Vaasan StreetFood SOFT BUN on pehmeästi paras burgerisämpylä

Tulevan kesän merkittävin Street Food -uutuus laajassa vähittäiskauppajakelussa on Vaasan SOFT BUN. Se on ainutlaatuisen pehmeä ja kuohkea potato bun -hampurilaissämpylä, joka nostaa burgerin täytteiden maut ansaitsemaansa asemaan. Aidon amerikkalaisen perunasämpyläreseptin mukaan leivottu suomalainen sämpyläuutuus muuttuu paahdettaessa superpehmeäksi ja ilmavaksi tarjoten hampurilaiselle kestävän ja imukykyisen, käsissä helposti pideltävän rungon.

”Erityisesti trendikkäiden smash-burgereiden kokkaamiseen tarkoitettu uutuus käyttäytyy sen leivonnassa käytetyn perunan ansiosta eri tavoin kuin mikään muu vähittäiskaupan nykyisistä sämpylöistä. Peruna antaa sille sitkoa, jonka ansiosta sämpylä on rakenteeltaan kuohkea ja jopa vaahtokaramellimaisen pehmeä. Vaikka sämpylä painuukin käsissä lyttyyn, se ei murene", kertoo Vaasan tuoteryhmäpäällikkö Minna Lamberg.

”Suomalaisia on jo parin vuoden ajan hemmoteltu laadukkailla briossi-tyyppisillä sämpylöillä, mikä on ollut omiaan kasvattamaan kotikeittiöiden hampurilaisbuumia ennen näkemättömiin mittasuhteisiin. Burgerihifistelijöiden ihailun kohteeksi on kuitenkin noussut nyt kansainvälisistä suosikkiravintoloista tuttu amerikkalaistyyppinen potato bun, jota vähittäiskaupasta ei ole aiemmin löytynyt. Olemmekin erittäin ylpeitä saadessamme tuoda kotikeittiöihin jälleen jotain uutta mahdollistamaan ravintolatason burgerielämyksen”, kertoo Vaasanin Street Food - tuoteryhmäpäällikkö Minna Lamberg.

Vantaan Petikossa leivottavassa mattapintaisessa Vaasan StreetFood SOFT BUN -uutuussämpylässä on tuttuun kiiltävään briossiin verrattuna pumpulimaisen pehmeä ja ulkonäöltään hieman rutussa. Laktoositon ja vegaaninen premium-luokan sämpylä on hennon makea ja se saa keltaiseen vivahtavaa väriä kurkumasta.

”Erityisesti trendikkäiden smash-burgereiden kokkaamiseen tarkoitettu uutuus käyttäytyy sen leivonnassa käytetyn perunan ansiosta eri tavoin kuin mikään muu vähittäiskaupan nykyisistä sämpylöistä. Peruna antaa sille sitkoa, jonka ansiosta sämpylä on rakenteeltaan kuohkea, jopa vaahtokaramellimaisen pehmeä. Vaikka sämpylä painuukin käsissä ruttuun, se ei murene. Perunasämpylälle tyypilliset ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa vasta oikeaoppisesti lämmitettäessä, eli sisäpinnoilta paahdettaessa.  Se vaatiikin kokilta hieman perehtymistä hampurilaiskulttuuriin”, Lamberg taustoittaa.

Vaasan StreetFood SOFT BUN -sämpylää testattiin sen tuotekehitysvaiheessa paitsi burgerien ammattilaisten, myös hampurilaisiin intohimoisesti suhtautuvan burgeriyhteisön Burger Lovers Finlandin keskuudessa.

”Uskon hampurilaisten ammattilaisilta ja valveutuneilta harrastajilta saamamme palautteen perusteella, että perunasämpylästä tulee kaupan burgerisämpylävalikoiman uusi lippulaivatuote kotikeittiöiden nautiskelijoille”, lisää Minna Lamberg.

Vaasan StreetFood SOFT BUN -sämpylän paino on 70 gr ja halkaisija 4,5 tuumaa, eli 11,4 senttiä. Uutuus löytyy vähittäiskaupoista huhtikuun loppuun mennessä.

#vaasanstreetfood #softbun #burgerloversfinland

Lämmitysohje: SOFT BUN -sämpylä paahdetaan halkaisupinnoiltaan pannulla tai paistolevyllä Perunasämpylä pehmenee huomattavasti halkaisupinnoilta paahtaessa. Valmistusvinkki: Halkaisupinnat voi ennen paahtamista sivellä kevyesti majoneesilla tai sulatetulla voilla, joka paahdettaessa höyrystyy ja tuo sämpylään vielä enemmän kosteaa ja lämmintä pehmeyttä.

Ainesosat: Vehnäjauho, vesi, perunahiutale 7 %, sokeri, rypsiöljy, hiiva, vehnägluteeni, jodioitu suola, peruna (tärkkelys, jauho), säilöntäaine (E 200, E 282), emulgointiaine (E 471, E 472e, E 481), aromi, vehnätaikinajuuri, kurkuma, jauhonparanne (E 300), kuivahiiva. Saattaa sisältää pieniä määriä seesaminsiemeniä.

Ravintosisältö (100 g):

• Energiaa                   1256 kJ/300 kcal
  • Rasvaa                         5,5 g
  • josta tyydyttyneitä           1 g
  • Hiilihydraatteja              50 g
  • josta sokeria                 6,3 g
  • Ravintokuitua               3,2 g
  • Proteiinia                       11 g
  • Suolaa                          0,9 g
  • Laktoosia                         0 g

Alkuperämaa: Suomi, leivottu Vantaalla

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 550 henkilöä. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1849, mikä tekee meistä Suomen vanhimman valtakunnallisen leipomoalan toimijan. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä viidessä leipomossa eri puolilla Suomea ja tehtävänämme on vahvistaa leipomotoimialan elinvoimaisuutta Suomessa. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat, Vaasan Kaurasydän, Vaasan Kaura 100 %, sekä Vaasan Street Food -hampurilais ja hot dog -sämpylät. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla. Liikevaihtomme Suomessa ja Baltiassa vuonna 2020 oli 200 miljoonaa euroa.

Minna Lamberg, tuoteryhmäpäällikkö, Vaasan Oy
+358 (0)45 262 7463, minna.lamberg@vaasan.com

Tuotenäytepyynnöt: Samuel Sorainen, Wolfcom Oy

Vaasan StreetFood SOFT BUN -perunaburgerisämpylän paino on 70 gr ja halkaisija 4,5 tuumaa, eli 11,4 senttiä. Sämpylät löytyvät neljän kappaleen pakkauksissa.
Tuplajuusto smash-burger Vaasan StreetFood SOFT BUN -sämpylästä.
Shake Shack -tyyppinen smash-burger Vaasan SOFT BUN -sämpylästä
Smash-burger tuplapihvillä

Korona siivitti suomalaisen helikopteriyhtiön nousuun19.4.2021 11:43:33 EEST | Tiedote

Kuluneena talvena aloitettu Helsinki Citycopter-helikopteripalvelu on saavuttanut pandemian aiheuttamien matkustusrajoitusten myötä kotimaisille liike- ja tilauslennoilleen lentävän lähdön. Yhtiö operoi asiakaslentojaan kolmella helikopterilla joko Helsinki-Vantaan tilauslentoterminaalista, kaupunkikeskustojen satunnaisilta laskeutumispaikoilta tai tarvittaessa asiakkaiden kotipihoilta käsin. Helsinki Citycopter parantaa liikenneyhteyksiä pääkaupunkiseudun ja maakuntien välillä sekä tarjoaa nopean ja vaivattoman pääsyn kohteisiin, joihin Suomen muu lentoverkosto ei yllä.

Suomen suurin burgeriterassi tuo hampurilaismestarit ja jalkapallon EM-kisat Rautatientorille15.4.2021 13:51:07 EEST | Tiedote

Toissa kesänä suosiollaan yllättänyt ensimmäinen Burger Lovers -ruokatapahtuma järjestetään pandemian aiheuttaman välivuoden jälkeen taas kesäkuussa. Koronarajoitusten vuoksi tapahtuman muoto vaihtuu avoimesta ruokafestivaalista Suomen suurimmaksi burgeriravintolaksi, jonka keittiöistä vastaavat maamme arvostetuimmat hampurilaisravintolat ja burgereihin erikoistuneet keittiömestarit. Burger Lovers -jättiravintola aukeaa Helsingin Rautatietorille 11. kesäkuuta ja on avoinna joka päivä 21.6. saakka. Terassiravintolan suurilta näytöiltä voi seurata jalkapallon EM-kisojen alkusarjan otteluita, eli myös Suomen Huuhkaja-miehistön ensiesiintymistä jalkapallon arvokisoissa.

Naughty BRGR onnistui ravintolasulkutempauksessaan: 30 000 burgeria ennätysajassa23.3.2021 12:54:34 EET | Tiedote

Keittiömestari Akseli Herlevin perustamat Naughty BRGR -ravintolat ovat pitäneet keittiönsä toiminnassa ja henkilökuntansa töissä maaliskuun 8. päivänä alkaneesta ravintolasulusta lähtien. Ravintolayhtiö tavoitteli valmistavansa ja myyvänsä alkujaan kolmeksi viikoksi määrätyn sulun aikana 30 000 hampurilaista. Kunnianhimoinen tavoite täyttyi jo kahdessa viikossa ja samalla Naughty BRGR rikkoi myyntiennätyksensä. Herlevi arvioi suosion perustuvan ihmisten talkoohengen ja laadukkaan tuotteen lisäksi koronaturvalliseen palveluun sekä kotiin saakka laatunsa pitävien annosten toimitusketjuun.

Kirjailijat antavat teoksilleen äänensä radiossa2.3.2021 12:26:08 EET | Tiedote

Suomalaisen nykykirjallisuuden suosituimpiin tähtiin kuuluvat Max Seeck, Henriikka Rönkkönen ja Kale Puonti tuovat teoksensa suuren yleisön kuultavaksi suorissa radiolähetyksissä maaliskuussa. Myös Samu Haber osallistuu Suplan lukuhetkeen lukemalla ääneen omaa elämäkertaansa. Lukuhetkien tarkoitus on kannustaa kuluttajia kirjallisuuden pariin ja ne lähetetään Radio Rockin, Radio Suomipopin ja Me Naiset Radion taajuuksilla maaliskuun jokaisena lauantaina.

Tuottajalle kiitos -stipendit ovat taas haettavissa viljelyn kehittämiseen ja tiedon jakamiseen2.3.2021 10:37:17 EET | Tiedote

Kolmannen kerran avautuva Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian Tuottajalle kiitos -stipendihaku antaa kaikille maanviljelijöille mahdollisuuden hakea stipendiä viljelyyn tai jatkojalostukseen liittyvien innovaatioiden kehittämiseen, testaamiseen sekä uuden tiedon jakamiseen. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos viljelyn kehittämisestä sekä vastuullisuudesta läpi koko arvoketjun. Pitkällä aikavälillä kaikki viljelijät hyötyvät kehittämistyöstä ja niiden tuloksista.