Vaasan imagotutkimuksen tulokset: ”Vaasasta tulevat mieleen meri ja rannikko, ruotsinkielisyys ja aurinko”

Vaasan kaupunki teetti imagotutkimuksen, jonka tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin Vaasa tunnetaan muualla Suomessa, minkälainen imago Vaasalla on tällä hetkellä ja kuinka houkuttelevana asuinpaikkana Vaasa koetaan. Samalla selvitettiin Vaasan houkuttelevuutta lomakohteena.
- Meillä oli kyllä jo jonkinlainen tuntuma siihen, minkälainen imago Vaasalla on, mutta halusimme nyt tiukkaa faktaa pelkän tuntuman sijaan. Kun tiedämme mikä on nykytilanne, voimme lähteä tietoisesti kehittämään sitä ja tekemään asioita, jotka vievät imagoamme haluamaamme suuntaan. Samalla voimme myös paremmin mitata, ovatko toimenpiteet tuottaneet tulosta, eli tutkimus tullaan toistamaan säännöllisesti, kertoo Vaasan kaupungin viestintäpäällikkö Leena Forsén.
Joka kymmenes tuntee Vaasan hyvin –ruotsinkieliset tuntevat Vaasan paremmin
Joka kymmenes (11 %) vastaaja arvioi tuntevansa Vaasan hyvin. Ruotsinkielisistä vastaajista 40 % kokee tuntevansa Vaasan hyvin, eli Vaasa tunnetaan paremmin ruotsinkielisten keskuudessa.
– Meillä on siis työsarkaa tunnettuuden kasvattamisessa erityisesti suomenkielisten keskuudessa.
Spontaanisti suomalaisille tuli Vaasasta mieleen rannikko ja meri, Wasalandia ja Tropiclandia, ruotsinkielisyys ja aurinko.
Kolme neljästä (75 %) pitää Vaasaa kaksikielisenä. Ruotsinkieliseksi Vaasan arvioi 13 % vastaajista ja monikieliseksi vain 5 %.
- Vaasalla on tällä hetkellä selkeä imago kaksikielisenä kaupunkina. Tämä on yksi kehityskohde, johon tulemme panostamaan myös viestinnässä ja markkinoinnissa. Haluamme, että meidän tunnetaan kansainvälisenä ja monikielisenä kaupunkina, joka tosiasiassa olemme. Vaasa on Suomen toiseksi kansainvälisin kaupunki, meillä on kansalaisuuksia 120 maasta ja täällä puhutaan lähes sataa kieltä, kertoo Forsén.
Vastaajista 40 % on lomaillut Vaasassa ja kolmasosa ei ole koskaan käynyt kaupungissa. Houkuttelevana lomakohteena Vaasaa piti 40 % vastanneista. Suomalaisista 25 % pitää todennäköisenä lomamatkaa Vaasaan seuraavan vuoden aikana. Vaasa mahdollisena matkailukohteena on todennäköisempää ruotsinkielisten vastaajien ja yli 55-vuotiaiden vastaajien keskuudessa.
Neljäosa arvioi mahdolliseksi muuttaa työn perässä Vaasaan ja viidesosa koki Vaasan houkuttelevaksi paikaksi eläkepäivien viettoon. Molemmissa vaihtoehdoissa houkuttelevuus korostuu ruotsinkielisissä vastaajissa.
Tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, miten hyvin Vaasa tunnetaan energiateknologian keskittymänä. Sloganin “Vaasa – Pohjolan energiapääkaupunki” on kuullut joka neljäs (25%) vastaajista, sloganin tunnettuus korostuu selkeästi vanhemmissa ikäryhmissä, ruotsinkielisissä ja Pohjanmaalla asuvissa vastaajissa.
Imagokampanja tulossa syksyllä
Vaasan kaupunki ja Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK ovat valmistelemassa imagokampanjaa, joka lanseerataan syksyn aikana.
- Kampanjan ensimmäisen osan tarkoitus on nostaa Vaasa suomalaisten tietoisuuteen ja lisätä kaupungin vetovoimaa. Kuten tämä tutkimus kertoo, vain 10 % suomalaisista tuntee Vaasan hyvin, ja tähän on tarkoitus saada muutos. Energia-brändin rinnalle haluamme nostaa myös muita Vaasan vahvuuksia ja sitä hyvää elämää, mitä täällä on tarjota, kertoo Forsén.
- Ensi vuonna jatkamme kampanjaa vahvalla rekrytointikärjellä yhdessä yritysten ja muiden toimijoiden kanssa, ja se toivottavasti näkyy avointen työpaikkojen hakijamäärien kasvuna ja parantaa työvoiman saantia seudulla, kertoo Vaasanseudun kehitys oy VASEKin markkinointipäällikkö Mari Kattelus.
- Vaikka lähes kaikilla kunnilla on nyt talousvaikeuksia, on meidän ehkä juuri nyt hyvä muistuttaa itsellemme ja toisille, kuinka monet asiat ovat kuitenkin täällä Vaasassa todella hyvin ja miksi tämä on upea paikka asua, muistuttaa Forsén.
Taustaa ja tietoa tutkimuksesta
Miltton (www.miltton.fi) toteutti kevään 2019 aikana kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin 1 000 täysi-ikäiseltä suomalaiselta mielipiteitä Vaasasta. Otos vastaa ei-vaasalaisia suomalaisia tilastollisesti iän, sukupuolen, sijainnin ja kielen suhteen virhemarginaalilla +/- 3,1 %-yksikköä. Vastaajista yhteensä 6 % oli ensisijaisesti ruotsinkielisiä.
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Leena Forsén, puh. 040 635 0762, leena.forsen@vaasa.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Vaasan kaupunki
Aina aurinkoinen Vaasa on Pohjolan energiapääkaupunki, jossa yhdistyvät innovatiivisuus, teknologia, laadukkaat palvelut, monipuolinen koulutus- ja kulttuuritarjonta sekä energinen meininki.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vaasan kaupunki - Vasa stad
Föreställningen Jul i Karpaterna bjuder på unik ukrainsk dans och musik17.11.2025 12:46:09 EET | Pressmeddelande
Den ukrainska dans- och sångensemblen Hutsulia, som har turnerat runtom i världen, uppträder i Vasa stadshus den 28 november 2025. Föreställningen klockan 18 ger Vasaborna en möjlighet att njuta av en unik kulturupplevelse med jultema.
Joulu Karpaateilla -esityksessä luvassa ainutlaatuista ukrainalaista tanssia ja musiikkia17.11.2025 12:46:04 EET | Tiedote
Maailmaa kiertänyt ukrainalainen tanssi- ja lauluyhtye Hutsulia esiintyy Vaasan kaupungintalolla 28.11.2025. Esitys klo 18 tarjoaa vaasalaisille tilaisuuden nauttia ainutlaatuisesta kulttuurielämyksestä jouluisella teemalla.
Kartturi finns där när en ung person riskerar att falla utanför servicenätet17.11.2025 09:01:00 EET | Pressmeddelande
Målet för ungdomsverkstaden Kartturi i Vasa är att hjälpa unga att hitta fotfäste i livet. Målgruppen är unga som har utmaningar i livet och till exempel har svårt att klara av skolan av olika orsaker.
Kartturi ottaa kopin, kun nuori uhkaa tippua palveluiden piiristä17.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Vaasassa toimivan nuorten työpaja Kartturin tavoite on auttaa nuoria pysymään kiinni elämässä. Kohderyhmänä ovat ne nuoret, joiden elämässä on haasteita ja esimerkiksi koulunkäynti ei jostain syystä suju.
Bättre kvalitetsklass för badvattnet på två stränder – dagvattnet möjlig källa till bakterier14.11.2025 15:22:38 EET | Pressmeddelande
Vasa stads åtgärder för att förbättra badsträndernas vattenkvalitet syns i de nya resultaten. Enligt den årliga rapport som hälsoskyddsmyndigheten har utarbetat får Sandö och Gustavsborg bättre kvalitetsklassificering för badvattnet nästa år. Kvalitetsklassificeringen för Abborrön förblir däremot dålig. Uppföljningen av vattenkvaliteten och åtgärderna fortsätter sommaren 2026.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
