Vaasan kaukolämpö oli viime vuonna vihreämpää kuin koskaan

Vuosi 2017 oli Vaasan Sähkön kaukolämmön hankinnassa ennätyksellisen vihreä. Biomassaa poltettiin runsaasti enemmän kuin aikaisemmin ja Westenergyn laitoksessa tuotanto oli erinomaisella tasolla. Näin hiilelle ja öljylle jäi vain pieni osuus, yhteensä 6 %, kokonaistuotannosta.

Vaasan Sähkön kaukolämmön polttoainejakauma oli vuonna 2017 ennätysvihreä.

Vaasan Sähkö lopettaa pitkällä tähtäimellä hiilen käytön kaukolämmöntuotannossa kokonaan, ja suunta onkin ollut laskeva. Myönteisten olosuhteiden seurauksena vuoden 2017 polttoainejakauma oli ennätyksellisen vihreä – vuonna 2016 hiilen osuus oli noin 20 prosenttia. Vuonna 2017 biomassan osuutta kaukolämpöön käytetyistä polttoaineista pystyttiin kasvattamaan ja Westenergyn jätettä polttoaineenaan käyttävän laitoksen käytettävyys oli erinomainen. Biomassan, jätteen ja turpeen yhteenlaskettu osuus oli 94 prosenttia. Sähkön ja lämmön yhteistuotannon osuus kokonaistuotannosta nousi yhden prosenttiyksikön verran edellisvuodesta 99 prosenttiin.

- Saavutus on erinomainen, kommentoi Vaasan Sähkön energia-asiantuntija Mikko Pieskä vuoden 2017 polttoainejakaumaa.

- Sekä Vaskiluodon kaasuttimella että Westenergyllä tehtiin tuotantoennätykset. Myös se, ettei viime vuonna ollut pitkiä huippupakkaskausia, avitti tällaiseen lopputulokseen pääsemistä, Pieskä jatkaa.

Vaasan Sähkön toimitusjohtaja Hannu Linna esittelee tänään maanantaina yhtiön kaukolämpötuotantoa Bioenergia ry:n tapahtumassa Millä Vaasa lämpiää.

Mikko Pieskä
Energia-asiantuntija
mikko.pieska@vaasansahko.fi

Vaasan Sähkön kaukolämmön polttoainejakauma oli vuonna 2017 ennätysvihreä.

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee yli 170 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2016 oli noin 140 milj. euroa.

120 kiinteän asutuksen asiakasta edelleen ilman sähköä4.1.2019 14:20Tiedote

Aapeli-myrskyn tuhoja on korjattu myös tänään perjantaina edelleen vahvistetuin resurssein. Eilen klo 14 Vaasan Sähköverkon sähköttömiä asiakkaita oli kaiken kaikkiaan noin 3 340. Tänään samoihin aikoihin määrä on noin 1 900. Uusia vikoja on ilmaantunut sekä eilisen että tämän päivän aikana. Sähköjä palautetaan ensisijaisesti kiinteälle asutukselle, josta on tällä hetkellä sähköttä noin 120. Loput sähköttömistä ovat vapaa-ajan asuntoja. Yhtiö jatkaa kaikkien vikojen korjaamista läpi viikonlopun.

Sähköverkon viankorjaukset etenevät – kiinteälle asutukselle sähköt saataneen palautettua torstaina3.1.2019 14:00Tiedote

Vaasan Sähköverkon korjaustyöt ovat edenneet torstain aikana. Viankorjaustöissä on myös ollut käytössä lisäresursseja. Keskiviikkona klo 14 sähköttömiä asiakkaita oli noin 6 900. Tänään iltapäivällä juuri ennen klo 14 sähköttömiä oli vielä jäljellä noin 3 340. Torstain tavoitteena on saada sähköt palautettua kiinteälle asutukselle, vapaa-ajan asuntoja jää vielä sähköttä.

Sähköverkon viankorjaukset jatkuvat – osa talouksista ilman sähköä jopa vuorokausia2.1.2019 14:34Tiedote

”Pahin myrsky koskaan Vaasan Sähköverkon alueella.” Näin kuvailee tilannetta Vaasan Sähköverkon käyttöpäällikkö Petter Södergran. Enimmillään yli 14 000 yhtiön asiakasta on ollut ilman sähköjä. Työt jatkuvat ja vikoja korjataan mahdollisimman pian. - Tälläkin hetkellä lähes 6 900 asiakastamme on ilman sähköjä. Arviomme mukaan osa joutuu odottamaan sähköjen palautumista jopa vuorokausia.