Varsinais-Suomen ELY-keskus

Vägplaneringen på Kustö sund bro påskyndas på Skärgårdsvägen i S:t Karins

Dela
NTM-centralen har i början av 2021 börjat utarbeta en vägplan för förbättring av landsväg 180 (Skärgårdsvägen) mellan Kurkela och Kustö. Projektets utredningsplan har utarbetats under namnet S:t Karins västra omfartsväg. Projektet omfattar också förnyandet av Kustö sund bro. Vägplaneringen på Kustö sund bro kommer att påskyndas på grund av resultaten från de särskilda inspektionerna av bron. Nu ansöker man om snabbare genomförandeberedskap för Kustö sund bro. Vägplanen för projektet lv 180 Kurkela-Kustö blir klar uppskattningsvis 2023 och tidtabellen för genomförandet är okänd.

Som en del av beredningen av vägplanen för projektet Kurkela-Kustö gjordes en specialgranskning av Kustö sund bro. Målet var att utreda behovet av att reparera eller förnya bron i samband med genomförandet av projektet. Vid specialgranskningen rekommenderades att bron förnyas inom 3-6 år. Därför har man beslutat att utarbeta en vägplan för Kustö bro med en snabbare tidtabell och den kommer administrativt att behandlas med en annan tidtabell än den övriga projekthelheten Kurkela-Kustö. Det kommer också att ordnas ett separat möte för allmänheten om vägplanen för Kustö sund bro. Genom att göra upp en snabbare vägplan förbereder man sig på att förnya bron med en snabbare tidtabell än det övriga projektet. Målet är att vägplanen för Kustö sund bro ska vara klar för godkännande före utgången av 2021. Vid sidan av vägplanen utarbetas också en byggnadsplan för den nya bron.

I bankarna och mellanstöden på den nuvarande bron kommer man att installera automatiska övervakningsanordningar med hjälp av vilka man följer eventuella rörelser i marken och bron. Utifrån resultaten bedöms tidtabellen för förnyandet av bron. Det är sannolikt att den nya Kustö sund bron kommer att byggas samtidigt med broarna i Rävsundet och Hessund. Det tar dock betydligt mindre tid att bygga Kustö sund bro än att bygga broarna i Rävsundet och Hessund.

Byggtiden för Kustö sund bro är cirka ett år. Den nya bron byggs på den nuvarande platsen och dess fria höjd kommer att vara minst densamma som i den nuvarande bron. Den nya bron blir något bredare för att göra gång- och cykelvägen bredare och säkrare. Under den nya brons byggnadstid byggs en reservbro bredvid den nuvarande bron. Brons bärighet kommer att vara minst densamma som bärigheten för den nuvarande Rävsundsbron. Reservbron kommer att ha två filer och den har en separat gång- och cykelväg. Som det ser ut nu kommer Kustö sund bro att förnyas med en öronmärkt finansiering av bastrafikledshållningen för reparationer av medelstora broar.

Den nuvarande bron över Kustö sund blev färdig 1958.  

Till övriga delar fortsätter utarbetandet av vägplanen för projektet landsväg 180 Kurkela-Kustö enligt den planerade tidtabellen. Vägplanen blir klar uppskattningsvis 2023. I detta skede finns ingen information om projektets finansiering och tidtabell för genomförandet.

Tilläggsuppgifter: NTM-centralen i Egentliga Finland

- Kustö sund bro: broingenjör Jari Nikki, tfn 0295 022 816

- Lv 180 Kurkela - Kustö vägplan: projektchef Matti Kiljunen, tfn 0295 022 796

Nyckelord

Om

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus

Varsinais-Suomen ja Satakunnan maanteillä siirrytään talvinopeusrajoituksiin 29.10.27.10.2025 08:05:00 EET | Tiedote

Talvi tekee tuloaan, ja sen myötä maanteillä siirrytään talvinopeusrajoituksiin keskiviikkona 29. lokakuuta. Vaikka Lounais-Suomessa ei useinkaan ole lokakuun lopussa vielä talvikelejä, pimeä aika tulee säännöllisesti kalenteriaikataulun mukaan. Alennetuilla nopeusrajoituksilla pienennetään pimeyden, hirvieläinten, märkien tienpintojen ja talviajan liukkauden aiheuttamaa kohonnutta onnettomuusriskiä. Myös mahdollisten onnettomuuksien seuraukset ovat alemmilla nopeuksilla lievemmät.

Liten trendenlig minskning av arbetslösheten i Egentliga Finland i september21.10.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande

Arbetslösheten i Egentliga Finland minskade något under september, men jämfört med motsvarande tidpunkt för ett år sedan har antalet arbetslösa ökat med 13 procent. Det mest oroande i utvecklingen är den kraftiga ökningen av långtidsarbetslösheten, som särskilt drabbar de yngre åldersgrupperna. Antalet lediga arbetsplatser är också lägre än för ett år sedan, men det finns starka signaler om en vändning mot en mer positiv ekonomisk utveckling, vilket sannolikt snart kommer att synas även i antalet arbetsplatser.

Varsinais-Suomen työttömyys trendinomaisessa pienessä laskussa syyskuussa21.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen työttömyys laski syyskuun aikana hieman mutta vuodentakaiseen vastaavaan ajankohtaan verrattuna on työttömien määrä noussut 13 prosentilla. Huolestuttavinta kehityksessä on ollut pitkäaikaistyöttömyyden voimakas nousu, joka kohdistuu erityisesti nuoriin ikäluokkiin. Avoimien työpaikkojen määrä on myös pienempi kuin vuosi sitten, mutta talouden käänteestä positiivisempaan on nähty vahvoja signaaleja, joka alkanee näkyä kohta myös työpaikkamäärissä.

Säkylässä Polsun nykyisen sillan painorajoitusta on kiristetty tukirakenteiden painumien vuoksi20.10.2025 13:17:40 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on laskenut Säkylässä maantiellä 12689 (Kirkkosaarentie) Polsun nykyisen sillan painorajoitusta, sillä uuden rakenteilla olevan sillan työsillan rakentamisen aikana on havaittu nykyisen sillan tukien painumaa. Nykyiselle sillalle on asetettu 4 tonnin painorajoitus ajoneuvoyhdistelmän suurimmalle sallitulle massalle. Rajoitus mahdollistaa vain kevyempien autojen kuten henkilö- ja pakettiautojen kulun sillalla. Painorajoituksella pyritään turvaamaan sillan turvallinen käyttö siihen saakka, kunnes uusi silta saadaan liikenteelle. Sillan painumia tarkkaillaan päivittäin koko paalutustyön ajan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye