Kustannusosakeyhtiö Parvs

Uutuuskirja Rachel Kneebonen arvoituksellisista posliiniveistoksista

Jaa
Englantilaistaiteilija Rachel Kneebonen arvoituksellisissa posliiniveistoksissa ihmiskehon fragmentit tuntuvat jatkuvasti kyseenalaistavan ajatuksen kokonaisesta, loppuun viedystä muodosta. Veistosten materiaali, valkoinen posliini, reagoi herkästi valoon ja näyttää välillä raskaalta ja kiinteältä, välillä kevyeltä ja läpikuultavalta. Myös Kneebonelle tärkeä tanssillinen liike määrittää veistoksia, joissa irralliset torsot ja raajat moninkertaistuvat ja punoutuvat toisiinsa.

Rachel Kneebone tarkastelee taiteessaan ihmisyyttä, elämän kierto­kulkua, muodonmuutoksia ja uudistumista. Kaikki on liikkeessä: rokokoon kepeys sekoittuu nykymaailman ongelmiin ja tulevaisuus sulautuu renessanssin optimismiin. Punoutua-kirja esittelee taiteilijan ensimmäistä kertaa Suomessa. Kirja on toteutettu yhteistyössä Serlachius-museoiden kanssa.

Kirjoittajat:

Marina Warner toimii englannin ja luovan kirjoittamisen professorina Birkbeck Collegessa Lontoon yliopistossa. Hän on Royal Society of Literaturen puheenjohtaja ja Royal Academyn kunniajäsen.

Timo Valjakka on helsinkiläinen vapaa kirjoittaja, kuraattori ja kriitikko.

Rod Mengham toimii Cambridgen yliopiston Jesus Collegessa englanninkielisen nykykirjallisuuden dosenttina ja taidekokoelman kuraattorina.

Rachel Kneebone – Punoutua
Kielet: suomi ja englanti, 160 sivua
Parvs ja Serlachius-museot, 2021

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Lataa
Punoutua – Rachel Kneebone, Parvs ja Serlachius-museot 2021
Punoutua – Rachel Kneebone, Parvs ja Serlachius-museot 2021
Lataa
Rachel Kneebone: 299 Days / 399 päivää, 2012–2013, posliini j a pehmeä teräs, 540 x 287 x 283 cm
Rachel Kneebone: 299 Days / 399 päivää, 2012–2013, posliini j a pehmeä teräs, 540 x 287 x 283 cm
Lataa
Rachel Kneeboen: For beauty’s nothing but the beginning of terror we’re still just able to bear / Mitä kaunis on muuta kuin kauhean alku, jonka saatamme juuri kestää, 2011 posliini, 146 x 58 x 63 cm
Rachel Kneeboen: For beauty’s nothing but the beginning of terror we’re still just able to bear / Mitä kaunis on muuta kuin kauhean alku, jonka saatamme juuri kestää, 2011 posliini, 146 x 58 x 63 cm
Lataa
Rachel Kneebone: Lamentations / Valitusvirsiä, 2010
White Cube Hoxton Square, Lontoo 2010–2011
Rachel Kneebone: Lamentations / Valitusvirsiä, 2010 White Cube Hoxton Square, Lontoo 2010–2011
Lataa
Rachel Kneebone: Raft of the Medusa V / Medusan lautta V, 2015, posliini, Corian ja liima, 48 x 57 x 50 cm
Rachel Kneebone: Raft of the Medusa V / Medusan lautta V, 2015, posliini, Corian ja liima, 48 x 57 x 50 cm
Lataa
Rachel Kneebone: Triptych / Triptyykki, 2014, yksityishohta
Rachel Kneebone: Triptych / Triptyykki, 2014, yksityishohta
Lataa
Rachel Kneebone: Rain / Sade, 2019
porcelain, posliini, teräs ja liima, 268 x 90 x 80 cm
Rachel Kneebone: Rain / Sade, 2019 porcelain, posliini, teräs ja liima, 268 x 90 x 80 cm
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kustannusosakeyhtiö Parvs
Kustannusosakeyhtiö Parvs
Uudenmaankatu 26 A 3a
00120 HELSINKI

https://parvs.fi/

Kustannusosakeyhtiö Parvs on taidekirjoihin ja arkkitehtuurijulkaisuihin erikoistunut helsinkiläinen kustantamo, joka on perustettu vuonna 2006. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Parvs

Uutuuskirja Devan Shimoyaman taiteesta27.3.2024 11:23:39 EET | Tiedote

Yhdysvaltalainen Devan Shimoyama (s. 1989) tutkii karnevalistisissa teoksissaan seksuaalisuuteen, rotuun ja sukupuoleen liittyviä teemoja. Hänen taiteessaan sulautuvat yhteen niin taiteilijan lapsuuden kokemukset, queer-identiteetti, mytologiat kuin taidehistoriakin. Tekniikoiltaan teokset ovat leikitteleviä: taiteilija yhdistelee maalauksiinsa ennakkoluulottomasti erilaisia materiaaleja, kuten kimalletta, kangasta ja strassikiviä, ja työstää myös isoja installaatioita.

Uutuuskirja Helene Schjerfbeckistä ja muodista6.2.2024 10:35:00 EET | Tiedote

Uusi taidekirja ja Villa Gyllenbergissä avautuva näyttely avaavat rakastetun taiteilijan Helene Schjerfbeckin (1862–1946) vähemmän tunnettua puolta: kiinnostusta muotiin ja vaatteisiin. Schjerfbeck rakasti paitsi maalaustaidetta myös muotia ja muodikkaita vaatteita. Asut ja tekstiilit olivatkin usein keskeisessä osassa hänen maalauksissaan. Pinnalliseksi ja ohimeneväksi mielletty muoti on yleensä nähty vastakohtana syvälliselle ja kestävälle taiteelle, eikä taiteen ja muodin yhteyttä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu. Moderni taide ja muoti kietoutuivat kuitenkin toisiinsa monin tavoin. Schjerfbeckin lisäksi monet muutkin aikakauden taiteilijat – esimerkiksi Albert Edelfelt, Jalmari Ruokokoski ja Olga Gummerus-Ehrström – kuvasivat muotia teoksissaan. Etenkin ranskalaista muotia seurattiin tuon ajan Suomessa.

Teemu Mäki pohtii esseekirjassaan taiteen tehtävää19.12.2023 17:45:35 EET | Tiedote

Miksi taidetta tehdään? Miten sitä nautitaan? Mikä on taiteen yhteiskunnallinen tehtävä? Mikä on taiteen julkisen rahoituksen oikeutus ja päämäärä? Mitä on avantgarde ja mitä on kriittinen taide? Onko taiteella todellista yhteiskunnallista merkitystä ja pitääkö sellaista vaikuttavuutta taiteelta vaatia? Mitä on viime vuosina yliopistoissa omaksi oppiaineekseen noussut taiteellinen tutkimus? Entä mikä on taiteen suhde tietoon, filosofiaan, politiikkaan, kuolemaan, ilmastonmuutokseen ja posthumanismiin?

Parvs-kustantamolta uusi esseekirjasarja ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista”19.12.2023 17:08:46 EET | Tiedote

Parvs-taidekirjakustantamon uudessa kirjasarjassa ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista” julkaistaan ansioituneiden taiteen ja arkkitehtuurin tutkijoiden esseitä ja muita valikoituja kirjoituksia. Joukossa on sekä uusia tekstejä että arkistojen helmiä. Kolmen ensimmäisen osan kirjoittajina ovat taidekriitikko Marja-Terttu Kivirinta, taidehistorian professori emerita Riitta Nikula sekä tietokirjailija ja taiteilija Harri Kalha.

Helena Hännisen teos ”Nimeään kantava” käy läpi Gösta Serlachiuksen taidesäätiön 90-vuotisen historian 1910-luvulta nykypäivään13.12.2023 13:40:42 EET | Tiedote

Gösta Serlachiuksen taidesäätiö perustettiin vuonna 1933 hoitamaan, ylläpitämään ja kartuttamaan vuorineuvos Gösta Serlachiuksen (1876–1942) keräämää taidekokoelmaa. Säätiön tehtäviksi määriteltiin myös museon rakentaminen ja ylläpito sekä Mäntän kaunistaminen taiteella. Säätiö syntyi teollisuusmiehenä uransa tehneen Gösta Serlachiuksen taideharrastuksen vuoksi ja on vähitellen kasvanut arvostetuksi toimijaksi suomalaisessa taidemaailmassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye