Vaasan patologian laboratoriotoiminnot Fimlabille

Fimlabin diagnostinen tarjonta täydentyy Vaasan alueella, kun Vaasan sairaanhoitopiirin patologian laboratorion tutkimuspalvelut ja lääketieteelliset kuolinsyytutkimukset siirtyvät liiketoimintakaupan myötä Fimlabille 1. joulukuuta 2021. Tämä täydentää sovittuna optiona maaliskuussa 2020 toteutettua järjestelyä, jossa pääosa Vaasan sairaanhoitopiirin laboratoriotoiminnasta siirtyi jo Fimlabin toiminnaksi.

Fimlabin vastuulla ovat jo ennestään olleet Vaasan sairaanhoitopiirin näytteenottopalvelut, verikeskuspalvelut sekä kliinisen kemian, hematologian, kliinisen mikrobiologian ja perustason kliinisen fysiologian tutkimuspalvelut.

– Analytiikan palveluvalikoimamme Pohjanmaalla on jatkossa täydellinen, Fimlabin toimitusjohtaja Ari Miettinen sanoo.

Myös Vaasan sairaanhoitopiirin patologian nykyiset työntekijät siirtyvät Fimlabille. Yhdistymisen myötä Fimlabin palvelut vahvistuvat yhdeksän laboratorioalan ammattilaisen osaamisella.

Syövänhoito vahvistuu Vaasan alueella

Vaasan patologia ja Fimlabin patologia ovat tehneet jo ennestäänkin yhteistyötä paitsi alan erikoislääkärien yhteisen koulutuspolun myös digipatologian kehittämiseksi. Liiketoimintakaupan myötä yhteistyö tiivistyy entisestään.

– Fimlab pystyy jatkossa täydentämään Vaasan alueella esimerkiksi syövänhoidon vaativia diagnostiikkapolkuja ja nopeuttamaan kehitystä, jossa perinteinen histopatologian diagnoosi rikastuu hematologian ja genetiikan uudemmilla menetelmillä, sanoo Fimlabin patologian erikoisalajohtaja Mika Tirkkonen.

Lisätiedot:

Ari Miettinen, toimitusjohtaja
ari.miettinen@fimlab.fi, p. 050 5876 855

Mika Tirkkonen, patologian erikoisalajohtaja
mika.tirkkonen@fimlab.fi, p. 050 4395 039

Fimlab Laboratoriot Oy tuottaa laboratoriopalveluita sekä laboratorioalan koulutusta ja tutkimusta. Fimlabin omistavat Pirkanmaan, Keski-Suomen, Kanta-Hämeen ja Vaasan sairaanhoitopiirin kuntayhtymät ja Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä. Fimlab on ensimmäinen julkisen terveydenhuollon puolelle perustettu laboratorioyhtiö. Fimlabilla on lähes 120 toimipistettä ja sen palveluksessa on noin 1 100 laboratorioalan ammattilaista.

Fimlabin Tampereen koronanäytteenotto keskitetään Nekalaan 15.11. alkaen8.11.2021 14:08:13 EET | Tiedote

Maanantaista 15. marraskuuta alkaen Tampereen alueen koronatestaus tapahtuu keskitetysti Nekalan koronanäytteenottopisteessä Viinikankadulla. Säiden kylmetessä toiminta Hakametsän drive-in-koronatestauspisteen teltassa päättyy sunnuntaina 14.11. klo 16. Muutoksen taustalla vaikuttavat Hakametsän näytteenottotilan olosuhteet, jotka eivät mahdollista näytteenottotoimintaa talvella. Tilaa ei saada riittävän lämpimäksi, ja lisäksi on odotettavissa, että lumentulo tulee aiheuttamaan merkittäviä haasteita telttarakenteille. Jo tällä hetkellä muun muassa runsaat sateet ovat aiheuttaneet toimintavaikeuksia. – Työskentelyolosuhteita ei saada sellaisiksi, että työntekijämme voisivat jatkaa Hakametsän toimipisteellä. Laadukkaasti toteutettu näytteenotto on edellytys luotettavalle tutkimustulokselle, sanoo Fimlabin Pirkanmaan aluejohtaja Anna-Maija Haapala. Nekalan toimipisteessä asioidaan jalkaisin Nekalan näytteenottopisteessä voidaan ottaa tällä hetkellä noin 500 näytettä päivässä. Määrää on ma

Vaasan keskussairaalan poliklinikkalaboratorio muuttaa väistötiloihin 1.11. alkaen / Vasa centralsjukhus polikliniska provtagning flyttar till evakueringsutrymmen fr.o.m 1.11.25.10.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Vaasan keskussairaalan poliklinikkalaboratorio muuttaa sairaalan sisällä väistötiloihin D1-lohkoon, kun laboratorion nykyiset tilat menevät remonttiin. Laboratorion toiminta väistötiloissa alkaa maanantaina 1. marraskuuta 2021. Väistötilat sijaitsevat samalla käytävällä nykyisten tilojen kanssa. Sisäänkäynti ja kulku laboratorioon säilyvät siis lähes ennallaan. Nykyiset tilat sairaalan B1-lohkossa palvelevat asiakkaita perjantaihin 29.10. klo 12 saakka. Vaasan keskussairaalan laboratorio palvelee asiakkaita ainoastaan ajanvarauksella arkisin klo 7–15. Vain päivystysasiakkaat palvellaan vuoronumerolla. // Vasa centralsjukhus polikliniska provtagning flyttar inom sjukhuset till evakueringsutrymmen i D1, då laboratoriets nuvarande utrymmen börjar renoveras. Laboratoriets verksamhet i evakueringsutrymmena börjar måndagen 1:a november 2021. Evakueringsutrymmena finns i samma korridor som nuvarande utrymmen. Ingång och rutt till laboratoriet är alltså nästan på samma sätt som tidigare. I nuv