Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Uutuuskirja Omaa tehtävää etsimässä antaa kattavat eväät omannäköisen työuran luomiseen

Uravalmentaja Riikka Pajunen antaa uutuuskirjassaan ”Omaa tehtävää etsimässä – löydä vahvuutesi ja intohimosi” käytännön työkaluja onnellisen työelämän rakentamiseen.

Oman tehtävän löytäminen elämässä on iso osa onnellisuutta. Uravalmentaja Riikka Pajunen esittelee oman uutuuskirjassaan seitsemän käytännön askeleen mallin, jonka avulla lukija tunnistaa vahvuutensa, intohimonsa ja saa työelämälleen uuden suunnan.

“Jokaisella on vastuu omasta hyvinvoinnistaan. Pitää kunnioittaa omia rajoja, arvostaa itseään ja olla riittävän rohkea tehdäkseen tarvittavat muutokset”, kommentoi Pajunen.

Pajusen mukaan oleellista on tunnistaa omat arvot, rajat, vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet. Kun nämä ovat selvillä, on helppo lähteä tavoittelemaan omaa unelmatyöpaikkaa tai tuunaamaan nykyistä työtään mielekkäämmäksi. Kirjasta löytyy selkeiden tehtävien lisäksi myös inspiroivia uratarinoita erilaisilta aloilta.

Pajunen (synt. 1978) itse koki ensimmäisen urakriisinsä valmistuttuaan yliopistolta luokanopettajaksi ja huomattuaan, ettei sittenkään halua työskennellä kyseisellä alalla. Nyt Pajunen on toiminut jo yhdeksän vuotta perustamansa Montevista-valmennusyrityksen toimitusjohtajana. Ennen yrittäjäksi ryhtymistä Pajunen paloi loppuun ison yrityksen HR-tehtävissä ja lähti vuoden mittaiselle sapattivapaalle kiertämään maailmaa. Sillä matkalla, Montevista-nimisessä keskuksessa vuoren huipulla Aasiassa, myös hänen oma elämäntehtävänsä kirkastui. Nyt Pajunen elää vaiherikkaiden vuosien jälkeen oman näköistä elämää yrittäjänä, ja auttaa työkseen muita ihmisiä löytämään elämäntehtävänsä.

Milloin uudelle uralle?

Nykyisiin työtehtäviinsä tyytymättömät, työnhakijat ja vastavalmistuneet eivät suinkaan ole ainoita, jotka miettivät uusia haasteita. Moni saattaa viihtyä työtehtävissään hyvin, mutta kaivata samalla syvempää merkitystä. Toiset taas haluavat jatkaa samojen tehtävien parissa mutta kaipaisivat lisää vastuuta, toiset taas keventää nykyisiä vastuita, esimerkiksi siirtyä esimiehestä takaisin asiantuntijaksi. Osa on palaamassa työelämään tauon jälkeen ja osa ryhtymässä yrittäjäksi. Mikä tahansa onkaan työelämäsi muutostilanne, Riikka Pajunen kannustaa kaikkia pysähtymään oman itsensä äärelle kirjasta löytyvien työkalujen ja valmentavien kysymysten avulla.

Samalla hän listaa kolme merkkiä, joista tiedät olevasi urakriisistä:

1. Huomaat pohtivasi ja puhuvasi ystävillesi lähes päivittäin, mitä tehdä työelämässä, pitäisikö lähteä uusille urille vai jäädä nykytyöhön.

2. Oireilet joko kehollisesti (niska- ja selkäkivut, päänsäryt, nivel- tai iho-ongelmat, väsymys) tai mielen kautta (epävarmuuden tunne, vaikeus tehdä päätöksiä, ärtymystä, pelkoja, keskittymisvaikeuksia).

3. Koet oman vaikutusvaltasi oman työelämäsi suhteen pieneksi. Et koe työsi olevan vahvuuksiesi ja intohimojesi mukaista.

Kirja ilmestyy 6.5., jolloin pidetään kirjanjulkistamistilaisuus Otavan kirjakahvilassa osoitteessa Uudenmaankatu 10, Helsinki. Lämpimästi tervetuloa klo 17.00-19.00! Ilmoittautumiset: adele.couavoux@otava.fi

Pdf-vedokset, lisätiedot ja Riikka Pajusen haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi, p. 045 142 5272

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Matematiikkako tylsää? Professori Samuli Siltasen uutuuskirja on huumorintäyteinen pläjäys arjen matemaattisista malleista20.6.2019 11:12:30 EESTTiedote

Helsingin yliopiston matematiikan professori Samuli Siltasen innostava ja yleistajuinen uutuuskirja Astu matematiikan maailmana johdattaa lukijan matematiikan saloihin. Miksi lapset kannattaa rokottaa? Korvaako tietokone taiteilijat? Kuinka tietokonepeleissä liikeradat saadaan realistisiksi? Nämä ja moni muu kysymys ratkeaa, kun astuu Samuli Siltasen mukana matemaattisten mallien mukaansatempaavaan maailmaan!

Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan18.6.2019 10:07:00 EESTTiedote

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.