Väestörekisterikeskukselta hyvä avaus kansallisen tunnistamisen strategian pohjaksi

Väestörekisterikeskuksen (VRK) selvitys sähköisen tunnistamisen eri vaihtoehdoista on tervetullut. Finanssiala arvostaa, että selvitystyön aikana on kuultu laajalti vahvan sähköisen tunnistamisen toimijoita niin yksityiseltä sektorilta, julkishallinnosta kuin etujärjestöistäkin. VRK luovutti 8.3.2019 selvityksen kansalaisten sähköisen tunnistamisesta vaihtoehdoista kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle.

”Pidämme viisaana, että pohditaan eri kehittämisvaihtoehtoja, esimerkiksi ajatusta valtion uudesta tunnistusvälineestä. Digipalvelujen käytön eteneminen edellyttää, että niiden käyttö on asiakkaille helppoa ja turvallista”, sanoo Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Teija Kaarlela.

Finanssialan mielestä selvitys on tärkeä pohja tunnistamisen kansalliselle strategialle, joka on syytä laatia seuraavalla vaalikaudella. Kansallinen strategia on laadittava yhteistyössä julkisen ja yksityisen sektorin kanssa.

Finanssiala ry on pettynyt, että eduskunta on äskettäin hyväksynyt lakimuutoksen, joka kiristää sähköisen tunnistamisen hintasääntelyä.

”Hintaregulaatio ei lisää kilpailua vaan voi päinvastoin heikentää kilpailun edellytyksiä nostamalla alalle tulon kynnystä, estämällä ulkomaista kilpailua ja heikentämällä nykyisten toimijoiden mahdollisuuksia tarjota kehittyneitä tunnistusvälinepalveluja. Lisäksi uusi sääntely tarkoittaa sitä, että pankit tarjoavat ensitunnistamista tappiolla muiden toimijoiden hyödyksi. Olisi ollut järkevää, että uutta hintasääntelyä ei olisi toteutettu, vaan olisi odotettu kansallisen tunnistamisstrategiatyön tulokset ensin”, Kaarlela korostaa.

Valtiovarainministeriön tiedote

Pankkibarometri: Yritysten luotonkysyntä laimenee20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan sekä kotitalouksien että yritysten luotonkysyntä on vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan heikentyvän. Myös yritysten investointilainakysynnän odotetaan vähenevän. Barometrikysely I/2019 tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Eläkemaksumuutoksille on hyvin aikaa – eläkevarojen tuottoja ei pidä panna verolle19.3.2019 10:14:33 EETTiedote

​Syntyvyyden lasku aiheuttaa työeläkemaksuun pitkällä aikavälillä voimakkaan korotuspaineen, kertoo 19.3.2019 julkaistu Eläketurvakeskuksen laskelma lakisääteisten eläkkeiden kehityksestä. Korotuspaineeseen on syytä varautua hyvissä ajoin. ”On arvokasta, että työeläkejärjestelmästä tehdään asiantuntevia pitkän aikavälin laskelmia. Samanlaista suunnitelmallisuutta voisi toivoa muultakin sosiaaliturvalta”, Finanssiala ry:n (FA) varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari toteaa.

Rahamuulit kuriin – pankkien ja viranomaisten yhteistyötä tiivistettävä rahanpesun torjunnassa7.3.2019 14:06:53 EETTiedote

Rahanpesun torjunta vaatii tiiviimpää yhteistyötä paitsi kansainvälisesti, myös valvovien viranomaisten, lainsäätäjien ja pankkien välillä. Lisäksi pankkien tulisi voida vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Keskusrikospoliisi tiedotti 7. maaliskuuta uudesta Suomeen rantautuneesta ilmiöstä: ammattimaisista rahanpesijöistä. Niin sanottujen ammattimuulien arvioidaan viime vuonna avanneen Suomessa satoja pankkitilejä väärennetyn henkilöllisyyden turvin.