Uutuuskirja kuvaa sananvapauden tilaa YYA-Suomessa Kauko Kareen kautta

Seppo Konttisen ja Kari Vitien uutuuskirja Eri mieltä. Todenpuhuja Kauko Kareen elämä on sodanjälkeisen YYA-Suomen sitkeimmän ja merkittävimmän toisinajattelijan elämäkerta. Kirja muistuttaa, että sananvapaus oli kaikkea muuta kuin itsestään selvää suomettuneessa Suomessa.

Eri mieltä -teos kuvaa toisinajattelija Kauko Kareen (1914–1996) karua osa suomettuneessa Suomessa.

Ikuinen itsenäisyysmies ja toisinajattelija Kauko Kare ei pelännyt arvostella presidentti Urho Kekkosen politiikkaa ja itsevaltaisia otteita. Totuuden etsijä käytti sananvapautta, kun Suomi oli itänaapurin taskussa ja Kekkonen rajoitti sanomisen oikeutta myllykirjeillään.

Kareen uskalias ja rohkea kirjoittaminen toi poliittista vaikutusvaltaa ja ”Tähän on tultu” teos löysi tavallisen kansan kirjahyllyihin kymmenin tuhansin painoksin. Maineen kasvaessa Kareesta tuli yksinäinen ratsastaja, ystäväjoukossa kävi kato Kekkosen pelossa.

Kare antoi kyytiä itsesensuurille, suomettumiselle, kommunismille ja presidentti Kekkoselle. Kareen menestysteos Tähän on tultu (1967) ravisteli tasavaltaa, mutta kohta kurilinja alkoi purra.

Kari Vitie on taloustoimittaja, joka on toiminut muun muassa sotilasasiamiehenä Jugoslaviassa ja Sveitsissä sekä asekaupan asiantuntijana.

Seppo Konttinen on taloustoimittaja, jonka aiempia teoksia ovat muun muassa Salainen pankkituki, Kansallisomaisuuden ryöstö ja Kuolemaan tuomittu.

Arvostelukapppaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lisätiedot, pdf-vedokset ja tekijöiden haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Kirveitä, moottorisahoja ja saunoja − 17.9. ilmestyvä Guinnessin ennätystenkirja kutsuu tutkimaan maailmaa15.9.2020 09:12:00 EESTTiedote

Legendaarinen Guinness World Records 2021 on taas täynnä uskomattomia ennätyksiä. Pandemiasta huolimatta vuoden aikana Guinnessille saapui 32 986 ennätyshakemusta eri puolilta maailmaa − noin 90 ennätystä päivässä. Julkaistujen ennätysten joukossa on useita suomalaisennätyksiä. Esimerkiksi pääministerimme Sanna Marin pitää hallussaan nuorin pääministeri virassa -ennätystä.

Tunteet ovat työyhteisöille voimavara – vanhat ajatusmallit joutavat romukoppaan Camilla Tuomisen suositussa uutuuskirjassa15.9.2020 08:30:00 EESTTiedote

“Mitä hyötyä tästä tunnejutusta on, kun meillä on tuhat tärkeämpää asiaa kuin se, että jollain tyypillä on nyt pikkasen paha mieli?” Camilla Tuominen tuulettaa työ- ja tunne-elämään liittyviä ajatusmalleja suositussa uutuuskirjassaan Tunteet ei kuulu työpaikalle. Uutuuskirjasta otettiin toinen painos vain viikko ilmestymisen jälkeen.