Uutuuskirja Eino Ruutsalosta, kokeellisen 60-luvun visionääristä

Kuvataiteilija ja elokuvantekijä Eino Ruutsalo (1921–2001) aukoi maamme taidekentällä 1960-luvulla uusia uria yhdistelemällä ennakkoluulottomasti eri ilmaisumuotoja ja toteuttamalla teoksiaan yhteistyössä muusikoiden, runoilijoiden ja tanssijoiden kanssa.

Eino Ruutsalon laaja tuotanto sisältää muun muassa grafiikkaa, maalauksia, veistoksia, visuaalista runoutta, kollaaseja, valokineettisiä teoksia, dokumenttielokuvia, pitkiä näytelmäelokuvia ja kokeellisia lyhytelokuvia. Ruutsalon teoksia pääsi jo 1960-luvulla esille merkittävissä kansainvälisissä yhteyksissä, muun muassa Fluxus-taiteen kanssa. Ruutsalon kokeellisia lyhytelokuvia oli 1960- ja 1970-luvuilla levityksessä Yhdysvalloissa, ja niitä esitetään yhä edelleen kansainvälisissä taidemuseoissa ja elokuvatapahtumissa.

Vuonna 1968 Amos Andersonin taidemuseossa nähty Ruutsalon Valo ja liike uudisti käsitystä museonäyttelystä nostamalla kokemuksellisuuden keskiöön. Näyttelyn yhteydessä Ruutsalon yhteistyössä muiden muassa Henrik Otto Donnerin, Erkki Kurenniemen ja Claes Anderssonin kanssa toteuttama tapahtuma Sähkö-shokki-ilta kuuluu kotimaisen kokeellisen 1960-luvun huippuhetkiin.

Tämä ensimmäinen tietokirja Ruutsalosta julkaistaan syyskuussa 2021, jolloin hänen syntymästään tulee kuluneeksi 100 vuotta. Teoksen kirjoittaja, FM Marko Home väittelee 11.9.2021 Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa aiheesta ”’Pysähtymisessä vaanii kuolema’ – Eino Ruutsalon kokeellinen 1960-luku”.

Näyttely Eino Ruutsalon kokeellinen 1960-luku on avoinna Ateneumin taidemuseon Fokus-salissa 14.9.2021–3.4.2022. Kirja julkistetaan näyttelyn avajaisten yhteydessä 14.9.2021.

Eino Ruutsalo – Kineettisten kuvien maalari
Marko Home
Parvs, 2021

Marko Home: Eino Ruutsalo – Kineettisten kuvien maalari, Parvs 2021
Brondan vintillä 1958.  Kauko Kilpinen, Olavi Haarala, Arvo Summanen, Wiking Forsström, Eino Ruutsalo (kuva Aarre Ekholm)
Brondan vintillä 1958. Kauko Kilpinen, Olavi Haarala, Arvo Summanen, Wiking Forsström, Eino Ruutsalo (kuva Aarre Ekholm)
Eino Ruutsalo vuonna 1969 Valo ja liike 2 -näyttelyssä (kuva: Amos Andersonin taidemuseon näyttelyarkisto / Amos Rex)
 (kuva: Amos Andersonin taidemuseon näyttelyarkisto / Amos Rex)
Eino Ruutsalo ja Osmo Valtonen Valo ja liike 2 -näyttelyssä Amos Andersonin taidemuseossa vuonna 1969 (kuva: Amos Andersonin taidemuseon näyttelyarkisto / Amos Rex)
Eino Ruutsalo: Kotka, 1962
Eino Ruutsalo Morane-Saulnier M.S.406 -hävittäjän ohjaamossa Tiiksjärvellä kesällä 1943 (kuva: Eino Ruutsalon perikunta)
Eino Ruutsalo Brondan vintillä vuonna 1958 (kuva: Aarre Ekholm / Eino Ruutsalon perikunta)
Ruutsalo kuvaamassa elokuvaa Viheltäjät Pariisissa kesällä 1964 (kuva: Pentti Pietinen / Eino Ruutsalon perikunta)
Eino Ruutsalo Suomen Kuvalehden "Maalipöntössä kuohuu" -artikkeliin liittyvissä kuvauksissa vuonna 1959 (kuva: Pentti Pietinen / Eino Ruutsalon perikunta)
Eino Ruutsalo Brondan vintillä  vuonna 1957 (kuva: Eino Ruutsalon perikunta)
Eino Ruutsalo Brondan vintillä vuonna 1957 (kuva: Eino Ruutsalon perikunta)
Eino ja Helena Ruutsalo Annika-vauva sylissään
New Yorkissa vuonna 1949 (kuva: Eino Ruutsalon perikunta)
Eino ja Helena Ruutsalo Annika-vauva sylissään New Yorkissa vuonna 1949 (kuva: Eino Ruutsalon perikunta)

Uutuuskirja Rachel Kneebonen arvoituksellisista posliiniveistoksista24.6.2021 16:21:18 EEST | Tiedote

Englantilaistaiteilija Rachel Kneebonen arvoituksellisissa posliiniveistoksissa ihmiskehon fragmentit tuntuvat jatkuvasti kyseenalaistavan ajatuksen kokonaisesta, loppuun viedystä muodosta. Veistosten materiaali, valkoinen posliini, reagoi herkästi valoon ja näyttää välillä raskaalta ja kiinteältä, välillä kevyeltä ja läpikuultavalta. Myös Kneebonelle tärkeä tanssillinen liike määrittää veistoksia, joissa irralliset torsot ja raajat moninkertaistuvat ja punoutuvat toisiinsa.

Göstan pieni taidekirjasto -kirjasarja esittelee Gösta Serlachiuksen taidekokoelman helmiä22.6.2021 13:18:28 EEST | Tiedote

Göstan pieni taidekirjasto on Parvs-taidekirjakustantamon ja Serlachius-museoiden yhteinen julkaisusarja, joka esittelee Serlachius-museoiden kokoelmia ja keskeisiä kokoelmataiteilijoita uudella tavalla. Sarjan kuusi ensimmäistä osaa edustavat Gösta Serlachiuksen suosikkitaiteilijoita: Hugo Simberg, Akseli Gallen-Kallela, Helene Schjerfbeck, Ellen Thesleff, Hannes Autere ja Lennart Segerstråle. Kaikkien näiden taiteilijoiden teoksia on parhaillaan esillä Mäntässä Serlachius-museoiden Kartanon klassikot -kokoelmaripustuksessa tai osana museoiden tilojen koristelua. Kirjojen kirjoittajia ovat taidekriitikko Timo Valjakka sekä taidehistorioitsijat Marja-Terttu Kivirinta, Eeva Ilveskoski ja Tarja Talvitie.