Vaasan Sähkö edelleen vahva

Vuoden 2017 kolmen ensimmäisen kvartaalin aikana Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 92,9 M€. Konsernin liikevoitto oli 13,6 miljoonaa euroa. Investointien määrä kasvoi yhteensä 2,4 miljoonalla eurolla. Omavaraisuusaste säilyi erinomaisella tasolla (54 %, vrt. 52 %).
Vaasan Sähkö. Kuva: Katja Lösönen

Energian myynti

Sähköenergiaa myytiin tammi–syyskuussa yhteensä 1 226 GWh, eli 8 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Sähkönkäyttäjille myydyn sähkön määrä pysyi suurin piirtein samalla tasolla kuin edellisvuonna, kun taas tukkumarkkinoille myydyn sähkön määrä laski. Kaukolämpöä myytiin tammi–syyskuussa yhteensä 467 GWh. Kasvua edellisvuoteen tuli 3 prosenttia.

Sähkönsiirto

Heinä–syyskuussa siirretyn sähkön määrä oli sama kuin vuotta aiemmin. Vuoden alusta kokonaissiirron määrä oli  717 GWh. Lauhasta talvesta johtuen määrä on reilun prosentin edellisvuotta alempi.  Vaasan Sähköverkon alueella tehtävät verkkoinvestoinnit ovat pääosin maakaapelointeja. Kesän ja alkusyksyn aikana kaapelointitöitä valmistui Vaasan keskustassa mm. Kirkkopuistikolla ja Hovioikeudenpuistikolla, Vähänkyrön keskustassa, Maalahdessa, Mustasaaren Gäddan alueella ja Björköbyssä.

– Markkinatilanne on alallamme tällä hetkellä hyvin tiukka, kertoo toimitusjohtaja Hannu Linna.

– Se, että Vaasan Sähkö on onnistunut nostamaan jo ennestään erinomaisella tasolla ollutta omavaraisuusastettaan kertoo kuitenkin, että pärjäämme tiukassakin tilanteessa hyvin, hän jatkaa.

Vaasan Sähkö -konserni 1-9/2017 1-9/2016
Liikevaihto M€ 92,9 96,6
Liikevaihdon muutos % -3,8 -2,3
Liikevoitto M€ 13,6 15,2
Liikevoitto % 14,7 15,7
Investoinnit M€ 10,4 8,0
Omavaraisuusaste % 54 52

Sähkön myynti GWh 1 226 1 337
Kaukolämmön myynti GWh 467 453
Sähkönsiirto GWh 717 726

Vaasan Sähkö. Kuva: Katja Lösönen

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, joka harjoittaa sähkönmyynti-, sähkönsiirto- ja kaukolämpötoimintaa sekä verkkourakointia. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee yli 170 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2016 oli noin 140 milj. euroa.