Väestörekisterikeskukselta hyvä avaus kansallisen tunnistamisen strategian pohjaksi

Väestörekisterikeskuksen (VRK) selvitys sähköisen tunnistamisen eri vaihtoehdoista on tervetullut. Finanssiala arvostaa, että selvitystyön aikana on kuultu laajalti vahvan sähköisen tunnistamisen toimijoita niin yksityiseltä sektorilta, julkishallinnosta kuin etujärjestöistäkin. VRK luovutti 8.3.2019 selvityksen kansalaisten sähköisen tunnistamisesta vaihtoehdoista kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle.

”Pidämme viisaana, että pohditaan eri kehittämisvaihtoehtoja, esimerkiksi ajatusta valtion uudesta tunnistusvälineestä. Digipalvelujen käytön eteneminen edellyttää, että niiden käyttö on asiakkaille helppoa ja turvallista”, sanoo Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Teija Kaarlela.

Finanssialan mielestä selvitys on tärkeä pohja tunnistamisen kansalliselle strategialle, joka on syytä laatia seuraavalla vaalikaudella. Kansallinen strategia on laadittava yhteistyössä julkisen ja yksityisen sektorin kanssa.

Finanssiala ry on pettynyt, että eduskunta on äskettäin hyväksynyt lakimuutoksen, joka kiristää sähköisen tunnistamisen hintasääntelyä.

”Hintaregulaatio ei lisää kilpailua vaan voi päinvastoin heikentää kilpailun edellytyksiä nostamalla alalle tulon kynnystä, estämällä ulkomaista kilpailua ja heikentämällä nykyisten toimijoiden mahdollisuuksia tarjota kehittyneitä tunnistusvälinepalveluja. Lisäksi uusi sääntely tarkoittaa sitä, että pankit tarjoavat ensitunnistamista tappiolla muiden toimijoiden hyödyksi. Olisi ollut järkevää, että uutta hintasääntelyä ei olisi toteutettu, vaan olisi odotettu kansallisen tunnistamisstrategiatyön tulokset ensin”, Kaarlela korostaa.

Valtiovarainministeriön tiedote

KORJATTU LINKKI // Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä laimenemassa18.6.2019 06:52:51 EESTTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on vuoden toisella neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan edelleen heikentyvän. Yritysten luotonkysynnässä on havaittavissa hienoista elpymistä. Erityisesti yritysten investointilainakysynnässä odotetaan talven notkahduksen jälkeen varovaista kasvua. Barometrikysely II/2019 tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa.

Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä laimenemassa18.6.2019 06:00:00 EESTTiedote

Ikääntyneiden talous kuntoon - tule seuraamaan keskustelua Silver Economy Forumiin14.6.2019 12:07:12 EESTKutsu

Tule kuulemaan ennakkotuloksia tuoreesta tutkimuksesta Finanssiala ry:n ja Etlan yhteiseen tilaisuuteen 9.7.2019 Finlandia-talolla klo 12.30-13.30. Toimittajien tulee akkreditoitua tilaisuuteen. Tutkimuksen tuloksia esittelee tutkimusjohtaja Niku Määttänen Etlasta ja tutkimuksen pohjalta asiasta ovat keskustelemassa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin johdolla muun muassa eläkeläisliittojen etujärjestö EETUn hallituksen puheenjohtaja Anneli Taina. Kommenttipuheenvuoron pitää sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen.

Ilmastonmuutoksen hillintä toteutuu finanssialalla erityisesti sijoitustoiminnassa12.6.2019 16:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset finanssialan yritykset ovat edelläkävijöitä Euroopassa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Finanssiala ry:n (FA) keväällä tekemään kyselyyn vastanneista jäsenyhtiöistä 87 prosenttia kertoi ottavansa ilmastonmuutoksen huomioon sijoitustoiminnassaan. Jäsenyhtiöistä lähes 90 prosenttia on mukana myös erilaisissa ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvissä sitoumuksissa tai yhteistyöhankkeissa.

Sähköisiä järjestelmiä terveydenhuollossa jo laajasti käytössä – tehtävää riittää silti4.6.2019 08:52:58 EESTTiedote

Terveydenhuollon asiakirjoja välitetään Suomessa organisaatiolta toiselle vuosittain satojatuhansia edelleen postitse. Finanssiala ry:n (FA), Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, Kelan sekä sosiaali- ja terveysministeriön yhteisessä kestävän kehityksen sitoumuksessa on asetettu kunnianhimoisia tavoitteita asiakirjojen sähköistämiselle. Sähköistämisen tiellä on vielä kuitenkin monia haasteita, joista lainsäädäntö on yksi.