Uutuuskirja kertoo välirauhan aikana kadonneista ja tapetuista siviileistä ja sotilaista

Juha Pohjosen uutuusteos Sodan ja rauhan rajalla – Välirauhan uhrit 1940–1941 on kertomus talvisodan jälkeisestä itärajasta – ja rajalla kadonneista ihmisistä. Aiemmin kirjoittamaton kappale Suomen historiaa kyseenalaistaa välirauhan rauhantilan.

Moskovan rauha 12.3.1940 päätti talvisodan. Uusi ja pääpiirteissään edelleen Suomen ja Venäjän erottava raja määriteltiin kartoille Viipurissa huhtikuun alussa 1940. Neuvottelut olivat tiukasti Neuvostoliiton hallinnassa, suomalaiset saivat punnerrettua vain yksittäisiä voittoja, joista suurimmat olivat Nuijamaan kirkonkylän ja Värtsilän Uusikylän pelastaminen Suomelle.

Rajankäynnin alkaessa toukokuussa 1940 tunnelma itäisellä rajaseudulla oli kireä. Jokaista epämääräisen raja-alueen ylittäjää epäiltiin vakoilijaksi, varsinkin Neuvostoliiton puolella. Neuvostoliitto käytti tilanteessa häikäilemättömästi vahvemman valtaa, ja suomalaisia alkoi kadota.

”Ennen rajankäyntiä ja vielä sen aikana maiden välille syntyi oikeastaan Neuvostoliiton päättämä ja koko ajan vaihteleva demarkaatiolinja, jonka puna-armeijan joukot ylittivät paikoin jopa seitsemän kilometriä liian länteen. Syntyi kuukausia jatkunut laiton miehitystilanne”, Juha Pohjonen toteaa.

Keitä nämä kadonneet suomalaiset olivat? Jotkut loikkasivat, jotkut eivät halunneet uskoa Karjalan menetystä todeksi vaan palasivat ”koteihinsa”. Sotilaita siepattiin koko ajan, joitakin murhattiin, monet katosivat kokonaan. Viimeinen vuonna 1940 kadonnut ja tulitaistelussa siepattu palasi Suomeen 1950-luvun lopulla, suurin osa ei palannut koskaan.

”Kunnolla merkitsemätön raja aiheutti osaltaan sen, että puna-armeija tappoi ja sieppasi demarkaatiolinjalta ja selvästi Suomen puolelta suomalaisia sotilaita ja siviilejä. Osa palautettiin, useita ei koskaan. Varsinkin kadonneiden ja tapettujen siviilien kohtalot ovat jääneet vähälle huomiolle”, Pohjonen jatkaa.

Siviiliuhrien määrästä ei edelleenkään ole varmuutta.

Juha Pohjonen on Itä-Suomen yliopiston Suomen historian dosentti ja Suomen itsenäisyyden ajan poliittisen historian tutkija.

Lue lisää kirjasta | Katso lukunäyte

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Ari Elo, tiedottaja, Kustannusosakeyhtiö Tammi
ari.elo@bonnierbooks.fi

Arvostelukappaleet:
tiedotus@tammi.fi

Tammi julkaisee Suomen suosituimpien lapsitubettajien Elinan ja Sofian esikoiskirjan15.8.2019 00:01:00 EESTTiedote

Valtavaan suosioon nousseet tubettajasiskokset Elina, 11, ja Sofia, 8, tekevät kirjan, jonka Tammi julkaisee ensi toukokuussa. Elina ja Sofia ovat tällä hetkellä Suomen ylivoimaisesti suosituimmat lapsitubettajat. Heillä on YouTubessa yli 70 000 seuraajaa ja Instagramissa yli 15 000. Seuraajia viehättää erityisesti heidän positiivinen ja avoin asenteensa, ja myös kirja on täynnä tätä samaa iloista tyttöenergiaa.

Dekkarifestivaalin ohjelma on julkistettu – samaan aikaan järjestetään myös Lasten dekkarifestivaali14.8.2019 11:00:09 EESTTiedote

Syyskuussa viidennen kerran järjestettävän Dekkarifestivaalin ohjelmassa on keskusteluja, kirjailijatapaamisia, pakohuonepeli ja viihteellinen rikosillallinen, jonka ohjelmasta vastaa Improvisaatioteatteri Stella Polaris. Lauantaina 21.9.2019 Paasitornissa järjestettävässä tapahtumassa on mukana 10 kustantamoa ja parikymmentä kirjailijaa. Samana päivänä vietetään myös Lasten dekkarifestivaalia Kallion kirjastossa.

Tammi vahvistaa kustantamistaan8.8.2019 11:00:20 EESTTiedote

Tammen kotimaisessa kaunokirjallisuudessa jatkaa kustannuspäällikkönä Hannu Harju ja uudeksi kustannuspäälliköksi on nimetty Petra Maisonen. Kustannustoimittajana jatkaa Anne Ilves ja osastolla aloittaa uutena kustannustoimittaja Antti Berg. Berg on aiemmin työskennellyt mm. Helsingin Sanomissa. Tammeen hän siirtyy Kotimaa-lehdestä. Kustannuspäällikkönä aloittava Petra Maisonen on työskennellyt kustannustoimittajana Tammessa yli 15 vuoden ajan. Hänen toimittamansa kirjat ovat saaneet lukuisia palkintoja, kuten Finlandia-, Runeberg-, Johtolanka- ja Tiiliskivi-palkinnot. ”Tämän työn tähtihetkiä on se, kun saa käsiinsä tekstin, jossa on vahva oma ääni ja puhutteleva tarina. Tavoitteenani onkin löytää Tammen listalle niin kiinnostavia tarinoita, että nekin jotka eivät yleensä lue, joutuvat tarttumaan kirjaan. Kirjat avaavat meille näkymän paitsi toisenlaisiin maailmoihin, myös ihmisyyteen, ja tässä ajassa tarvitsemme enemmän kuin mitään muuta ymmärrystä toisesta ihmisestä”, Maisonen sanoo.

Tammi julkaisee Suomen ensimmäisen chatfiktio-romaanin Pientä säätöä28.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Tammi julkaisee syksyllä 2019 ensimmäisenä kustantamona Suomessa nuorille suunnatun, chat-muotoon kirjoitetun kirjan eli chatfiktio-romaanin. Chatfiktio mullistaa käsitykset e-kirjasta tuomalla kirjallisuuden nuorten lukijoiden ulottuville heille tutussa muodossa - videona, jota voi seurata puhelimen ruudulta. Veera Ojolan kirjoittama Pientä säätöä kertoo aidolla ja elämänmakuisella tavalla kolmen lukion ensimmäistä luokkaa käyvän tytön elämästä vaiheessa, jolloin ei olla vielä aikuisia muttei enää lapsiakaan.