Uutta tietoa hiilikompensaatioiden vaikutuksista metsä- ja maataloussektoreille

Millaisia ovat hiilikompensaatioiden vaikutukset metsä- ja maataloussektorien tuotantoon ja arvoketjuihin? Pellervon taloustutkimus on käynnistänyt tutkimushankkeen, jossa selvitetään näitä kysymyksiä ja tarkastellaan hiilikompensaation ja valtionhallinnon maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman vuorovaikutusta. Lisäksi arvioidaan, millaisia kehityskulkuja on nähtävissä kompensaatiomarkkinoille. Näin tuetaan Suomen päästövähennystavoitteiden toteutumista.

”Tutkimus tarkentaa yhteiskunnallista näkemystä hiilikompensaation vaikutuksista ja lisää metsä- ja maaseutuneuvojien, maanomistajien, hiilikompensaatioyritysten ja valtionhallinnon tuntemusta aiheesta”, sanoo hankkeen vetäjä, vanhempi metsäekonomisti Jani Laturi.

Tutkimuksessa keskitytään Suomessa hiilikompensaatiossa käytettäviin metsäsektorin ja maatalouden ilmastotoimiin, ja niiden rinnalla tarkastellaan maankäyttöä muuttavia toimenpiteitä. KolKom-tutkimushankkeen rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö osana Hiilestä kiinni -ohjelmaa, ja työ valmistuu vuoden 2023 lopulla.

Hankkeessa hahmotellaan neljä hiilikompensaation kehityspolkua eli skenaariota, ja arvioidaan niiden vaikutuksia puumarkkinoihin ja maataloustuotantoon, maanomistajien tuloihin, kansan- ja aluetalouteen sekä metsäalan ja ruuantuotannon arvoketjuihin. Lisäksi selvitetään skenaarioiden yhteensopivuus maankäyttösektorin ilmastosuunnitelmaan (MISU) ja sektorin muihin politiikkatavoitteisiin.

”Uuden tiedon avulla metsänomistajien, maanviljelijöiden sekä maanomistajia neuvovien ammattilaisten ymmärrys maankäyttösektorin ilmastotoimenpiteistä ja niiden vaikutuksista lisääntyy. Näin tuetaan ilmastotoimien toteutukseen soveltuvien kohteiden tunnistamista ja hiilikompensaatiomarkkinoiden kestävää kasvua”, sanoo tutkimusjohtaja Paula Horne.

Hiilikompensaatiomarkkinat ovat Suomessa herkässä kehitysvaiheessa, jossa markkinoiden rakenteita ja sääntelyä ollaan vasta rakentamassa. Tutkimus tukee markkinoita koskevan pitkäjänteisen kehitystyön suunnittelua ja toteutusta, ja luo luottamusta toimijoiden välille.

”Hankkeella voi olla myönteinen vaikutus neuvonnan ammattilaisten ja maanomistajien suhtautumiseen ilmastotoimenpiteisiin sekä heidän halukkuuteensa toteuttaa niitä”, sanoo maatalousekonomisti Pekka Kinnunen.

10 käyttökelpoisinta maankäytön ilmastotoimea auttaisivat ylittämään sektorin päästötavoitteet selvästi 22.4.2022 12:22:05 EEST | Tiedote

Maataloudessa ja metsätaloudessa olisi löydettävissä valikoima käyttökelpoisia ilmastotoimia, jotka auttaisivat täyttämään maankäyttösektorin päästövähennystavoitteet, kertoo Pellervon taloustutkimus PTT:n raportti. Raportissa arvioitiin 27 eri toimenpidettä ilmastovaikuttavuuden, kustannusvaikuttavuuden sekä hyväksyttävyyden osalta. Toimenpiteet ovat joko maankäytön muutoksia tai metsä- ja maatalouteen kohdistuvia toimia. Raportti on osa maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman MISUn valmistelutyötä.

PTT-ennuste: Suomen puunkorjuussa ja puumarkkinoilla on edessä kiireisiä vuosia – hakkuut nousevat ennätystasolle5.4.2022 09:57:35 EEST | Tiedote

Suomen metsissä on edessä kiireiset ajat, kun Venäjän puuntuontia aletaan korvata kotimaisella puulla, kertoo Pellervon taloustutkimus PTT:n metsäalan ennuste. Metsäteollisuuden puun käytön lasku tänä vuonna antaa kuitenkin hieman hengähdysaikaa. Hakkuumäärät kasvavat ensi vuonna lähes 70 miljoonan kuutiometriin, ja myös puun kauppamäärät ja hinnat nousevat.

PTT-ennuste: Sota myllertää metsäteollisuuden markkinat – Suomikin etsii kilpaa uusia ostajia ja myyjiä5.4.2022 09:55:08 EEST | Tiedote

Suomen metsäteollisuuden lähivuosia leimaa suuri muutos, kun Venäjä ja Valko-Venäjä ovat poissa Euroopan markkinoilta. Tilanne myllää metsäteollisuustuotteiden markkinoita ja toimitusketjuja, ja kaikki maat etsivät kilpaa uusia raaka-aineiden myyjiä ja lopputuotteiden ostajia. Tämä vaikuttaa myös suomalaisyrityksiin monin tavoin, kertoo Pellervon taloustutkimus PTT:n metsäennuste.