Uusiutuvan energian oppimispaketti Voimala innostaa uusiutuvaan energiaan

Uusiutuvan energian ja sähkön oppimispaketti Voimalaa jaettiin jälleen lokakuun alussa. STEK ry lahjoittaa vuosittain peruskouluille Voimaloita, joilla oppilaat voivat tutustua omaehtoisesti sähköön ja uusiutuvaan energiaan. Voimalat jaetaan STEK ry:n saamien hakemusten perusteella.

Voimala-oppimispaketin tavoitteena on auttaa sähköön ja energiaan liittyvien ilmiöiden ymmärtämisessä oppilaan omien kokeilujen kautta. Voimala on kytkentälevy, johon on liitetty jännite-, virta-, teho- ja energiamittari, akku ja lataussäädin. Voimalassa on myös mukana pieni aurinkopaneeli ja generaattori, joilla energiaa voi tuottaa itse. Levyyn on kiinnitetty myös energiaa kuluttavia laitteita: valoja, kaiutin, USB- virtalähde esimerkiksi kännyköiden lataukseen sekä discopallo. Lisäksi Voimalassa on liittimiä, latausjohtoja ja sulakkeita.

Voimalan mukana tulevassa harjoituskirjasessa on vaikeusasteeltaan vaihtelevia tehtäviä, joita oppilaat voivat tehdä myös omatoimisesti pienryhmässä. Voimala auttaa hahmottamaan, millaisia määriä sähköä erilaisiin toimintoihin – kännykän lataamiseen tai led-lampun palamiseen - tarvitaan ja kuinka paljon energiaa - lihasvoimaa tai auringonvaloa - niiden tuottamiseksi on tarpeen. Opettajaa varten Voimalassa on Opettajan opas, josta löytyvät tehtävien oikeat vastaukset.

Voimala on suunniteltu soveltuvaksi 5.–9. luokka-asteille, mutta sitä on jo kokeiltu monissa yhteyksissä ja useiden eri luokka-asteiden kanssa: koulujen projektitöissä, toimintapäivinä ja ympäristöopin tai fysiikan tunneilla, mutta myös musiikin ja käsitöiden tunneilla on Voimalalle ollut käyttöä.

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry on lahjoittanut Voimaloita alueosastojensa kautta paikallisille peruskouluille.

– STUL ry halusi panostaa siihen, että koululaiset saisivat tutustua sähkön tulevaisuuden mahdollisuuksiin ja vaikka aikanaan hakeutua alan opintoihin, STUL ry:n viestintäjohtaja Paula Ihamäki sanoo. – Nopeasti kehittyvä ala tarvitsee tulevaisuudessa lisää työvoimaa, hän sanoo.

STEKin toimitusjohtaja Timo Kekkonen näkee lasten ja nuorten kiinnostuksen herättämisen tekniikkaan yhtenä STEKin tärkeimmistä tehtävistä, ja siksi vuosittaisen mittavan panostuksen perusteltuna. – Positiivisten ”minä osaan” -kokemusten tuominen koululaisille on parasta polttoainetta sille, että tulevaa ammattia mietittäessä myös teknisen alan opinnot koetaan kiinnostaviksi, hän sanoo. – Energia- ja sähköistysala tarjoaa tulevaisuudessa paljon myös sellaisia mahdollisuuksia, joita ei tänä päivänä vielä osata kuvitellakaan, hän jatkaa.

Kuinka Voimalan voi saada?

STEK lahjoittaa jatkossakin Voimala-oppimispaketteja. Voimalaa haetaan sähköisellä lomakkeella, ja hauista tiedotetaan opettajille suunnatussa uutiskirjeessä sekä Sähkölä.fi – opettajasivustolla.

Myös yritykset voivat ryhtyä Voimala-sponsoreiksi. Sponsori saa Voimalaan logonsa sekä haluamansa lyhyen tekstitervehdyksen. Sponsorille Voimalan hinta on 600 euroa.

Timo Kekkonen, toimitusjohtaja, STEK ry, gsm 050 500 3214, timo.kekkonen@stek.fi

Janne Käpylehto, gsm 045-3596945, janne.kapylehto@gmail.com

Voimala-oppimispaketin sponsoriksi haluaville:

Kirsi Gimishanov, viestintäpäällikkö STEK ry, gsm 040 480 8223, kirsi.gimishanov@stek.fi

Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry on yleishyödyllinen yhdistys, joka edistää sähkön turvallista, energiatehokasta ja älykästä käyttöä. STEK tuottaa sähköön ja energiaan tutustumista helpottavia opetusmateriaaleja peruskoulujen käyttöön. STEKin jäseniä ovat muun muassa Teknologiateollisuus ry, Energiateollisuus ry (ET), Sähkö- ja teleurakoitsijoiden liitto STUL ry sekä Sähköteknisen Kaupan liitto ry.
www.stek.fi

Voimala – oppimispaketti energiasta oli STEK ry:n lahja satavuotiaalle Suomelle. Voimaloita lahjoitettiin sadalle peruskoululle vuonna 2017, ja sen jälkeen noin 100 kappaleen vuosivauhtia. Voimalan avulla peruskoululaiset voivat tutustua sähköön, uusiutuvaan energiaan ja sähkön varastointiin. Voimalan on STEKille suunnitellut Janne Käpylehto yhdessä opettajista ja asiantuntijoista koostuvan työryhmän kanssa.

Janne Käpylehto on palkittu tietokirjailija, keksijä ja energia-alan asiantuntija. Hän toteuttaa poikkitieteellisiä, mediasta tuttuja energiaprojekteja ja on YLE:n ”Mahtikoneita ja ilmastoihmeitä” -sarjan juontaja.

Suomella tuhannen taalan paikka – mahdollisuus luoda päästövähennyksiä ja kymmeniä tuhansia työpaikkoja11.11.2020 10:00:00 EET | Tiedote

Energiamurros ja sektori-integraatio – älykäs kytkentä laajojen tuotantojärjestelmien välillä – tuo mukanaan merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia. Gaia Consulting on selvittänyt STEK ry:lle liikenteen sähköistymisen kahden arvoketjun (akkuteollisuus ja ajoneuvojen latauspalvelu) potentiaalisia kansantaloudellisia ja liiketoiminnallisia vaikutuksia. Mallinnus osoittaa, että sektori-integraation potentiaaliset kansantaloudelliset hyödyt, niin työllisyyden kuin uuden palveluliiketoiminnan osalta, ovat merkittävät. Suomelle kannattavinta olisi panostaa akkuteollisuuden arvoketjun loppupäähän sekä sähköisen liikenteen palveluvientiin.

STEKin animaatiolla tietoturvan kertausta kaikenikäisille28.10.2020 12:59:27 EET | Tiedote

Kun kaikenlaisia asioita tehdään yhä enenevässä määrin verkossa, on hyvä tiedostaa ne seuraukset, joihin ajattelemattomuus tai huolimattomuus voi johtaa. STEK on tuottanut tietoturvan perusteista kertovan animaation ”Möttöset – tietoturvaton matka”, jossa perheen kesälomamatkasta muodostuu painajaismaisten sattumusten summa ymmärtämättömyyden ja liian sinisilmäisen verkkokäytöksen takia.