Vaasan Sähkö Oy

Vaasan Sähköverkko investoi 13 miljoonaa seudun sähköverkkoon

Vaasan Sähköverkko investoi tänä vuonna kolmetoista miljoonaa euroa alueen sähköverkon kehittämiseen. Toimenpiteillä parannetaan verkon toimitusvarmuutta ja uusitaan käyttöikänsä päässä olevaa verkkoa. Vuoden suurimmat hankkeet tuovat reilut 4 000 uutta asiakasta säävarman sähköverkon piiriin.

Vuoden 2020 merkittävimmät verkostotyöt ovat kaapelointihankkeita, joiden myötä ilmajohtoja siirretään maan suojiin ja pois säiden armoilta. Näitä tehdään muun muassa Vaasan Sundomissa, Laihian Hulmilla ja Ylipäässä, Mustasaaren Jungsundissa ja Rimalissa sekä Korsnäsin Korsbäckissa.

Sundomissa, Hulmilla, Korsbäckissa ja Rimalissa rakennustöiden on suunniteltu alkavan helmikuussa, Ylipäässä huhtikuussa ja Jungsundissa toukokuussa.

Maakaapelia rakennetaan vuoden aikana yhteensä 215 kilometriä ja uusia puistomuuntamoita pystytetään 115 kappaletta. Investointien työllistävä vaikutus alueella on merkittävä ja vastaa noin 120 henkilötyövuotta, toteaa projektipäällikkö Kai Pokela.

Uuden kaapeliverkon odotetaan palvelevan jopa seuraavat 50 vuotta. Verkon kapasiteetti kasvaa kaapeloitaessa ja vastaa samalla uusiutuvan sähköntuotannon ja sähköautoilun tuomiin tarpeisiin.

- Näillä toimenpiteillä parannetaan merkittävästi asiakkaidemme sähkönsiirron häiriöttömyyttä.

Kaapelointeja on Vaasan Sähköverkon alueella tehty ripeään tahtiin. Tällä hetkellä yhtiön keskijänniteverkosta on maan alla noin 41 % ja pienjänniteverkosta noin 71 %. Vuonna 2020 alkavat työt nostavat prosenttiosuuksia 1–2 prosenttiyksiköllä.

Säävarman verkon rakentamisella pyritään sähkön toimitusvarmuuden parantamiseen. Valtakunnallinen tavoite on, että vuoteen mennessä 2028 sähkökatkot ovat asemakaava-alueella enimmillään kuuden tunnin, ja muualla 36 tunnin mittaisia.

Vaasan Sähköverkon jakelualueen verkon pituus on noin 7 100 kilometriä, mikä merkitsee keskimäärin noin sataa metriä asiakasta kohden. Verkon ylläpitäminen ja kehittäminen on tärkeää, sillä se palvelee paitsi kotitalouksia, myös yrityksiä ja yhteiskunnan muita toimintoja, kuten sairaaloita ja teollisuutta.

Katso käynnissä ja suunnitteilla olevat verkostotyöt Vaasan Sähköverkon alueella:

Juha Rintamäki
Vaasan Sähköverkko Oy
juha.rintamaki@vaasansahkoverkko.fi

Kai Pokela
projektipäällikkö
Vaasan Sähköverkko Oy
kai.pokela@vaasansahkoverkko.fi

Vaasan Sähkö Oy
Kirkkopuistikko 0
65100 VAASA

06 324 5111http://www.vaasansahko.fi

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 140 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2018 oli noin 143 milj. euroa.

Lue lisää julkaisijalta Vaasan Sähkö Oy