Uutuuskirja Rachel Kneebonen arvoituksellisista posliiniveistoksista

Englantilaistaiteilija Rachel Kneebonen arvoituksellisissa posliiniveistoksissa ihmiskehon fragmentit tuntuvat jatkuvasti kyseenalaistavan ajatuksen kokonaisesta, loppuun viedystä muodosta. Veistosten materiaali, valkoinen posliini, reagoi herkästi valoon ja näyttää välillä raskaalta ja kiinteältä, välillä kevyeltä ja läpikuultavalta. Myös Kneebonelle tärkeä tanssillinen liike määrittää veistoksia, joissa irralliset torsot ja raajat moninkertaistuvat ja punoutuvat toisiinsa.

Rachel Kneebone tarkastelee taiteessaan ihmisyyttä, elämän kierto­kulkua, muodonmuutoksia ja uudistumista. Kaikki on liikkeessä: rokokoon kepeys sekoittuu nykymaailman ongelmiin ja tulevaisuus sulautuu renessanssin optimismiin. Punoutua-kirja esittelee taiteilijan ensimmäistä kertaa Suomessa. Kirja on toteutettu yhteistyössä Serlachius-museoiden kanssa.

Kirjoittajat:

Marina Warner toimii englannin ja luovan kirjoittamisen professorina Birkbeck Collegessa Lontoon yliopistossa. Hän on Royal Society of Literaturen puheenjohtaja ja Royal Academyn kunniajäsen.

Timo Valjakka on helsinkiläinen vapaa kirjoittaja, kuraattori ja kriitikko.

Rod Mengham toimii Cambridgen yliopiston Jesus Collegessa englanninkielisen nykykirjallisuuden dosenttina ja taidekokoelman kuraattorina.

Rachel Kneebone – Punoutua
Kielet: suomi ja englanti, 160 sivua
Parvs ja Serlachius-museot, 2021

Punoutua – Rachel Kneebone, Parvs ja Serlachius-museot 2021
Rachel Kneebone: 299 Days / 399 päivää, 2012–2013, posliini j a pehmeä teräs, 540 x 287 x 283 cm
Rachel Kneeboen: For beauty’s nothing but the beginning of terror we’re still just able to bear / Mitä kaunis on muuta kuin kauhean alku, jonka saatamme juuri kestää, 2011 posliini, 146 x 58 x 63 cm
Rachel Kneebone: Lamentations / Valitusvirsiä, 2010
White Cube Hoxton Square, Lontoo 2010–2011
Rachel Kneebone: Lamentations / Valitusvirsiä, 2010 White Cube Hoxton Square, Lontoo 2010–2011
Rachel Kneebone: Raft of the Medusa V / Medusan lautta V, 2015, posliini, Corian ja liima, 48 x 57 x 50 cm
Rachel Kneebone: Triptych / Triptyykki, 2014, yksityishohta
Rachel Kneebone: Rain / Sade, 2019
porcelain, posliini, teräs ja liima, 268 x 90 x 80 cm
Rachel Kneebone: Rain / Sade, 2019 porcelain, posliini, teräs ja liima, 268 x 90 x 80 cm

Kuva-aarre sadan vuoden takaa: kyläkuvaaja Hanna Heinilän pelastuneet valokuvat6.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Sata vuotta sitten Luvialla elänyt kyläkuvaaja Hanna Heinilä (1890–1981) oli itseoppinut varhainen harrastajakuvaaja. Hän aloitti valokuvaamisen 16-vuotiaana vuonna 1906 ja kuvasi maisemia ja ihmisiä ainutlaatuisella, taiteellisella otteella. Sattumalta löytyneissä ja täpärästi hävitykseltä pelastuneissa hämmästyttävissä valokuvissa näkyy koko elämän kirjo lapsuudesta kuolemaan ja kylän ensimmäisistä traktoreista purjealuksiin.

Uutuuskirja Ivan Timiriasewin 1900-luvun alun Helsinki-kuvista28.9.2021 08:12:46 EEST | Tiedote

Venäläinen ratsuväenupseeri ja kenraalikuvernöörin adjutantti Ivan Timiriasew (1860–1927) tallensi aikansa Helsinkiä satoihin valokuviin, jotka ovat kiehtovia dokumentaarisia välähdyksiä pääkaupungin elämästä sadan vuoden takaa. Helsingin kaupunginmuseo ja Kustannusosakeyhtiö Parvs julkaisevat 7.10.2021 Iisa Aaltosen ja Elina Maaniityn kirjoittaman kirjan Ivan Timiriasew – Helsinkiläinen valokuvaaja.

Göstan pieni taidekirjasto -kirjasarja esittelee Gösta Serlachiuksen taidekokoelman helmiä22.6.2021 13:18:28 EEST | Tiedote

Göstan pieni taidekirjasto on Parvs-taidekirjakustantamon ja Serlachius-museoiden yhteinen julkaisusarja, joka esittelee Serlachius-museoiden kokoelmia ja keskeisiä kokoelmataiteilijoita uudella tavalla. Sarjan kuusi ensimmäistä osaa edustavat Gösta Serlachiuksen suosikkitaiteilijoita: Hugo Simberg, Akseli Gallen-Kallela, Helene Schjerfbeck, Ellen Thesleff, Hannes Autere ja Lennart Segerstråle. Kaikkien näiden taiteilijoiden teoksia on parhaillaan esillä Mäntässä Serlachius-museoiden Kartanon klassikot -kokoelmaripustuksessa tai osana museoiden tilojen koristelua. Kirjojen kirjoittajia ovat taidekriitikko Timo Valjakka sekä taidehistorioitsijat Marja-Terttu Kivirinta, Eeva Ilveskoski ja Tarja Talvitie.