Vaasan Sähkö Oy

Vaasan Sundomissa mallinnettiin tuulen vaikutuksia sähkölinjoihin

Vaasan Sähköverkko on kevään aikana mallintanut tuulen vaikutuksia sähkölinjoihin osana pilottihanketta. Pilotti kohdistui 60 kilometriin ilmajohtoja Sundomin saaristossa. Hankkeen tulokset kertovat, mitkä kohdat sähköverkosta ovat erityisen haavoittuvaisia tuulen aiheuttamille vaurioille.
Kuva: Christoffer Björklund

Pilottihankkeessa tutkittiin sekä puuston kaatumisriskiä että ilmajohtojen vaurioitumisriskiä. Tuulen vaikutuksia mallinnettiin 12 eri ilmansuunnasta ja tuulen eri voimakkuuksilla. Mallinnuksessa huomioitiin myös erilaiset tuulen virtausesteet, esimerkiksi maaston muoto, rakennukset, maankäyttö ja puusto.

- Tämä pilotti auttaa meitä paitsi raivaussuunnitelmissa, myös uusien linjareittien suunnittelussa, kertoo Vaasan Sähköverkon kunnossapitopäällikkö Göran Heino.

- Seuraavaksi harkitsemme myös tarvetta tehdä samanlainen mallinnus muualla jakelualueellamme.

Pilotti tehtiin yhteistyössä Numerola Oy:n kanssa.

Göran Heino
kunnossapitopäällikkö
Vaasan Sähköverkko Oy
etunimi.sukunimi@vaasansahkoverkko.fi

Kuva: Christoffer Björklund

Vaasan Sähkö Oy
Kirkkopuistikko 0
65100 VAASA

06 324 5111http://www.vaasansahko.fi

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Vaasan Sähköverkko Oy on Vaasan Sähkön tytäryhtiö. Konsernissa työskentelee noin 120 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2019 oli noin 153 milj. euroa.

Lue lisää julkaisijalta Vaasan Sähkö Oy