Uutuuskirja kuvaa Neuvostoliiton Gulag-vankileirien lisäksi myös nykypäivän Venäjän arvaamattomuutta

Mikä Gulag-järjestelmä oikein oli? Ketkä leireille joutuivat ja millaista oli heidän elämänsä? Ville Ropposen ja Ville-Juhani Sutisen Venäjän-matkoillaan keräämät tarinat antavat vankileirien historialle inhimilliset kasvot.

Harjaantuneet Venäjän-matkaajat Ville Ropponen ja Ville-Juhani Sutinen kulkevat etsimässä muistomerkkejä, museoita ja raunioita vankileirien saaristosta, joka peitti aikanaan laajoja alueita Neuvostoliitosta. He tapaavat kriittisiä historioitsijoita, aktivisteja, taksikuskeja ja eksoottisia itseoppineita museonpitäjiä, jotka kertomuksillaan antavat kasvot aikansa kauheuksille. Tiedonkeruureissut muodostavat ällistyttävän katsauksen nykypäivän Venäjään:

“Tapaamistamme ihmisistä eräät ovat olleet toistuvissa vaikeuksissa vankileirihistoriaan kohdistuvan kiinnostuksensa vuoksi, ja yksi heistä myös pidätettiin vierailumme ja kirjan valmistumisen välisenä aikana”, tekijät kommentoivat.

Vastaavista tapauksista on ikävä kyllä tullut jälleen entistä yleisempiä 2000-luvun Venäjällä. Samalla ne ovat osoitus siitä, että tämä kirja on tarpeen kertoessaan historian ohella myös nykypäivästä.”

Teoksen toinen taso on vetävä ja yleistajuinen kertomus Gulag-järjestelmän, sen uhrien ja siitä selvinneiden historiasta. Lähteinä on käytetty niin yleisteoksia ja alkuperäislähteitä kuin kaunokirjallisuuttakin.

Tasoja limittämällä Ropponen ja Sutinen luovat tunteita herättävästä aiheesta koukuttavaa luettavaa.

Ville Ropponen (s. 1977) on kirjailija, toimittaja ja kriitikko. Ville-Juhani Sutinen (s. 1980) on kirjailija ja kääntäjä.

Lisätiedot, pdf-vedokset ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@like.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

Ville Ropponen ja Ville-Juhani Sutinen (c)Toni Härkönen

Stupido Records täyttää 30 vuotta – uutuuskirja paljastaa sattumukset ja sekoilut suomalaisen musiikkibisneksen aluskasvillisuudessa20.3.2019 09:37:00 EETTiedote

Stupido Records on harvoja suomalaisia itsenäisiä pitkän linjan indie-levy-yhtiöitä. Sen 30-vuotista taivalta juhlitaan 11. ja 12.4. Helsingin Tavastia-klubilla, luonnollisesti värikkään livekattauksen voimin. Perustaja Joose Berglund paljastaa uutuuskirjassaan Stupido Records 30-vuotta – pari lanttia kaaoksesta, kuinka virolaisen Villu Tammen singlelevyn "vahingossa" julkaiseminen johti lopulta vuosikymmenien työhön suomalaisen vaihtoehtorockin parissa.

Maria Ohisalo ja Arno Kotro sekä joukko nimekkäitä vaikuttajia ruotivat uutuuskirjassaan tasa-arvoon liittyviä puutteita26.2.2019 13:33:00 EETTiedote

Vihreiden varapuheenjohtaja Maria Ohisalon sekä opettaja ja kirjailija Arno Kotron kokoamassa uutuuskirjassa “Sinua on petetty” nimekkäät vaikuttajat ruotivat sukupuolten tasa-arvoon liittyviä epäkohtia. Teokseen ovat kirjoittaneet mm. Nasima Razmyar, Koko Hubara, Katleena Kortesuo ja Saara Särmä. “Sinua on petetty” julkaistaan tasa-arvon päivänä 19.3.

Sofi Oksasen Baby Jane -romaanista elokuva – ensi-ilta Suomen elokuvateattereissa 8. maaliskuuta19.2.2019 13:54:02 EETTiedote

Sofi Oksasen Baby Jane -romaaniin perustuva elokuva saa Suomen ensi-iltansa Kansainvälisenä naistenpäivänä 8.3. Elokuvan on ohjannut Katja Gauriloff ja romaanin pohjalta käsikirjoittaneet yhteistyössä Veera Tyhtilä ja Katja Gauriloff. Päärooleissa nähdään Roosa Söderholm, Maria Ylipää, Nelly Kärkkäinen ja Lauri Tilkanen. Elokuvan ovat tuottaneet Joonas Berghäll ja Satu Majava ja sen levittää Future Film Oy. Baby Jane -kirjan elokuvakantinen pokkarilaitos ilmestyy helmikuussa 2019 Silberfeldt Oy:n kustantamana. Kirjassa on erikoisliite, johon näyttelijät ja tekijät ovat kirjoittaneet elokuvan tekoprosessista. Maria Ylipää ja Roosa Söderholm kuvailevat valmistautumistaan Pikin ja Jonnan rooleihin, Katja Gauriloff ja Veera Tyhtilä kertovat suhteestaan romaanin voimakkaaseen tarinaan ja lavastaja Sattva-Hanna Toiviainen paljastaa, kuinka Baby Janen maailma luotiin valkokankaalle. Baby Jane kertoo Pikin ja Jonnan kauniin, mutta traagisen rakkaustarinan. Pikkukaupungin tyttö Jonna (Roosa Söd