Vaasan Sähkö edelleen vahva

Vuoden 2017 kolmen ensimmäisen kvartaalin aikana Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 92,9 M€. Konsernin liikevoitto oli 13,6 miljoonaa euroa. Investointien määrä kasvoi yhteensä 2,4 miljoonalla eurolla. Omavaraisuusaste säilyi erinomaisella tasolla (54 %, vrt. 52 %).

Vaasan Sähkö. Kuva: Katja Lösönen

Energian myynti

Sähköenergiaa myytiin tammi–syyskuussa yhteensä 1 226 GWh, eli 8 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Sähkönkäyttäjille myydyn sähkön määrä pysyi suurin piirtein samalla tasolla kuin edellisvuonna, kun taas tukkumarkkinoille myydyn sähkön määrä laski. Kaukolämpöä myytiin tammi–syyskuussa yhteensä 467 GWh. Kasvua edellisvuoteen tuli 3 prosenttia.

Sähkönsiirto

Heinä–syyskuussa siirretyn sähkön määrä oli sama kuin vuotta aiemmin. Vuoden alusta kokonaissiirron määrä oli  717 GWh. Lauhasta talvesta johtuen määrä on reilun prosentin edellisvuotta alempi.  Vaasan Sähköverkon alueella tehtävät verkkoinvestoinnit ovat pääosin maakaapelointeja. Kesän ja alkusyksyn aikana kaapelointitöitä valmistui Vaasan keskustassa mm. Kirkkopuistikolla ja Hovioikeudenpuistikolla, Vähänkyrön keskustassa, Maalahdessa, Mustasaaren Gäddan alueella ja Björköbyssä.

– Markkinatilanne on alallamme tällä hetkellä hyvin tiukka, kertoo toimitusjohtaja Hannu Linna.

– Se, että Vaasan Sähkö on onnistunut nostamaan jo ennestään erinomaisella tasolla ollutta omavaraisuusastettaan kertoo kuitenkin, että pärjäämme tiukassakin tilanteessa hyvin, hän jatkaa.

Vaasan Sähkö -konserni 1-9/2017 1-9/2016
Liikevaihto M€ 92,9 96,6
Liikevaihdon muutos % -3,8 -2,3
Liikevoitto M€ 13,6 15,2
Liikevoitto % 14,7 15,7
Investoinnit M€ 10,4 8,0
Omavaraisuusaste % 54 52

Sähkön myynti GWh 1 226 1 337
Kaukolämmön myynti GWh 467 453
Sähkönsiirto GWh 717 726

Vaasan Sähkö. Kuva: Katja Lösönen

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, joka harjoittaa sähkönmyynti-, sähkönsiirto- ja kaukolämpötoimintaa sekä verkkourakointia. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee yli 170 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2016 oli noin 140 milj. euroa.

120 kiinteän asutuksen asiakasta edelleen ilman sähköä4.1.2019 14:20:18Tiedote

Aapeli-myrskyn tuhoja on korjattu myös tänään perjantaina edelleen vahvistetuin resurssein. Eilen klo 14 Vaasan Sähköverkon sähköttömiä asiakkaita oli kaiken kaikkiaan noin 3 340. Tänään samoihin aikoihin määrä on noin 1 900. Uusia vikoja on ilmaantunut sekä eilisen että tämän päivän aikana. Sähköjä palautetaan ensisijaisesti kiinteälle asutukselle, josta on tällä hetkellä sähköttä noin 120. Loput sähköttömistä ovat vapaa-ajan asuntoja. Yhtiö jatkaa kaikkien vikojen korjaamista läpi viikonlopun.

Sähköverkon viankorjaukset etenevät – kiinteälle asutukselle sähköt saataneen palautettua torstaina3.1.2019 14:00:02Tiedote

Vaasan Sähköverkon korjaustyöt ovat edenneet torstain aikana. Viankorjaustöissä on myös ollut käytössä lisäresursseja. Keskiviikkona klo 14 sähköttömiä asiakkaita oli noin 6 900. Tänään iltapäivällä juuri ennen klo 14 sähköttömiä oli vielä jäljellä noin 3 340. Torstain tavoitteena on saada sähköt palautettua kiinteälle asutukselle, vapaa-ajan asuntoja jää vielä sähköttä.

Sähköverkon viankorjaukset jatkuvat – osa talouksista ilman sähköä jopa vuorokausia2.1.2019 14:34:20Tiedote

”Pahin myrsky koskaan Vaasan Sähköverkon alueella.” Näin kuvailee tilannetta Vaasan Sähköverkon käyttöpäällikkö Petter Södergran. Enimmillään yli 14 000 yhtiön asiakasta on ollut ilman sähköjä. Työt jatkuvat ja vikoja korjataan mahdollisimman pian. - Tälläkin hetkellä lähes 6 900 asiakastamme on ilman sähköjä. Arviomme mukaan osa joutuu odottamaan sähköjen palautumista jopa vuorokausia.