Vaarojen Maraton täyttää tulevana viikonloppuna Kolin kansallispuiston polut, juoksijat Break Sokos Hotel Kolin ja alueen mökit.

Suomen perinteisin polkujuoksutapahtuma, Vaarojen Maraton, juostaan Kolin kansallispuistossa tulevana viikonloppuna 30.9.–1.10.2022. Tänä vuonna haastavilla poluilla kisaa peräti 1300 lyhyemmän matkan- ja ultrajuoksijaa. Huoltopisteenä ja tapahtumakeskuksena toimii Ukko-Kolin huipulla toimiva Break Sokos Hotel Koli.
Vaarojen Maraton, kuvaaja Jere Alén

Vaarojen Maraton on erityisesti ultrajuoksijoiden keskuudessa ikoninen tapahtuma. Kansallismaiseman kauneus, suuret korkeuserot ja epätasainen juoksualusta kivineen ja kallioineen viehättävät vaativaa ja erikoista maastoa etsivää juoksijaa. Pisin matka on 130 kilometriä, lyhin seitsemän. Tänäkin vuonna tapahtuma on loppuunmyyty. Myös kisaa seuraamaan tulevia katsojia odotetaan paikalle runsaasti. Kansallispuistoon aikovien matkailijoiden kannattaa huomioida reittien ja pysäköintipaikkojen ruuhkaisuus tapahtuma-aikana.

Maratonin tapahtuma-alue sijaitsee Break Sokos Hotel Kolin edustalla, jonne juoksijoille on varattu myös ruokailut ja peseytymismahdollisuus.”Hotelli on meille tärkeä kumppani tapahtuman toteutuksessa. Erikoisetkin tarpeemme, kuten erittäin aikaiset aamiaiset ja puolille öin venyvät illalliset, ovat aina hoituneet sujuvasti”, kiittelee tapahtumapäällikkö Hannu Airila yhteistyötä.

Break Sokos Hotel Kolin hotellinjohtaja Pasi Ripatti toteaa, että Vaarojen Maraton kuuluu Kolille yhtä itsestään selvästi kuin maisemahissit. ”Hotellille tapahtuma on hyvin merkittävä, sillä 75% urheilijoista tulee Pohjois-Karjalan ulkopuolelta ja iso osa heistä majoittuu meillä. Ensi vuoden yöt varataan pitkälti jo tulevana viikonloppuna. Syksyllä 2023 käytössä on iloksemme myös uusi kylähotellimme, joka palvelee erityisen hyvin juuri urheilijoita ja ryhmämatkailijoita kattosaunoineen ja isoine ruokaravintoloineen”, Ripatti kertoo.

Airila haluaa muistuttaa myös Kolin kansallispuiston ympärivuotisista mahdollisuuksista urheilijoille. ”Alue tarjoaa aktiivisille liikkujille monenlaisia vaihtoehtoja niin treenaamiseen kuin vapaa-aikaan. Ukko-Kolin monipuoliset rinteet vetävät kilpalaskijoitakin, ja lumettomaan aikaan pelataan Suomen ainoalla kansallispuistoon sijoitetulla frisbeegolf-radalla.”

Vaarojen Maraton on suosittu polkujuoksutapahtuma erittäin vaativilla Kolin kansallispuiston ja lähialueen poluilla. Tapahtuman järjestää Karelian Seikkailu-urheilijat ry.

Reitit on suunniteltu yhdessä Metsähallituksen kanssa luonnon vaurioitumisen ehkäisemiseksi, osallistujamäärää on rajoitettu ja tapahtuman aikana on ehdoton roskaamiskielto.

Lisätietoja:

Hannu Airila, tapahtumapäällikkö, Vaarojen Maraton, puh. 050 3219714, hannu.airila@gmail.com

Pasi Ripatti, hotellinjohtaja, Break Sokos Hotel Koli, puh. 050 354 4766, pasi.ripatti@sok.fi

Vuoden 2023 Vaarojen Maraton juostaan 6.–7.10., lisätietoja: www.vaarojenmaraton.fi

Hotellivaraukset Break Sokos Hotel Kolin uuteen kylähotelliin 2023 maratonosallistujille 6.10.2022 alkaen: www.sokoshotels.fi

Tietoa Break Sokos Hotel Kolin kylähotellista:

Vinkit retkeilijälle Vaarojen Maratonin aikaan

Viikonlopun aikana Kolilla saa retkeillä normaalisti. Tapahtuman tunnelmaa kannattaa myös tulla aistimaan Break Sokos Hotel Kolin piha-alueelle. Retkeä suunnitellessa kannattaa huomioida tapahtuman vaikutukset alueelle:

- Kolilla auto kannattaa pysäköidä rinteiden alaparkkiin, josta pääsee tuolihissillä ylös Kolille. Kolin yläparkkialueille on pääsy vain tapahtuman ajoluvalla.

- Ylä-Kolintien varteen on pysäköinti turvallisuussyistä ehdottomasti kielletty.

- Ukko-Kolin, Mäkrän ja Kirkkokallion poluilla on ruuhkaista lauantaina 1.10.2022 aamupäivän aikana.

- Lauantaina puolen päivän jälkeen ruuhkaisin alue on alueella Ryläys – Mäkrä.

- Rauhallisinta on lähteä lauantaina puolen päivän jälkeen kiertämään Herajärven kierroksen reittejä vastapäivään tapahtuman reittien mukaisesti.

- Sunnuntaina 2.10.2022 parkkialueet ovat kaikkien käytössä normaalisti.

Vaarojen Maraton, kuvaaja Jere Alén
Vaarojen Maraton, kuvaaja Touho Häkkinen
Vaarojen Maraton. Kuvaaja Hannu Airila
Kolin syksyä.
Koli Relax Spa, Break Sokos Hotel Koli
Havainnekuva, Break Sokos Hotel Koli, uusi kylähotelli. Avautuu kesällä 2023.

Pieni Ideapuoti Oy on helsinkiläinen viestintätoimisto, joka tuottaa vaikuttavia viestinnän sisältöjä matkailu- ja elämysalan yrityksille.

Kaisa Mäkäräinen ja Kolin Matkailu Oy yhteistyöhön. Urheilijoille tiedossa täsmävinkkejä treeniin.6.9.2023 08:30:00 EEST | Tiedote

Kolin Matkailu Oy ja urheilija, yrittäjä Kaisa Mäkäräinen ovat sopineet monipuolisesta yhteistyöstä. Mäkäräinen on jatkossa mukana edistämässä Kolin matkailualueen tunnettuutta erityisesti urheilijoiden ja eri urheilulajien harrastajien parissa. Yhteistyön ensi vaiheessa hän on kartoittanut Kolin parhaita harjoituspaikkoja ja -reittejä niin treeniryhmien leirityspaketteihin kuin kilpaurheilijoiden omatoimista treenaamista varten.

Kolin kansallismaisema esillä Pariisin muotiviikoilla Ivana Helsingin näytöksessä. Kolin Matkailu tavoittelee yhteistyöllä uusia kohderyhmiä.14.7.2023 12:00:00 EEST | Tiedote

Kansainvälinen yleisö pääsee ihailemaan Kolin kansallispuiston maisemia Pariisin muotiviikoilla syksyllä 2023. Taiteilija Paola Suhosen kuvaamat Koli-aiheiset, antiikkisella tekniikalla otetut suurvalokuvat toimivat tuolloin Ivana Helsingin 25-vuotisjuhlanäytöksen taustamaisemana. Yhteistyöllä Kolin Matkailu Oy tavoittelee kansainvälistä näkyvyyttä ja uusia kohderyhmiä.

Kolin matkailualue on valittu Pohjoismaiden parhaaksi ulkoilukohteeksi.8.3.2023 09:02:00 EET | Tiedote

Kolin matkailualue on saanut Pohjoismaiden parhaan outdoor- eli ulkoilukohteen palkinnon. Palkinnosta kilpailivat muun muassa tanskalainen Sønderjyllandin alue sekä kotimainen GoSaimaa. Palkinto julkistettiin kansainvälisillä matkailumessuilla, ITB Berlinissä, 7.3.2023. Scandinavian Outdoor Awards palkitsee pohjoismaisia luontomatkakohteita, jotka ovat panostaneet merkittävällä tavalla alueensa matkailun kehittämiseen.