Uusiutuva metsä, maaseutu ja elintarvikkeet Kasvupolku®: Potentiaalisimmat kasvuyritykset ovat Ecolan Oy, Maatilamatkailu Koivuniemen Herra sekä Jukolan Juusto Oy

Potentiaalisimmat yritykset etenevät automaattisesti Kasvu Open kauden 2020 TOP 60 -finalistijoukkoon. Kuva: Kasvu Open

Uusiutuva metsä, maaseutu ja elintarvikkeet Kasvupolun kolme potentiaalisinta kasvuyritystä ovat tamperelainen Ecolan Oy, merikarvialainen Maatilamatkailu Koivuniemen Herra sekä joutsalainen Jukolan Juusto Oy.

Tuomariston arviointi- ja valintakriteerit potentiaalisimpien yritysten valintaan olivat: markkinapotentiaali, tiimi, kasvukyky ja näytöt. Kriteerit ovat samat kaikilla Kasvu Openin Kasvupoluilla.

Ecolan Oy jalostaa teollisuuden sivuvirroista tuotteita metsä- ja maatalouteen, maanrakentamiseen ja ympäristönhoitoon. Ecolan® -tuotteet mahdollistavat kestävän kasvun ja kehityksen kiertotalouden menetelmillä.

Tuomaristo kehui yrityksen monipuolista tiimiä ja markkinapotentiaalia. Tuotevalikoimasta löytyy tulevaisuuden tuotteita, kuten tuhkaseoslannoitteita. Vaikutuksen tuomaristoon teki nykyhengen mukainen toiminta kiertotalouden ytimessä. Yrityksessä tehdään vihreää kasvua.

Maatilamatkailu Koivuniemen Herra tarjoaa lapsiperheille mahdollisuuden elää maatilan arkea Koivuniemen vanhassa talonpoikaisessa pihapiirissä isäntä- ja työväen kanssa. Tavoitteena on tuottaa Merikarvialle valtakunnallisesti toimiva maalaisaktiviteettien ja luontomatkailun keskus.

Tuomaristo arvosti kannattavaa liiketoimintaa tekevää yritystä, jolla tuotekokonaisuudet, houkuttelevuus ja myynti ovat kunnossa. Yrityksessä tehdään liiketoimintaa systemaattisesti, ja konseptit on hiottu kuntoon. Kasvu- ja laajentumissuunnitelmat löytyvät ja uutta liiketoimintaa on kehitteillä.

Jukolan Juusto Oy valmistaa käsityönä kotimaista aidosti valmistettua cheddaria. Tuotteet valmistetaan lyhyellä hiilijalanjäljellä oman tilan maidosta itse alusta loppuun saakka. Jukolan Juusto ylläpitää ja kehittää kotimaista juusto- ja ruokakulttuuria.

Tuomariston mukaan tiimillä on asenne kunnossa ja vilpitöntä uskoa omaan tekemiseen. Vaikka toimialalla on kilpailua, heidän tuotteitaan löytyy jo kaupoista, ja kasvukykyä on tulevaisuudessa paljon. Tuomaristo arvosti kannattavaa liiketoimintaa ja kansainvälistä potentiaalia, jota löytyy tuotteen laadun puolesta.

Kasvupolun tuomaristo, kumppanit ja osallistujat

Uusiutuva metsä, maaseutu ja elintarvikkeet Kasvupolun tuomariston kokoonpano:

• Taina Vesanto, Maa- ja Metsätalousministeriö
  • Harri Mäkivuokko, ProAgria
  • Marko Mäki-Hakola, MTK
  • Jouni Rantala, Metsäkeskus

Uusiutuva metsä, maaseutu ja elintarvikkeet Kasvupolulla mukana ovat Kasvupolkukumppanit MTK, Metsäkeskus, ProAgria ja Maaseutuverkosto.

Kasvupolun maksuttomaan sparraukseen osallistuivat myös Agriwork Finland, Alpaca Fuente Ay, ASV Arctic Smart Village Oy, Aten Marja Oy, Biometa Finland Oy, Ceruus Oy, EHTA Talot Oy, Eikala Oy, Energiapalvelu Väisänen Oy, Hakka Oy, Helena Katariina Shop Oy, HZPC Kantaperuna Oy, Hurmås Neule, Ice Giant Ice-Cream Oy, JAARDI Oy, JoKaDo Finland Oy, Kodin Kukat Oy, Lammastila SikkaTalu, Metsä-Weljet Oy, Natural Indigo Finland Oy, Olfactory Oy Ab, Ouroboros Eco Leather Company Oy, Oy Freca Sales Ab, RPF Oy, Tekee HeKe sekä Ukkony Oy.

Kohti Kasvu Open Karnevaalia

Potentiaalisimmat yritykset etenevät automaattisesti Kasvu Open kauden 2020 TOP 60 -finalistijoukkoon. Finalistit saavat kolmannen sparrauspäivän syksyllä 2020. Kasvuyritystapahtuma Kasvu Open Karnevaalin 27.-29.10.2020 yhteydessä finalistijoukosta valitaan kauden TOP 10 ja voittajat. TOP 10- ja voittajavalinnat tekee Kasvu Openin valtakunnallinen tuomaristo.

Inka-Sofia Hokkanen
inka-sofia.hokkanen@kasvuopen.fi

Kasvu Open on Suomen suurin, kaikille yrityksille avoin ja maksuton kasvun sparrausohjelma. Mukaan sparraukseen voi hakea yrityksen liikevaihdosta, toimialasta, sijainnista tai iästä riippumatta.

Kasvu Openin valtakunnalliset kumppanit ovat: Nordea, DNA, TT-säätiö, Technopolis, MarkkinointiAkatemia, Innovestor, Keski-Suomen Liitto, Business Jyväskylä, Varma, Kauppalehti, Isku, KPMG, Kauppakamari, Kitee, Rastor-instituutti, If, AWS ja Salesforce.