Uutuuskirja bujon kehittäjältä – menetelmä syntyi, kun Ryder Carroll yritti selviytyä arjestaan vakavan keskittymishäiriön kanssa

Ryder Carrollin uutuuskirja “Bullet Journal -metodi” kertoo aktivoivasti ja hauskasti, kuinka päästä sisälle kaikkien aikojen suosituimpaan muistikirjailmiöön. Kirjan neuvojen avulla sekä vasta-alkajat että kokeneet bujoilijat oppivat hyödyntämään menetelmää entistä paremmin. Esipuheessa Carroll valottaa myös huippusuositun menetelmän syntyhistoriaa.

Kun bujo-menetelmän kehittäjä Ryder Carroll oli pieni koululainen 80-luvulla, ei hänen pahaan ADD-oireiluun ollut juuri olemassa apuja. Hän kertoo viettäneensä useita kesiä erityiskouluissa ja psykologien vastaanotoilla, kun ei tarkkaavaisuushäiriönsä vuoksi pärjännyt koulumaailmassa.

“Huomasin usein, etten saavuttanut tavoitteita. Joka päivä tunsin olevani riittämätön ja epäilin omia kykyjäni”, hän kertoo kirjassa.

Taklatakseen jokapäiväiseen elämään liittyvät haasteet, Carroll kehitti aikuisiällä oman toimintamallin, joka auttoi häntä keskittymään ja selviytymään ympäristön vaatimuksista.

Näin syntyi bujoilu eli muistiinpanotapa, joka yhdistää päiväkirjan, tehtäväluettelon ja toivelistan elementtejä. Se tarjoaa joustavan ja nopean tavan kerätä ja jäsentää tietoa, ja auttaa keskittymään olennaiseen.

Bujon pitkä tie maailmanlaajuiseksi ilmiöksi

Matka menetelmän kehittämisestä sen leviämiseen oli kuitenkin pitkä. Sovellettuaan ensin menetelmää vain itsekseen, Carroll lopulta esitteli sen eräälle hääjärjestelyjen kanssa kamppailevalle ystävälleen.

“Tunsin itseni alastomaksi esitellessäni, miten järjestän ajatuksiani. Minulle nuo asiat olivat viallisille aivoille kehitettyjä elintärkeitä tukipilareita“, Carroll paljastaa.

Ystävä oli kuulemastaan kuitenkin tosi vaikuttunut, ja kannusti Carrollia jakamaan menetelmänsä kaikille. Kesti kuitenkin vielä pitkään, ennen kuin Carroll laittoi pystyyn verkkosivunsa bulletjournal.com.

“Ilahduin, kun huomasin sivuilla käyneen sata vierailijaa”, Carroll kertoo alkutaipaleesta.

Mutta sitten lifehack.org -sivusto esitteli menetelmän omilla sivuillaan. Ja näin ilmiö oli syntynyt. Nyt maailmalla on satoja tuhansia aktiivisia bujoilijoita, jotka kokevat saavansa apua arkeensa Carrollin luomasta menetelmästä.  Bullet Journal -metodi on Carrollin uutuuskirja, jossa hän kertoo kuinka päästä sisälle ainutlaatuiseen muistiinpanoilmiöön.

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lisätiedot: adele.couavoux@otava.fi

Alkuvuoden himotuimmat dekkariuutuudet ovat pian täällä15.1.2019 08:46Tiedote

Ruth Ware – Rouva Westaway on kuollut (juuri ilmestynyt) Jokaisella perheellä on salaisuutensa – joidenkin salaisuuksien vuoksi ollaan valmiita vaikka tappamaan. Kansainvälisten bestsellerlistojen huippunimi Ruth Ware valloittaa uudella psykologisella trillerillä. ”Loistava trilleri” – The Washington Post Lina Bengtsdotter – Francesca (juuri ilmestynyt) Taattua skandijännitystä Ruotsista! Francescan paras ystävä kuolee, eikä kukaan usko hänen väitteitään, ettei kuolinsyy olisikaan itsemurha. Sitten Francesca katoaa. 20 vuotta myöhemmin rikostutkija Charlie Lager päätyy selvittämättä jääneen tapauksen perässä takaisin lapsuutensa Gullspångiin. Stina Jackson – Hopeatie (vk 5) Uutta verta dekkaritähtien joukossa! Parhaan ruotsalaisen dekkarin palkinnon voittanut Hopeatie on esikoisdekkaristin napakymppi. Isä oli viimeinen, joka näki Linan elossa. Hän ajaa Pohjois-Ruotsia halkovaa Hopeatietä ja koluaa joka ikisen mökki- ja metsäautotien, tutkii hylättyjä maatiloja, umpeenkasvaneita pusikoi