Uutuuskirja eläytyy Villa Gyllenbergin lumoavaan tunnelmaan upein valokuvin ja tekstein

"Villa Gyllenberg – Koti Kuusisaaressa" on aikamatka keräilijäpariskunta Signe ja Ane Gyllenbergin huvilaan, jossa nykyään toimii tunnelmallinen taide- ja kotimuseo.

Kirja esittelee vuonna 1938 valmistuneen huvilan arkkitehtuuria ja sisustusta sekä Gyllenbergien taidekeräilyä ja antiikkikokoelmaa, johon kuuluu muun muassa hopeaa ja posliinia. Kirja kertoo myös, millaista elämää Gyllenbergit kodissaan viettivät: miten herrasväki ja palveluskunta asuivat, kuinka luonnonkauniin tontin puutarhaa vaalittiin ja millaisia päivälliskutsuja Gyllenbergit järjestivät. Piirtyy kuva perinteisestä säädynmukaisesta kodista ja elämästä, johon ajan muutokset kuitenkin vaikuttivat.

Runsaasti kuvitettu teos välittää Villa Gyllenbergin lumoavan tunnelman, joka syntyy luonnon, taiteen ja antiikkihuonekalujen vuoropuhelusta.

Kirjan kirjoittaja, tutkija Lassi Patokorpi on Raaseporin museon johtaja ja ICOMin Suomen komitean puheenjohtaja. Hän on työskennellyt aiemmin erikoistutkijana Signe ja Ane Gyllenbergin säätiössä. Valokuvaaja Katja Hagelstamin ottamat valokuvat ovat keskeinen osa kirjaa.

Villa Gyllenberg – Koti Kuusisaaressa
Kirjoittaja Lassi Patokorpi, esipuhe Lotta Nylund

Helmikuussa avautuva näyttely Ajan hengessä – Kokoelma Ane Gyllenberg tarkastelee Villa Gyllenbergin taidekokoelmaa ja sisustusta osana aikansa tyyli-ihanteita. Näyttely on avoinna Villa Gyllenbergissä 2.2.–10.4.2022.

Arvostelukappaleet ja kirjailijan haastattelupyynnöt: hanna.karppanen@parvs.fi

Lassi Patokorpi: Villa Gyllenberg – Koti Kuusisaaressa, Parvs 2021
Ane Gyllenberg tarkastuskäynnillä vastavalmistuneen huvilansa puutarhassa. Taustalla siintää Laajalahti. Diana Godenhjelmin perhealbumi
Laajalahden suunnasta katsottuna, Cap Arvidin kallioilta päin, Villa Gyllenberg näyttäytyy kenties komeimmillaan. Kuva: Katja Hagelstam
Kuva: Kari Suhonen

Esinetaiteen elävän legendan, Marja Kolun tuotannosta kattava uutuuskirja11.8.2022 11:04:45 EEST | Tiedote

Taiteilija ja "esinepoeetta” Marja Kolu on 1980-luvulta alkaen kuulunut maamme huomattavimpiin esine- ja installaatiotaiteen pioneereihin, jonka taiteellinen polku on kulkenut dadaistien, surrealistien ja fluxuksen jalanjäljillä. Elämän absurdius ja musta huumori antavat lisämausteensa Kolun kantaaottaviin teoksiin. Uutuuskirja ”Marja Kolu – Materiaalin uudelleenajattelija | Nya tankar om material | Reincarnator of Materials” (Parvs 2022) on ensimmäinen kattava esitys Kolun 40-vuotisesta taiteilijanurasta, ja samalla se tarjoaa kiehtovaa ajankuvausta suomalaisen readymade-taiteen ennakkoluulottomille 1980- ja 1990-luvuille.

Jaakko Heikkilän uutuuskirja on intiimi kurkistus varakkaiden suomalaisten maailmaan4.8.2022 10:35:29 EEST | Tiedote

Palkittu valokuvataiteilija Jaakko Heikkilä on kuvannut uuteen kirjaansa varakkaita suomalaisia heille omimmissa ja läheisimmissä ympäristöissä. Tuloksena on sarja hätkähdyttävän intiimejä muotokuvia, jotka henkivät Heikkilälle ominaista inhimillistä lämpöä ja koskettavaa runollisuutta. Samalla teos avaa poikkeuksellisen näkymän tavallisesti kätkettyyn varakkaiden ihmisten maailmaan.

Niclas Wariuksen valokuvateos Vanitas on vuoden 2021 paras taidekirja13.6.2022 12:57:01 EEST | Tiedote

Iittalan XXV Valtakunnalliset Taidekirjapäivät palkitsivat valokuvataiteilija Niclas Wariuksen Vanitas-kirjan vuoden 2021 parhaana taidekirjana. Kirjalle myönnettiin Eliel Aspelin -palkinto, joka on Harri Koskisen suunnittelema lasiveistos. Voittaja julkistettiin lauantaina 11.6.2022 Hämeenlinnan pääkirjastossa, ja kilpailun järjestäjänä toimi Hämeenlinnan kaupunginkirjasto. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 35 vuonna 2021 julkaistua teosta.

Ensimmäinen kattava teos irlantilaistaiteilija Trish Morrisseyn tuotannosta8.6.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Autofiktiot-kirja on ensimmäinen mittava katsaus irlantilaisen valokuvataiteilijan Trish Morrisseyn (s. 1967) tuotantoon 2000-luvun alusta nykypäivään. Morrissey esiintyy yleensä itse kaikissa teoksissaan, sekä valokuvissa että elokuvissa, ja saattaa esittää useampaa kuin yhtä roolia. Varhaisemmissa, uraauurtavissa valokuvissaan hän kartoittaa perhealbumin visuaalisia koodeja, uudemmissa hän paneutuu historiassa vähälle huomiolle jääneiden naisten elämään.