Like Kustannus

Vähän erilaisia äitienpäivätarinoita – uutuuskirja kokoaa seitsemän naisen kertomukset tuhoavasta äitiydestä ja siitä selviytymisestä

Lilli eli nälässä ja kärsi äidin piittaamattomuudesta, Niinan äiti hukuttautui. Mape Morottajan uutuuskirja Vaikket suojellut minua kaikelta pureutuu vaiettuun aiheeseen, äitiyden pimeään puoleen, ja kertoo seitsemän suomalaisnaisen selviytymistarinan rikotusta lapsuudesta.

Miksi lapsi rakastaa äitiään, vaikka tämä kohtelee kaltoin? Millainen aikuinen lapsesta kasvaa?

Mape Morottajan uutuuskirja Vaikket suojellut minua kaikelta kertoo seitsemän naisen selviytymistarinan tuhoavasta äitiydestä. Niinan äiti kärsi mielenterveysongelmista ja halusi kuolla. Eevan äiti ei jaksanut 13 lapsen kanssa ja kohteli Eevaa kaltoin varsinkin henkisesti. Liinu, Hanne ja Sari elivät päihteiden keskellä: Liinu pelasti äidin itsemurhalta, Hanne joutui hyväksikäytetyksi, Sari laiminlyödyksi. Lilli kärsi nälästä ja kylmyydestä, Meri yltäkylläisyydestä ja verissä päin tappelevista vanhemmistaan.

Kirjan lapset on jouduttu pelastamaan vanhemmiltaan, adoptoitu, sijoitettu lastenkoteihin, pahoinvoiviin sijaisperheisiin, hakkaavien kasvattivanhempien armoille, mutta myös rakastaville isovanhemmille, huolehtiviin perheisiin ja rajat asettaviin laitoksiin, joissa sai joka päivä ruokaa. Jokainen naisista on kaikesta huolimatta rakastanut äitiään, ja kaikilla on ollut halu ymmärtää äitinsä valintoja.

Osa naisista vajosi itsekin syvälle mielen rikkoutuessa tai päihteiden viedessä, mutta lopulta he pääsivät pinnalle. Suurimmalla osalla oli joku, joka välitti: rakastava mummi, huolehtiva opettaja tai sylissä pitävä lastenkodin hoitaja. Toisille apuna on ollut vakaa mieli, taistelijan luonne, sarkastinen huumori tai usko ihmisen hyvyyteen – kaikesta huolimatta.

Yhteistä naisille on, että suhde äitiin on ollut vaikuttavin ja merkittävin suhde heidän elämässään – niin hyvässä kuin pahassa. Kirjan naisilla on monia traumaattisia kokemuksia, ja vaikkei heitä suojeltu kaikelta, jokainen heistä lopulta selvisi ja toipui. Vaikka tarinat ovat raastavia, niissä elää toivo.

Kirjaan on haastateltu myös asiantuntijoita, kuten psykiatrian ja lastenpsykiatrian erikoislääkäri Heidi Jussilaa, joka työskentelee lastensuojelun asiakkaana olevissa perheissä psyykkisesti oireilevien lasten ja aikuisten kanssa. Hän kertoo, millaiset lapsuuden haitalliset kokemukset aiheuttavat tuhoa lapselle ja kuinka kauaskantoisia ja yhteiskunnallisestikin merkittäviä vaikutuksia niillä on.

Mape Morottaja on tehnyt pitkän uran Ylellä toimittajana, käsikirjoittajana ja ohjaajana. Hän on laulanut rockyhtye Santa Luciassa ja on kolmen tytön äiti.

Vaikket suojellut minua kaikelta ilmestyy painettuna, e-kirjana sekä Leena Nuoran lukemana äänikirjana.

Kirjassa elämäntarinansa kertovien henkilöiden ja heidän läheistensä nimet on muutettu yksityisyyden suojelemiseksi.

Teos on arvostelu- ja käsittelyvapaa 4.5.2022

Pdf-vedokset ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@like.fi

Painetut ja sähköiset arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

Like Kustannus