Uutuuskirja eläytyy Villa Gyllenbergin lumoavaan tunnelmaan upein valokuvin ja tekstein

"Villa Gyllenberg – Koti Kuusisaaressa" on aikamatka keräilijäpariskunta Signe ja Ane Gyllenbergin huvilaan, jossa nykyään toimii tunnelmallinen taide- ja kotimuseo.

Kirja esittelee vuonna 1938 valmistuneen huvilan arkkitehtuuria ja sisustusta sekä Gyllenbergien taidekeräilyä ja antiikkikokoelmaa, johon kuuluu muun muassa hopeaa ja posliinia. Kirja kertoo myös, millaista elämää Gyllenbergit kodissaan viettivät: miten herrasväki ja palveluskunta asuivat, kuinka luonnonkauniin tontin puutarhaa vaalittiin ja millaisia päivälliskutsuja Gyllenbergit järjestivät. Piirtyy kuva perinteisestä säädynmukaisesta kodista ja elämästä, johon ajan muutokset kuitenkin vaikuttivat.

Runsaasti kuvitettu teos välittää Villa Gyllenbergin lumoavan tunnelman, joka syntyy luonnon, taiteen ja antiikkihuonekalujen vuoropuhelusta.

Kirjan kirjoittaja, tutkija Lassi Patokorpi on Raaseporin museon johtaja ja ICOMin Suomen komitean puheenjohtaja. Hän on työskennellyt aiemmin erikoistutkijana Signe ja Ane Gyllenbergin säätiössä. Valokuvaaja Katja Hagelstamin ottamat valokuvat ovat keskeinen osa kirjaa.

Villa Gyllenberg – Koti Kuusisaaressa
Kirjoittaja Lassi Patokorpi, esipuhe Lotta Nylund

Helmikuussa avautuva näyttely Ajan hengessä – Kokoelma Ane Gyllenberg tarkastelee Villa Gyllenbergin taidekokoelmaa ja sisustusta osana aikansa tyyli-ihanteita. Näyttely on avoinna Villa Gyllenbergissä 2.2.–10.4.2022.

Arvostelukappaleet ja kirjailijan haastattelupyynnöt: hanna.karppanen@parvs.fi

Lassi Patokorpi: Villa Gyllenberg – Koti Kuusisaaressa, Parvs 2021
Ane Gyllenberg tarkastuskäynnillä vastavalmistuneen huvilansa puutarhassa. Taustalla siintää Laajalahti. Diana Godenhjelmin perhealbumi
Laajalahden suunnasta katsottuna, Cap Arvidin kallioilta päin, Villa Gyllenberg näyttäytyy kenties komeimmillaan. Kuva: Katja Hagelstam
Kuva: Kari Suhonen

Uutuuskirja ja näyttely esittelevät hyljeksityn taidesuuntauksen valokuva-aarteet vuosisadan takaa20.1.2022 13:41:30 EET | Tiedote

Piktorialismi oli valokuvan ensimmäinen taidesuuntaus, jonka valtakausi Euroopassa kesti 1880-luvulta 1920-luvulle. Piktorialistiselle estetiikalle oli ominaista kauneuden, tunnelman ja luonnollista näkökokemusta vastaavan, utuisen ja epäterävän ilmaisun tavoittelu. Kauneutta kohti pyrittiin taitoa vaativien vedostus- ja sävytystekniikoiden avulla. Suomalaisen piktorialismin varhaiset mestarit ja mestariteokset pääsevät nyt ensimmäistä kertaa esiin kirjamuodossa upeiden valokuvien ja tuoreiden tutkimusartikkelien kautta. Millaisia valokuvataiteilijoita olivat Fritz Englund, Oiva Kallio, Daniel Nyblin, Alfred Nybom ja Johannes Schalin? Entä keitä olivat piktorialismin naistekijät?