyksen, kun valokuvataiteilija Marjukka Vainion teoksia lahjoitetaan osaksi kokoelmaa29.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

EMMA – Espoon modernin taiteen museo on vastaanottanut lahjoituksen valokuvataiteilija Marjukka Vainion (1953–2019) perikunnalta. Lahjoitus sisältää yhteensä yli 60 teosta, jotka ajoittuvat 1990-luvulta aina 2010-luvulle saakka. Valokuvateosten lisäksi lahjoituskokoelmaan kuuluu arkistokokonaisuus, joka sisältää muun muassa koevedoksia.

Nya verk i samlingsutställningen Beröring – konstnärsdokumentären Heiskuja om Outi Heiskanen och en omfattande helhet grafikverk visas på EMMA22.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Utställningen Beröring som presenterar Saastamoinen stiftelsens samling uppdateras verk för verk och avdelning för avdelning. Avdelningen Människan och naturen har kompletterats med en helhet av Outi Heiskanens konstgrafik och en konstnärsdokumentär som beskriver hennes liv och arbete. Utställningen har också uppdaterats med två interaktiva installationer: Lauri Astalas medieverk Litet spektakel om att mötas och Pors & Raos kinetiska verk som reagerar på ljud.

New work added to the Touch exhibition – Heiskuja, a documentary film about Outi Heiskanen and a selection of her artworks are on display at EMMA22.6.2021 12:00:00 EEST | Press release

Touch presents a curated selection of works from the Saastamoinen Foundation Art Collection. The exhibition is renewed regularly, work by work and section by section. The Human and Nature section has newly been refreshed with a selection of artworks by Outi Heiskanen and a documentary film about her life and art. Two interactive installations have also been added to the display: Lauri Astala’s Small Spectacle about Encountering and Pors & Rao’s sound-interactive kinetic installation.

Vindarna fläktar i Ilona Partanens konstverk på byggplatsstaket i Hagalund21.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Byggplatsen för kvarteret Tuultenristi (Vindarnas kors) i Hagalunds centrum omgärdas av illustratören Ilona Partanens konstverk som beskriver olika vindar. Byggbolaget YIT bygger bostadshus och kontorshus på området. Konstprojektet på byggplatsstaketet är ett samarbetsprojekt mellan YIT och EMMA – Esbo moderna konstmuseum. Målet är att med bildkonstens hjälp pigga upp vardagen för de förbipasserande, och att föra in konsten i det nya området som byggs i Hagalund och föra den närmare invånarna. Efter att verket har visats runt byggplatsen kommer det att införlivas i EMMAs samling och en del av motiven kommer att ses i form av konstverk i de nybyggda bostadshusens trapphus.