Uutuuskirja esittelee taidemaalari Jonna Johanssonin lihallisen kantaaottavia kuvia naiseudesta ja pupuista

Kuvataiteilija Jonna Johanssonin (s. 1975) teokset tutkivat kehollisuutta ja ihmisenä olemista laajasti, ja ne pureutuvat myös kantaaottaviin teemoihin. Johanssonin teoksissa on viitteitä kestävän kehityksen, tasa-arvon ja myötätunnon teemoihin.

Jonna Johansson (s. 1975) on Helsingissä työskentelevä kuvataiteilija. Hän on valmistunut kuvataiteen maisteriksi 2003 maalaustaiteen opetuslinjalta Kuvataideakatemiasta sekä kuvataiteen kandidaatiksi 1999 Brightonin yliopistosta. Johansson on pitänyt useita yksityisnäyttelyitä ja osallistunut merkittäviin ryhmänäyttelyihin sekä Suomessa että ulkomailla.

Johansson on aiemmin kuvannut maalauksissaan niin kodittomia, väkivaltaa kohtaavia prostituoituja kuin muitakin marginalisoituja ryhmiä. Hän käyttää maalaustensa lähtökohtina usein kuvia esimerkiksi sosiaalisesta mediasta, vanhoista maalauksista, lehdistä, kirjoista tai omista kokoelmistaan. Niiden realismi haihtuu maalausprosessin myötä ja antaa tilaa voimakkain värein kuvatuille fantasioille tai pastellivärisille unikuville, joissa figuratiivinen kuvaus yhdistyy ei-esittävään maalaukseen.

Jonna Johansson on kiinnostunut kehollisuuden ja maalaustaiteen välisestä suhteesta, ja hän on aina uskonut, että maalaamalla voi muuttaa maailmaa. Kirjassa Johanssonille tyypillisen väkevästi käsitellyn naiskuvaston rinnalla vuorottelevat näennäisen hempeät ”bunnyt”, piirrokselliset pupumaalaukset, jotka kätkevät ironisoivan kuvitusmaisen pintansa alle terävää asennekritiikkiä. Johansson työstää maalauksensa vahvan ekspressiivisesti action paintingin ja pop-taiteen hengessä, usein lattiatasossa, kiiltävin alkydimaalein. Hän käyttää paljon palettiveistä ja lastaa, mutta myös perinteinen sivellintyöskentely akryyli- ja öljyvärein on hänelle ominaista.

Kirjoittajat:
FT, dosentti Juha-Heikki Tihinen on helsinkiläinen kriitikko, kuraattori, opettaja ja tutkija.
FT Sini Mononen on nykytaiteeseen ja musiikkiin erikoistunut tutkija ja kriitikko.

Jonna Johansson
80 sivua, sidottu
kielet: suomi, englanti
Parvs, 2022

Arvostelukappaleet medialle ja taiteilija Jonna Johanssoniin haastattelupyynnöt: hanna.karppanen@parvs.fi

Jonna Johansson, Parvs, 2022
Jonna Johansson: Big Lips, 2021, akryyli, öljy ja alkydi kankaalle, 160 ✕ 120 cm. Kuva: Jussi Tiainen
Jonna Johansson: Grotesque, 2021, öljy ja akryyli kankaalle, 127 ✕ 127 cm. Kuva: Jussi Tiainen
Jonna Johansson: Fragment, 2021, öljy ja akryyli kankaalle, 120 ✕ 110 cm | Grotesque, 2021, öljy ja akryyli kankaalle, 127 ✕ 127 cm | Energy, 2021, akryyli kankaalle, 160 ✕ 140 cm | Motion, 2021, öljy ja akryyli kankaalle, 120 ✕ 140 cm. Kuva: Jussi Tiainen
Jonna Johansson: Way to Heaven, 2022, öljy ja akryyli kankaalle, 150 ✕ 110 cm. Kuva: Jussi Tiainen
Jonna Johansson: Who Was He Anyway, 2021, öljy, akryyli ja alkydi kankaalle, 130 ✕ 140 cm. Kuva: Jussi Tiainen
Jonna Johansson: A Room of One’s Own, 2022, öljy ja akryyli kankaalle, 130 ✕ 120 cm. Kuva: Jussi Tiainen
Jonna Johansson: Mama Bunny and Her Baby, 2018–2021, akryyli ja alkydi kankaalle, 150 ✕ 140 cm. Kuva: Jussi Tiainen
Jonna Johansson: Summer Holiday I, 2020, akryyli ja alkydi kankaalle, 110 ✕ 94 cm. Kuva: Jussi Tiainen
Jonna Johansson: Summer Holiday II, 2020, akryyli ja alkydi kankaalle, 110 ✕ 94 cm. Kuva: Jussi Tiainen
Jonna Johansson: Bunny, 2021, poltettu savi ja alkyd, n. 8 ✕ 8 ✕ 6 cm. Kuva: Jussi Tiainen

"Überhund – Taiteen kiehtovat koirat" -kirja on riemukkaan syvällinen esitys ihmisen parhaan ystävän eri rooleista taiteessa15.9.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Esinetaiteen elävän legendan, Marja Kolun tuotannosta kattava uutuuskirja11.8.2022 11:04:45 EEST | Tiedote

Taiteilija ja "esinepoeetta” Marja Kolu on 1980-luvulta alkaen kuulunut maamme huomattavimpiin esine- ja installaatiotaiteen pioneereihin, jonka taiteellinen polku on kulkenut dadaistien, surrealistien ja fluxuksen jalanjäljillä. Elämän absurdius ja musta huumori antavat lisämausteensa Kolun kantaaottaviin teoksiin. Uutuuskirja ”Marja Kolu – Materiaalin uudelleenajattelija | Nya tankar om material | Reincarnator of Materials” (Parvs 2022) on ensimmäinen kattava esitys Kolun 40-vuotisesta taiteilijanurasta, ja samalla se tarjoaa kiehtovaa ajankuvausta suomalaisen readymade-taiteen ennakkoluulottomille 1980- ja 1990-luvuille.