Uutuuskirja kuvaa Neuvostoliiton Gulag-vankileirien lisäksi myös nykypäivän Venäjän arvaamattomuutta

Mikä Gulag-järjestelmä oikein oli? Ketkä leireille joutuivat ja millaista oli heidän elämänsä? Ville Ropposen ja Ville-Juhani Sutisen Venäjän-matkoillaan keräämät tarinat antavat vankileirien historialle inhimilliset kasvot.

Harjaantuneet Venäjän-matkaajat Ville Ropponen ja Ville-Juhani Sutinen kulkevat etsimässä muistomerkkejä, museoita ja raunioita vankileirien saaristosta, joka peitti aikanaan laajoja alueita Neuvostoliitosta. He tapaavat kriittisiä historioitsijoita, aktivisteja, taksikuskeja ja eksoottisia itseoppineita museonpitäjiä, jotka kertomuksillaan antavat kasvot aikansa kauheuksille. Tiedonkeruureissut muodostavat ällistyttävän katsauksen nykypäivän Venäjään:

“Tapaamistamme ihmisistä eräät ovat olleet toistuvissa vaikeuksissa vankileirihistoriaan kohdistuvan kiinnostuksensa vuoksi, ja yksi heistä myös pidätettiin vierailumme ja kirjan valmistumisen välisenä aikana”, tekijät kommentoivat.

Vastaavista tapauksista on ikävä kyllä tullut jälleen entistä yleisempiä 2000-luvun Venäjällä. Samalla ne ovat osoitus siitä, että tämä kirja on tarpeen kertoessaan historian ohella myös nykypäivästä.”

Teoksen toinen taso on vetävä ja yleistajuinen kertomus Gulag-järjestelmän, sen uhrien ja siitä selvinneiden historiasta. Lähteinä on käytetty niin yleisteoksia ja alkuperäislähteitä kuin kaunokirjallisuuttakin.

Tasoja limittämällä Ropponen ja Sutinen luovat tunteita herättävästä aiheesta koukuttavaa luettavaa.

Ville Ropponen (s. 1977) on kirjailija, toimittaja ja kriitikko. Ville-Juhani Sutinen (s. 1980) on kirjailija ja kääntäjä.

Lisätiedot, pdf-vedokset ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@like.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

Ville Ropponen ja Ville-Juhani Sutinen (c)Toni Härkönen