Vaasan Sähköltä 12 miljoonaa euroa osinkona

Vaasan Sähkö Oy:n yhtiökokous päätti tiistaina 27.4., että yhtiö jakaa osinkona 12 001 500,00 euroa.

Vaasan Sähkö. Kuva: Katja Lösönen

Haastavasta energiavuodesta 2020 huolimatta Vaasan Sähkö -konsernin vakavaraisuus mahdollistaa asetettujen tavoitteiden mukaisen osingonjaon.

Lue lisää vuodesta 2020 yhtiön vuosikertomuksesta.

Kohonneet hankintakustannukset vaikuttavat sähkön hintaan

Vaasan Sähkö lähestyy lähipäivinä niitä asiakkaitaan, joilla on toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus. Kesäkuun alusta sähkön kilowattituntihinta nousee 0,5 senttiä.

- Muutos näkyy sähkölaskulla eri tavoin riippuen asumismuodosta. Kerrostaloasukkaalle se merkitsee keskimäärin alle yhden euron korotusta kuukaudessa. Jos taas asuu sähkölämmitteisessä omakotitalossa, on erotus kuukausitasolla noin 7,50 euroa, yhtiöstä kerrotaan.

Hinnankorotuksen syynä on pitkään noususuunnassa olleet hankintakustannukset.

Vaasan Sähkö. Kuva: Katja Lösönen

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 125 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2020 oli noin 113 milj. euroa.

Maakaapelointi vähentää katkoja ja johtokatuja vapautuu maa- ja metsätalouskäyttöön3.2.2021 09:15:00 EET | Tiedote

Tänä vuonna sähköverkkoa siirtyy Vaasan Sähköverkon alueella maan alle noin 200 kilometrin matkalta. Vaasan Sähköverkko kehittää kuluvana vuonna verkkoa 12 miljoonalla eurolla. Investoinneilla parannetaan toimitusvarmuutta, uusitaan sähköasemia ja lisätään älyä verkkoon. Kaapeloinnin myötä poistuvien linjakatujen alta vapautuu yhteensä jopa 120 hehtaaria pelto- ja metsämaata maa- ja metsätalouskäyttöön.