Ajola Yachts, Ajolanranta OyAjola Yachts, Ajolanranta Oy

Uusien purjeveneiden kysyntä on kääntynyt kasvuun – vain yksittäiskappaleita ja pienempiä veneitä saatavissa kesäksi

Uusien purjeveneiden kysyntä on ollut vuoden alusta alkaen vilkasta. Tänä vuonna tullaan rekisteröimään enemmän uusia purjeveneitä kuin viime vuonna, kerrotaan Ajola Yachtsista, kappalemäärissä laskettuna Suomen suurimmasta purjeveneiden maahantuontiyrityksestä.
”Suurempien matkaveneiden toimitusajoissa puhutaan nyt jopa vuodesta tai kahdesta, mutta yksittäiskappaleita saattaa olla tarjolla vielä kevään kuluessa. Lisäksi First 27:n tyyppisiä pienempiä retkikäyttöön sopivia veneitä on saatavilla tehtaalta vielä tulevaksi kesäksi”, Antti Saarisalo Ajola Yachtsista sanoo. First 27 on suorituskykyinen kilpa- ja retkivene, jossa on asuttavat sisätilat. Ajola Yachts esittelee Beneteau-purjeveneitä netin välityksellä perjantaina käynnistyvillä Vene 21 Båt -virtuaalimessuilla.

– Suurempien matkaveneiden toimitusajoissa puhutaan nyt jopa vuodesta tai kahdesta, mutta yksittäiskappaleita saattaa olla tarjolla vielä kevään kuluessa. Lisäksi pienempiä retkikäyttöön sopivia veneitä on saatavilla tehtaalta vielä tulevaksi kesäksi, Antti Saarisalo Ajola Yachtsista sanoo.

Vene-esittelyjä järjestetään netin välityksellä 12. helmikuuta käynnistyvillä Vene 21 Båt -messuilla, jotka pidetään tänä vuonna ainoastaan virtuaalisesti. Ajolan telakalla Naantalissa veneisiin voi tutustua myös paikan päällä ennalta sopien.

– Koronavuosi on muuttanut purjeveneiden markkinatilannetta koko maailmassa. Charter-veneiden tilaukset ovat vähentyneet, mutta yksityiset veneilijät ovat hankkineet vilkkaasti uusia veneitä niin Suomessa kuin maailmallakin.

Antti Saarisalon mukaan isompien veneiden pitkähkö toimitusaika antaa toisaalta hyvin myyntiaikaa mahdolliselle vanhalle veneelle. Ostopäätöstä motivoi sekin, että veneen tilausvaiheessa tulee vain pieni varausmaksu maksettavaksi, ennen kuin vene lähtee tehtaalta. Myös varustelua ehtii täydentää vielä noin kaksi kuukautta ennen veneen toimitusta.

Vaihtoehtona yli 10 vuotta vanha tai ihan uusi vene

Uusien veneiden kysyntään vaikuttaa sekin, että uudehkojen, alle kymmenen vuotta vanhojen käytettyjen purjeveneiden tarjonta on lähimarkkinassa supistunut.

– Suomen venekanta painottuu edelleen 1990-luvun malleihin, eikä uudehkoja käytettyjä veneitä ole juuri ollut täällä myynnissä. Niitä onkin tuotu paljon ulkomailta, esimerkiksi Ruotsista. Nyt ne alkavat loppumaan sieltäkin ja asiakkaat ovat valmiimpia ostamaan uusia, Saarisalo sanoo.

Nyt kysytään vauhdikkaita retki- ja kilpapurjeveneitä

Viime vuonna myydyin purjevenemerkki Suomessa oli Ajola Yachtsin edustama alan markkinajohtaja, ranskalainen Beneteau. Beneteau-mallistosta rekisteröitiin Suomeen kaksi pienempää Firstiä (14- ja 18-jalkaiset), kaksi keskikokoista Oceanista (30.1 ja 38.1) ja yksi yli 50-jalkainen Oceanis ulkomaille.

Kaikkiaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan vuonna 2020 rekisteröitiin yhteensä 22 uutta purjevenettä. Rekisteröintivelvoite koskee vähintään 5,5 metriä pitkiä purje- ja moottoriveneitä sekä vähintään 15 kilowatin eli yli 20 hevosvoiman moottorilla varustettuja vesikulkuneuvoja.

– Karkeasti voidaan sanoa, että uusia purjeveneitä on Suomessa myyty viimeksi 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä. Sen jälkeen uusien purjeveneiden maahantuonnilla ainoana liiketoimintana on ollut vaikea pärjätä.

Vaikka myyntilukemista on edelleen matkaa reilun kymmenen vuoden takaisiin, jopa kymmenkertaisiin myyntilukemiin, Saarisalo povaa voimakasta kasvunäkymää erityisesti vauhdikkaiden retki- ja kilpapurjeveneiden myyntiin.

– Näiden kysynnässä on parin viime vuoden aikana ollut reipasta nousua. Asuttavat, mutta urheilulliset retkiveneet sopivat uudemmalle sukupolvelle, kun halutaan nauttia nopeudesta ja extreme-henkisyydestä, mutta aktiivisen elämäntyylin vuoksi ei kuitenkaan haluta käyttää kuukausia veneilyn parissa. Sen vuoksi mekin olemme alkaneet tuoda First-malleja Suomeen.

Venerekisterissä trendimuutos ei välttämättä näy, koska siellä ei ole erittelyä venetyypeittäin eikä pienempiä veneitä tarvitse rekisteröidä.

– Toisaalta myös mukavuudenhalu on kasvanut, minkä vuoksi aiempaa selvästi isompienkin veneiden kysyntä on kasvanut.

Purjevenemyynti tuplasi liikevaihdon

Ajola Yachts on vuonna 2008 perustetun Ajolanranta Oy:n aputoiminimi. Yritys keskittyi aiemmin veneiden telakointi-, huolto- ja korjauspalveluihin. Vuonna 2018 yritys laajensi toimintaansa solmimalla Beneteau-purjeveneiden maahantuontisopimuksen ja seuraavana vuonna Ajola valittiin vuoden yritykseksi Naantalissa. Ajola Yachts on viimeisen kahden vuoden aikana jo yli tuplannut liikevaihtonsa vajaasta 900 tuhannesta eurosta viime vuoden lähes 2 miljoonaan euroon.

Tänä vuonna kappalemäärä uusien purjeveneiden myynnissä tulee todennäköisesti nousemaan.

– Liikevaihtoarviomme tälle vuodelle on 1,7 miljoonaa euroa ja kappalemääräisesti alkavana vuonna tullaan myymään viime vuotta enemmän veneitä.

– Meillä on se etu, että emme ole ainoastaan venemyynnin varassa. Myös telakkapalvelut ovat kasvaneet. Meillä on oma kuljetus- ja telakointikalusto sekä osaavaa henkilöstöä. Liiketoiminnat tukevat hyvin toisiaan ja tuovat vakautta, Saarisalo toteaa.

Kuvat

Lataa
Beneteau-veneitä maahantuovan Ajola Yachtsin Antti Saarisalo povaa voimakasta kasvunäkymää erityisesti vauhdikkaiden retki- ja kilpapurjeveneiden myyntiin. – Näiden kysynnässä on parin viime vuoden aikana ollut reipasta nousua, Saarisalo kertoo.
Lataa
Urheilulliset, mutta silti retkikäyttöön soveltuvat retkiveneet sopivat uudemmalle veneilijäsukupolvelle, joka ei halua käyttää kuukausia veneilyn parissa, sanoo Ajola Yachtsin Antti Saarisalo. Beneteau First 27 sopii neljän hengen miehistölle: keulahytissä on reilu parivuode ja salongin sohvat jatkuvat kunnon pistopunkkina avotilan alle. Kuva: Davor Kralj.
Lataa
First 24 on urheilullinen plaanaava retkivene, joka sopii myös perheen retkikäyttöön. Veneessä mahtuu yöpymään neljä henkeä.
Kuva: Ana Šutej ja Andraž Mihelin
Vauhdikkaita 14–27-jalkaisia Firstejä on saatavissa vielä ensi kesäksi, kerrotaan Ajola Yachtsista, joka maahantuo Beneteau-purjeveneitä. Kuva: Ana Šutej ja Andraž Mihelin

Ajola Yachts, Ajolanranta Oy
Ajolantie 109
21140 Rymättylä

020 766 9969https://ajolalanranta.fi

Ajola Yachts on maailman suurimman purjevenevalmistaja Beneteaun purjeveneiden maahantuoja ja vuonna 2008 perustetun, Naantalin Rymättylässä sijaitsevan Ajolanranta Oy:n aputoiminimi.

Yritys tarjoaa monipuolisia venepalveluita läpi vuoden. Palveluihin kuuluvat täyden palvelun vierasvenesatama ja 150 laituripaikan kotisatama, kattavat telakointi- ja talvisäilytyspalvelut, huolto-, korjaus- ja refit-palvelut sekä veneen nosto- ja laskupalvelut.

Vuonna 2018 yritys laajensi toimintaansa solmimalla ranskalaisten Beneteau-purjeveneiden maahantuontisopimuksen.

Ajola Yachts on viimeisen kahden vuoden aikana jo yli tuplannut liikevaihtonsa, vuoden 2018 vajaasta 900 tuhannesta eurosta vuoden 2020 lähes 2 miljoonaan euroon. Vuonna 2019 Ajola valittiinkin vuoden yritykseksi Naantalissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Ajola Yachts, Ajolanranta Oy

Uusi purjevene kiikarissa? Viikonloppuna kannattaa suunnata Rymättylään kokeilemaan Beneteau-veneitä vesillä kokeneen oppaan kera29.8.2022 16:41:09 EEST | Tiedote

Beneteau-purjeveneiden koeajopäivään 2.–3.9. Naantalin Rymättylään saadaan peräti viisi purjevenettä testattavaksi ensi perjantaista alkaen. Ei haittaa, vaikka olisi vielä aloittelija, sillä purjehduksilla on mukana kokenut kippari, jolta voi maahantuojan lisäksi kysellä lisätietoa veneistä. Koepurjehdus on erinomainen tapa testata veneen hallittavuutta ja muita ominaisuuksia ennen ostopäätöstä. Koeajotapahtumaan on ennakkoilmoittautuminen Ajola Yachtsin sivuilla: https://ajolayachts.fi/

Nyt kaatuu seinää Ajolanrannassa! Miljoonainvestointi monipuolistaa veneilijöiden palveluja Saaristomerellä4.5.2022 19:12:22 EEST | Tiedote

Naantalin Rymättylässä sijaitseva Ajolanranta repäisi kirjaimellisesti ja tarjoaa jatkossa venepalveluja entistä monipuolisemmin. 70–80-luvun taitteessa rakennettu vanha kylmähalli sai väistyä ja tilalle nousee parhaillaan uudet modernit liiketilat. Kolmiosainen, noin puolentoista miljoonan euron investointi kohdistuu suurimmaksi osaksi uuteen moottorikorjaamo-halliin puhdastiloineen.

Beneteau on ensi vuonna tuomassa päästöttömän sähkömoottorin kysytyimpään purjevenemalliinsa tehdasvarusteena12.4.2022 09:31:37 EEST | Uutinen

Ennakkotietojen mukaan sähkömoottori on saatavissa tehdasvarusteena Beneteaun suosituimpaan Oceanis 30.1 -purjevenemalliin vuodelle 2023. Beneteau on kehittämässä Torqeedon kanssa meridieselin vaihtoehdoksi 6 kilowatin sähkömoottoria, johon on ennakkotietojen perusteella saatavissa vakiona 5 kilowattitunnin (kWh) akkukapasiteetti ja lisävarusteena toinen mokoma, eli yhteensä 10 kWh.

Hurja piikki uusien purjeveneiden kysynnässä. Useita Beneteau-uutuuksia esillä kuitenkin kevään ja kesän messuilla17.12.2021 08:49:36 EET | Tiedote

Uudesta purjeveneestä haaveileville on nyt tarjolla sekä hyviä että ei-niin-hyviä uutisia. Hienoa on se, että helmikuussa Helsingissä pidettäville Vene 22 Båt -messuille saadaan näillä näkymin kunnon kattaus purjeveneitä, samoin Helsingin Uivaan venenäyttelyyn elokuussa. Maailmanlaajuinen kysynnän kasvu on kuitenkin vaikuttanut veneiden saatavuuteen.