Vaasassa vuokrat nousseet maltillisesti – Suurempien asuntojen vuokrat jopa laskeneet

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa tekemän vuokramarkkinakatsauksen mukaan Vaasassa vuokrataso on noussut vuodessa maltillisesti. Suurempien asuntojen vuokrat ovat hieman laskeneet. Opiskelijakaupungissa kysyntä pienistä asunnoista on ollut selkeästi suurempia asuntoja vahvempaa.

Vuokrataso kasvoi Vaasassa kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä vuoden takaisesta 0,6 prosentilla. Yksiöiden ja kaksioiden vuokrat kasvoivat vajaalla prosentilla, mutta kolmioiden ja suurempien asuntojen vuokrataso puolestaan laski 0,2 prosentilla. Suurempien asuntojen heikko vuokrakehitys (+1,1 %) viimeisen viiden vuoden tarkastelujaksolla on silmiinpistävää verrattuna yksiöiden (+5 %) ja kaksioiden (+6 %) vuokrakehitykseen.

Vuokrataso on Vaasassa (12,6 €/m²) Seinäjokea (11,9 €/m²) hieman korkeampi. Järjestys kuitenkin vaihtelee huoneistotyypeittäin. Vaasassa yksiöiden vuokrataso on selvästi korkeampi ja kolmioiden taas matalampi Seinäjokeen verrattuna.

”Vaasa on väkilukuun suhteutettuna Suomen suurin korkeakoulukaupunki. Lähes joka viides kaupunkilainen on korkeakouluopiskelija. Opiskelijakaupungissa kysyntä pienistä asunnoista on ollut selkeästi suurempia asuntoja vahvempaa. Asukasluvun kasvu pysähtyi vuonna 2015 muun muassa teollisuuden irtisanomisten seurauksena. Nollakasvun seurauksena suurempien perheasuntojen kysyntä on ollut heikkoa”, toteaa Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Vuokraovi.com-sivustolla ilmoitettujen yksiöiden kokonaisvuokran mediaani oli Vaasassa 530 euroa. Vuokrapyynnit olivat keskimäärin välillä 450–580 euroa. Vertailun vuoksi Seinäjoella yksiöiden ilmoitusten kokonaisvuokrien mediaani oli 510 euroa.

Huhti-toukokuun vuokrailmoitusten vuokrapyynneissä on alkuvuoteen verrattuna nähtävissä laskua yksiöissä ja kasvua kolmioissa. Yksiöiden osalta muutosta voi selittää opiskelijakaupungin normaali kausivaihtelu, jossa vuokrapyynnit ovat laskeneet yksiöissä alkuvuodesta ja nousseet vuoden kolmannella vuosineljänneksellä. Kolmioiden osalta lyhyen aikavälin havainnot viittaisivat vuokrien laskun taittumiseen. Vaikka kolmioiden vuokrakehitys on ollut Vaasassa heikkoa, voidaan 18 päivän keskimääräistä markkinointiaikaa vuonna 2019 pitää lyhyehkönä verrattuna muihin samankokoisiin kaupunkeihin.

”Vaasalla on paljon valttikortteja. Vahva energiasektori, korkeakoulut ja seudun korkea työllisyys luovat hyvät edellytykset kaupungin kehitykselle. Kaupungin kasvulukemat ovat hyvistä lähtökohdista huolimatta olleet viime vuosina vaatimattomat verrattuna esimerkiksi nopeasti kasvavan Seinäjoen kehitykseen. Seinäjoen asukasluku on kirimässä nykykehityksellä Vaasan rinnalle vuonna 2035. Vaikka väkiluku ei ole kasvanut viime vuosina, on Vaasa kasvanut sisäänpäin. Tulevina vuosina kaupungissa korostuukin edelleen keskustan ja keskustaan liittyvien ydinalueiden kehittäminen ja täydennysrakentamisen mahdollistaminen”, Rokkanen toteaa.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Vuokrat nousivat vuonna 2020 nopeimmin Turussa, Espoossa, Vantaalla ja Keravalla21.1.2021 11:10:00 EETTiedote

Tilastokeskuksen tuoreiden vuokratilastojen mukaan vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat nousivat viime vuonna koko maassa 1,2 prosentilla. Vuokrat nousivat suurissa kaupungeissa selkeästi keskisuuria ja pieniä kaupunkeja nopeammin. Poikkeuksen muodostavat pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen linkittyvät Kerava, Järvenpää ja Porvoo. Myös Rovaniemellä vuokrat nousivat lähes yhtä paljon kuin pääkaupunkiseudulla.

Asuntomarkkinoiden monipuolinen toimijakenttä tärkeää varmistaa - valtion roolia asuntopolitiikassa ei tule vahvistaa21.12.2020 10:55:22 EETTiedote

Asuntopoliittista kehittämisohjelmaa valmistellut virkamiestyöryhmä julkaisi perjantaina raporttinsa. Suomen Vuokranantajat pitää tärkeänä asuntopoliittisen kehittämisohjelman tavoitetta lisätä asuntopolitiikan ennustettavuutta ja pitkäjänteisyyttä. Ratkaisuna ei ole kuitenkaan valtion roolin vahvistaminen, vaan toimivien asuntomarkkinoiden ja monipuolisen toimijakentän merkityksen tunnistaminen nykyistä paremmin.

Vuokranantajat taloyhtiölainojen veronkiristysaikeista: iskee kovaa rakentamiseen ja korjaamiseen13.12.2020 11:00:00 EETTiedote

Valtiovarainministeriö kaavailee asuntosijoittamisen verotuksen kiristämistä. Valtiovarainministeriössä laaditussa selvityksessä taloyhtiölainojen verovähennysoikeuden rajaamiseksi ehdotetaan tuloverolain muuttamista siten, että rakentamiseen tai peruskorjauksiin otettujen taloyhtiölainojen lyhennyksiä ei jatkossa voisi enää vähentää suoraan vuokratuloista. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat kehottaa malttiin erityisesti tässä suhdannetilanteessa.

Vuokralainen - milloin viimeksi tarkastit palovaroittimen toiminnan?1.12.2020 08:09:38 EETTiedote

Pimeänä vuodenaikana ja erityisesti joulun aikaan kynttilöiden polttaminen asunnoissa lisääntyy. Tällöin on syytä kiinnittää erityistä huomiota myös paloturvallisuuteen. Kynttilöitä poltettaessa on huolehdittava, että niiden alusta on paloturvallinen eikä niiden läheisyydessä ole muuten herkästi syttyviä materiaaleja. Lisäksi on syytä huomioida, että kynttilöitä ei koskaan pidä jättää palamaan valvomatta.