Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Uutuuskirja Omaa tehtävää etsimässä antaa kattavat eväät omannäköisen työuran luomiseen

Uravalmentaja Riikka Pajunen antaa uutuuskirjassaan ”Omaa tehtävää etsimässä – löydä vahvuutesi ja intohimosi” käytännön työkaluja onnellisen työelämän rakentamiseen.

Oman tehtävän löytäminen elämässä on iso osa onnellisuutta. Uravalmentaja Riikka Pajunen esittelee oman uutuuskirjassaan seitsemän käytännön askeleen mallin, jonka avulla lukija tunnistaa vahvuutensa, intohimonsa ja saa työelämälleen uuden suunnan.

“Jokaisella on vastuu omasta hyvinvoinnistaan. Pitää kunnioittaa omia rajoja, arvostaa itseään ja olla riittävän rohkea tehdäkseen tarvittavat muutokset”, kommentoi Pajunen.

Pajusen mukaan oleellista on tunnistaa omat arvot, rajat, vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet. Kun nämä ovat selvillä, on helppo lähteä tavoittelemaan omaa unelmatyöpaikkaa tai tuunaamaan nykyistä työtään mielekkäämmäksi. Kirjasta löytyy selkeiden tehtävien lisäksi myös inspiroivia uratarinoita erilaisilta aloilta.

Pajunen (synt. 1978) itse koki ensimmäisen urakriisinsä valmistuttuaan yliopistolta luokanopettajaksi ja huomattuaan, ettei sittenkään halua työskennellä kyseisellä alalla. Nyt Pajunen on toiminut jo yhdeksän vuotta perustamansa Montevista-valmennusyrityksen toimitusjohtajana. Ennen yrittäjäksi ryhtymistä Pajunen paloi loppuun ison yrityksen HR-tehtävissä ja lähti vuoden mittaiselle sapattivapaalle kiertämään maailmaa. Sillä matkalla, Montevista-nimisessä keskuksessa vuoren huipulla Aasiassa, myös hänen oma elämäntehtävänsä kirkastui. Nyt Pajunen elää vaiherikkaiden vuosien jälkeen oman näköistä elämää yrittäjänä, ja auttaa työkseen muita ihmisiä löytämään elämäntehtävänsä.

Milloin uudelle uralle?

Nykyisiin työtehtäviinsä tyytymättömät, työnhakijat ja vastavalmistuneet eivät suinkaan ole ainoita, jotka miettivät uusia haasteita. Moni saattaa viihtyä työtehtävissään hyvin, mutta kaivata samalla syvempää merkitystä. Toiset taas haluavat jatkaa samojen tehtävien parissa mutta kaipaisivat lisää vastuuta, toiset taas keventää nykyisiä vastuita, esimerkiksi siirtyä esimiehestä takaisin asiantuntijaksi. Osa on palaamassa työelämään tauon jälkeen ja osa ryhtymässä yrittäjäksi. Mikä tahansa onkaan työelämäsi muutostilanne, Riikka Pajunen kannustaa kaikkia pysähtymään oman itsensä äärelle kirjasta löytyvien työkalujen ja valmentavien kysymysten avulla.

Samalla hän listaa kolme merkkiä, joista tiedät olevasi urakriisistä:

1. Huomaat pohtivasi ja puhuvasi ystävillesi lähes päivittäin, mitä tehdä työelämässä, pitäisikö lähteä uusille urille vai jäädä nykytyöhön.

2. Oireilet joko kehollisesti (niska- ja selkäkivut, päänsäryt, nivel- tai iho-ongelmat, väsymys) tai mielen kautta (epävarmuuden tunne, vaikeus tehdä päätöksiä, ärtymystä, pelkoja, keskittymisvaikeuksia).

3. Koet oman vaikutusvaltasi oman työelämäsi suhteen pieneksi. Et koe työsi olevan vahvuuksiesi ja intohimojesi mukaista.

Kirja ilmestyy 6.5., jolloin pidetään kirjanjulkistamistilaisuus Otavan kirjakahvilassa osoitteessa Uudenmaankatu 10, Helsinki. Lämpimästi tervetuloa klo 17.00-19.00! Ilmoittautumiset: adele.couavoux@otava.fi

Pdf-vedokset, lisätiedot ja Riikka Pajusen haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi, p. 045 142 5272

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Uutuuskirja: näillä vinkeillä saat uusperheen kukoistamaan24.4.2019 09:58:56 EESTTiedote

Eroasiantuntija ja terapeutti Marika Rosenborg ja NLP-viestintävalmentaja Tarja Törmänen antavat uutuuskirjassaan Uusperheen käsikirja neuvoja ja vertaistukea sujuvaan uusperhearkeen. Lämmin ja asiantunteva opas käy läpi uusperheen vaiheita, joihin kuuluu niin ristiriitoja kuin vahvistumistakin. Kirjasta löytyy lisäksi yhdeksän erilaista uusperhetarinaa, sekä harjoituksia, joiden avulla voi vahvistaa omaa uusperhettään.

Kesän käsityökirjoissa miehet neulovat ja nypläävät18.4.2019 09:37:00 EESTTiedote

Kesän kuumin mies ei olekaan se, joka kokkaa tai kalastaa, vaan se joka neuloo ja nyplää! Suomalaisen pitsinnypläyksen maailmankartalle nostanut Tarmo Thorström on osoitus siitä, mitä voi tapahtua, kun nuori mies astuu ennakkoluulottomasti itselleen täysin vieraalle tontille. Markus Haakana puolestaan avaa neulomisen perustekniikkaa miesten logiikalla teoksessaan Jätkä neuloo. Moreeni julkaisee kevään ja kesän listoillaan yhdeksän käsityökirjaa. Villasukkien lisäksi neulotaan lapasia ja vaatteita, virkataan huiveja ja tutustutaan nypläykseen.