Vaasan patologian laboratoriotoiminnot Fimlabille

Fimlabin diagnostinen tarjonta täydentyy Vaasan alueella, kun Vaasan sairaanhoitopiirin patologian laboratorion tutkimuspalvelut ja lääketieteelliset kuolinsyytutkimukset siirtyvät liiketoimintakaupan myötä Fimlabille 1. joulukuuta 2021. Tämä täydentää sovittuna optiona maaliskuussa 2020 toteutettua järjestelyä, jossa pääosa Vaasan sairaanhoitopiirin laboratoriotoiminnasta siirtyi jo Fimlabin toiminnaksi.

Fimlabin vastuulla ovat jo ennestään olleet Vaasan sairaanhoitopiirin näytteenottopalvelut, verikeskuspalvelut sekä kliinisen kemian, hematologian, kliinisen mikrobiologian ja perustason kliinisen fysiologian tutkimuspalvelut.

– Analytiikan palveluvalikoimamme Pohjanmaalla on jatkossa täydellinen, Fimlabin toimitusjohtaja Ari Miettinen sanoo.

Myös Vaasan sairaanhoitopiirin patologian nykyiset työntekijät siirtyvät Fimlabille. Yhdistymisen myötä Fimlabin palvelut vahvistuvat yhdeksän laboratorioalan ammattilaisen osaamisella.

Syövänhoito vahvistuu Vaasan alueella

Vaasan patologia ja Fimlabin patologia ovat tehneet jo ennestäänkin yhteistyötä paitsi alan erikoislääkärien yhteisen koulutuspolun myös digipatologian kehittämiseksi. Liiketoimintakaupan myötä yhteistyö tiivistyy entisestään.

– Fimlab pystyy jatkossa täydentämään Vaasan alueella esimerkiksi syövänhoidon vaativia diagnostiikkapolkuja ja nopeuttamaan kehitystä, jossa perinteinen histopatologian diagnoosi rikastuu hematologian ja genetiikan uudemmilla menetelmillä, sanoo Fimlabin patologian erikoisalajohtaja Mika Tirkkonen.

Lisätiedot:

Ari Miettinen, toimitusjohtaja
ari.miettinen@fimlab.fi, p. 050 5876 855

Mika Tirkkonen, patologian erikoisalajohtaja
mika.tirkkonen@fimlab.fi, p. 050 4395 039

Fimlab Laboratoriot Oy tuottaa laboratoriopalveluita sekä laboratorioalan koulutusta ja tutkimusta. Fimlabin omistavat Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymät sekä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä ja Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntayhtymä. Fimlab on ensimmäinen julkisen terveydenhuollon puolelle perustettu laboratorioyhtiö. Fimlabilla on lähes 120 toimipistettä ja sen palveluksessa on noin 1 200 laboratorioalan ammattilaista.

Tampere: Fimlabin koronanäytteenotto Nekalassa siirtyy UpWeGo:lle 2.5.202229.4.2022 14:19:53 EEST | Tiedote

Fimlab on kilpailuttanut koronanäytteenoton Tampereella. Maanantaista 2.5.2022 alkaen Nekalan koronanäytteenottopisteessä näytteenottoa tekee UpWeGo. Ajanvarauskäytäntö koronanäytteenottoon ei muutu. Nekalan näytteenottopisteessä otetut näytteet analysoidaan edelleen Fimlabissa, ja vastaus tulee tekstiviestillä tuloksen valmistuttua. Nekalan koronanäytteenottopiste palvelee asiakkaita 2.5.2022 alkaen ma-pe 8-20 ja la-su 10-18 osoitteessa Viinikankatu 44 G. Koronanäytteenottoon tulo vaatii aina lähetteen ja ajanvarauksen. Saapumisohjeet Nekalan koronanäytteenottopisteeseen.

Vaasan keskussairaalan laboratorio muuttaa 29.4. / Vasa centralsjukhus laboratorium flyttar 29.4.26.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Vaasan keskussairaalan poliklinikkalaboratorio muuttaa perjantaina 29.4.2022 sairaalan sisällä Y1-lohkoon. Laboratorion toiminta uusissa tiloissa alkaa maanantaina 2.5.2022. Uudet tilat sijaitsevat röntgenin vieressä päivystysosastoa vastapäätä. Nykyiset laboratorion väistötilat sairaalan D1-lohkossa palvelevat asiakkaita 29.4.2022 klo 12.00 saakka. Vaasan keskussairaalan laboratorio palvelee asiakkaita ainoastaan ajanvarauksella arkisin klo 7–15. Vain päivystysasiakkaat palvellaan vuoronumerolla. // Vasa centralsjukhus polikliniska provtagning flyttar inom sjukhuset till Y1 på fredag den 29 april. Laboratoriets verksamhet i de nya utrymmena börjar måndagen den 2 maj. De nya utrymmena ligger bredvid röntgen mittemot jouravdelningen. I nuvarande evakueringsutrymmen i D1 betjänas klienterna fram till 29.4.2022 kl 12. Vasa centralsjukhus polikliniska provtagning betjänar klienter endast med tidsbokning vardagar må-fre kl 7-15. Endast dejourklienter betjänas med könummer.

Mustasaari, Närpiö, Vöyri ja Oravainen: Fimlabin näytteenottoon ilmoittaudutaan jatkossa itseilmoittautumisautomaatilla25.4.2022 09:57:28 EEST | Tiedote

Fimlabin näytteenottolaboratorioissa Mustasaaressa*, Närpiössä, Vöyrissä ja Oravaisissa otetaan käyttöön itseilmoittautumisautomaatit 2.5.2022 alkaen. Automaateilla ilmoittaudutaan kaikkiin näytteenottopalveluihin eli sekä ajanvarausajalle että vuoronumeropalveluihin (päivystysasiakkaat, näyteastioiden nouto kotona otettavia näytteitä varten ja otettujen näytteiden palautus). Muualla Fimlabin Pohjanmaan alueen laboratorioissa itseilmoittautuminen on jo käytössä.

Kuninkaankulman laboratorion vuoronumeroasiointi suljettu viikon 16 ajan14.4.2022 09:13:03 EEST | Tiedote

Tampereen Kuninkaankulman näytteenottokeskus palvelee ainoastaan ajanvarausasiakkaita tiistaista lauantaihin 19.–23.4.2022. Kaikki kiireetön vuoronumeroasiointi on suljettu. Ajanvarauksella asioivien lisäksi myös päivystysasiakkaat, eli asiakkaat joiden tutkimukset lääkäri on pyytänyt kiireellisenä, palvellaan. Nopsa-pikapalvelu palvelee normaalisti verinäytteenottoon tulevia asiakkaita (julkisen terveydenhuollon lähete vaaditaan).