Vaalihössötyksen jälkeen uuden hallituksen on palattava arkitodellisuuteen

Suomea ei pidä jakaa kasvavaan ja tyhjenevään Suomeen. Kasvavat kaupungit ja maaseutu tarvitsevat toisiaan, sanoi MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi MTK Etelä-Savon kevätkokouksessa Pieksämäellä 10.4.

- Tulevan hallituksen on huolehdittava siitä, että biotalouden kehittymisen mahdollisuudet säilyvät tulevaisuudessakin. Luonnonvarojen kestävä käyttö on edelleen sekä Suomen talouden että muun muassa ilmastonmuutokseen vaikuttamisen keskeinen keino.

Sahin mukaan ilmastomuutoskeskustelu on lähtenyt elämään omaa elämäänsä ilman realistista todellisuuspohjaa. Tulevan hallituksen onkin ilmastopolitiikassa keskityttävä kolmeen pääasiaan: kotimaassa fossiilisten polttoaineiden käyttöä on vähennettävä, metsien ja peltojen kasvua on vahvistettava hiilensidonnan lisäämiseksi sekä kansainvälisessä politiikassa Suomen on ajettava tiukkaa linjaa päästöjen vähentämiseksi koko maapallolla. Kotimaassa yksi konkreettinen asia on kansallisen biokaasuohjelman aikaansaaminen.

Sahi otti esille myös maatalouden kannattavuuden. - Maatalouden heikon kannattavuuden johdosta uuden hallituksen on huolehdittava, ettei maatalouteen kohdisteta uusia kustannuksia aiheuttavia velvoitteita tai heikennetä maatilojen taloudellista asemaa esimerkiksi verotuksen kiristämisellä. Tulevalla hallituskaudella maamme hallituksen on myös huolehdittava EU-neuvotteluissa riittävän rahoituksen varmistamisesta maataloudelle ja maaseudun kehittämiseen. Tähän tukeen on varmistettava myös kansallinen rahoitus, Sahi sanoi.

Maaseudun huonokuntoiset liikenneverkot ovat maaseudun elinkeinojen kehittymisen este. Biotalouden elinkeinojen kehittämiseksi rajallisia väyläverkoston varoja on käytettävä ennemmin olemassa olevan väyläverkoston ylläpitoon kuin uusiin investointeihin.  Uusiin investointihankkeisiin on löydettävä uusia rahoitusmuotoja.

Perustuslain mukaan yksityinen omistus nauttii laajaa omaisuudensuojaa. Omaisuudensuojaa koetellaan nykysäännöillä esimerkiksi hyvinkin sekavissa kaavoitusmenettelyissä. Siksi uuden hallituksen on huolehdittava jo käynnistettyjen maankäyttö- ja rakennuslain sekä lunastuslain uudistamisen loppuun saattamisesta.

MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi puh. 040 080 4496

Eläinten hyvinvointilain valmistelua tulee jatkaa edellisen esityksen pohjalta korostaa Tuotantoeläinten hyvinvointiyhdistys TEH ry17.4.2019 15:38:16 EESTTiedote

Uusi eduskunta tulee päättämään vaalien jälkeen monesta nyt kesken jääneestä lakiesityksestä. Yksi niistä on eläinten hyvinvointilaki, jota oli valmisteltu pitkään, mutta joka jäi maakuntauudistuksen jalkoihin hallituksen erottua. Tuotantoeläinten hyvinvointiyhdistys TEH ry muistuttaa, että eläinten hyvinvoinnin edistäminen ja kotimaisen kotieläintuotannon mahdollisuuksien varmistaminen tulee olla mukana tulevassa hallitusohjelmassa. Eläinten hyvinvointilain valmistelua tulee jatkaa edellisen esityksen pohjalta.

Puheenjohtaja Eerikki Viljanen MTK:n kevätvaltuuskunnan kokouksessa: Kasvu syntyy ja tulee aina maalta17.4.2019 11:02:59 EESTTiedote

– Yhteiskunnan rakennemuutos ja polarisaatio haastavat järjestömme, valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen sanoi avauspuheessaan. Järjestömme on vahva ja vakaa, ja otamme kaupungistumisen haasteen vastaan. Maalla ovat uusiutuvan, kestävän kasvun eväät ja kaikki menestymisen avaimet. Jäsentemme kykyä hiilensidontaan ei voi sivuuttaa, Viljanen korosti.

Berliinin Grüne Woche -ruokamessujen pääkumppanuus tuotti tulosta16.4.2019 12:49:36 EESTTiedote

Suomi oli tammikuussa 2019 kumppanimaana maailman suurimmilla ruokamessuilla Berliinissä teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Kaikkiaan lähes kolmen miljoonan euron messusatsaus ammattitapahtumineen ja kauppapromootioineen on auttanut kymmenien suomalaisyritysten pääsyä elintarvikkeiden jakelukanaviin Saksassa. Pääkumppanuus messuilla sekä useat medialle suunnatut tapahtumat toivat yli 3 000 juttua saksalaismediassa, ja lisäsivät saksalaiskuluttajien kiinnostusta Suomeen ruokamaana ja matkailukohteena. Messuosastosta ja kumppanimaahankkeesta päävastuun kantoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK.