Vaasan Sähköltä 12 miljoonaa euroa osinkona

Vaasan Sähkö Oy:n yhtiökokous päätti tiistaina 27.4., että yhtiö jakaa osinkona 12 001 500,00 euroa.

Vaasan Sähkö. Kuva: Katja Lösönen

Haastavasta energiavuodesta 2020 huolimatta Vaasan Sähkö -konsernin vakavaraisuus mahdollistaa asetettujen tavoitteiden mukaisen osingonjaon.

Lue lisää vuodesta 2020 yhtiön vuosikertomuksesta.

Kohonneet hankintakustannukset vaikuttavat sähkön hintaan

Vaasan Sähkö lähestyy lähipäivinä niitä asiakkaitaan, joilla on toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus. Kesäkuun alusta sähkön kilowattituntihinta nousee 0,5 senttiä.

- Muutos näkyy sähkölaskulla eri tavoin riippuen asumismuodosta. Kerrostaloasukkaalle se merkitsee keskimäärin alle yhden euron korotusta kuukaudessa. Jos taas asuu sähkölämmitteisessä omakotitalossa, on erotus kuukausitasolla noin 7,50 euroa, yhtiöstä kerrotaan.

Hinnankorotuksen syynä on pitkään noususuunnassa olleet hankintakustannukset.

Vaasan Sähkö. Kuva: Katja Lösönen

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 135 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2021 oli noin 209 milj. euroa. Vuonna 2022 Vaasan Sähkö täyttää 130 vuotta.

Sähkön markkinatilanne vaatii uudenlaisia sopimuksia10.5.2022 07:10:00 EEST | Tiedote

Tammi–maaliskuussa Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 62,3 miljoonaa euroa (51,0 M€). Korkea liikevaihto ei kuitenkaan tuottanut liikevoittoa. Liikevoitto jäi tappiolliseksi laskien - 3,3 miljoonaan euroon (6,5 M€). Omavaraisuusaste laski 45,3 prosenttiin (53,0 %). Tuloksen taustalla oli ennen kaikkea sähkön korkeat hankintakustannukset, jotka jouduttavat uusien toimintatapojen käyttöönottoa energia-alalla.