Vähemmän maakuntia ja enemmän tehtäviä – EVA tekisi Suomesta liittovaltion

Maakunnille on annettava riittävästi valtaa, tehtäviä ja välineitä toiminnan rahoittamiseksi omilla tuloilla, jotta alueuudistuksen kaltaisesta vallan hajauttamisesta ja uudesta hallinnon tasosta olisi hyötyä, kirjoittavat EVAn vieraileva tutkija, sveitsiläinen Natanael Rother, tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto ja toimituspäällikkö Sami Metelinen EVA Raportissa Suomen Yhdysvallat.

Suomen liittovaltio

He ehdottavat Sveitsin oppeihin nojautuen, että Suomesta tehdään kymmenen osavaltion liittovaltio, jossa kaikki tehtävät, joita ei ole välttämätöntä hoitaa valtion tasolla, siirretään alempien tasojen hoidettavaksi. Osavaltiot huolehtisivat sosiaali- ja terveydenhuollon lisäksi esimerkiksi joukkoliikenteestä, omasta infrastruktuuristaan, aluekehityksestä ja toisen asteen koulutuksesta.

Osavaltiot ovat Uusimaa, Aura, Häme, Uusi Karjala, Kaleva, Untamola, Pohjanmaa, Pohjola, Lappi ja Ahvenanmaa. Ne rakentuvat olemassa olevien maakuntien, työssäkäyntialueiden ja alueiden elinkeinorakenteen pohjalle. Osavaltioita on oltava maakuntia vähemmän, jotta jokainen niistä olisi väestöltään ja taloudeltaan riittävän vahva menestyäkseen itsenäisenä.

”Tärkeintä osavaltiossa on sen asukkaiden itsehallinto, joka mahdollistaa osavaltiolle paikallisiin olosuhteisiin parhaiten sopivien ratkaisujen tekemisen. Osavaltioita on oltava myös riittävän monta, jotta niiden välille voi syntyä kilpailua yrityksistä ja asukkaista. Osavaltiot voivat kilpailla esimerkiksi verotuksella ja palveluiden laadussa. Kilpailu kannustaa jokaista osavaltiota etsimään omia vahvuuksiaan, korjaamaan heikkouksiaan ja oppimaan muilta”, sanoo EVAn tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto.

Natanael Rother, Ilkka Haavisto, Gunnar Wetterberg, Jan Erola, Sami Metelinen: Suomen Yhdysvallat -EVA Raportti tiistaina 30.11. kello 9.00 osoitteessa www.eva.fi

Lisätiedot: tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto, ilkka.haavisto@eva.fitai +358 50 331 3823

vieraileva tutkija Natanael Rother, natanael.rother@lu.ch tai +41 79 253 36 99

toimituspäällikkö Sami Metelinen, sami.metelinen@eva.fi tai +358 40 578 0041

Julkaisun ennakkopyynnöt: viestintäpäällikkö Heini Larros, heini.larros@eva.fi tai +358 40 526 9728

EVA järjestää aiheesta tilaisuuden tiistaina 30.11. kello 9–10.30. Suomen Yhdysvallat -mallin esittelevät EVAn tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto, vieraileva tutkija Natanael Rother ja toimituspäällikkö Sami Metelinen. Esittelyn jälkeen seuraa aluevaalitentti, jossa keskustelemassa ovat Anders Adlercreutz (rkp), Markus Lohi (kesk.), Niina Malm (sdp), Leena Meri (ps), Petteri Orpo (kok.), Jussi Saramo (vas.) ja Iiris Suomela. Median edustajat voivat ilmoittautua viestintäpäällikkö Heini Larrokselle maanantaihin 29.11. kello 22 mennessä.

Suomen liittovaltio
Suomen liittovaltio numeroina
EVAn tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto. Kuva: Matti Rajala / EVA
Vieraileva tutkija Natanael Rother. Kuva: Karoliina Paavilainen / EVA
EVAn toimituspäällikkö Sami Metelinen. Kuva: Matti Rajala / EVA

Kaksi kolmesta rajoittaisi poliitikkojen päällekkäisiä tehtäviä11.1.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisista 68 prosenttia rajoittaisi poliitikkojen päällekkäisiä tehtäviä kansanedustajana, aluevaltuutettuna ja kunnanvaltuutettuna, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. 39 prosenttia rajoittaisi poliitikon päällekkäiset tehtävät kahteen ja 29 prosenttia sallisi poliitikolle yhden tehtävän kerrallaan. 22 prosenttia ei rajoittaisi päällekkäisiä mandaatteja, mutta toivoo, että poliitikkojen läsnäolosta tehtävissään raportoitaisiin nykyistä läpinäkyvämmin. Vain hyvin harva (6 %) torjuisi poliitikkojen tehtävien rajoittamisen demokratian vastaisena.

EVAn Verokone: Palkansaajien tuloverotus kevenee, mutta työllistäminen kallistuu14.12.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Kaikkien palkansaajien tuloverotus kevenee vuonna 2022. Pienituloisen 1500 euroa kuukaudessa ansaitsevan palkansaajan tuloverotus kevenee 0,10 prosenttiyksikköä. Keskituloisen 3250 euroa ansaitsevan palkansaajan tuloveroverotus kevenee 0,13 prosenttiyksikköä ja 25000 euroa kuussa ansaitsevilla 0,18 prosenttiyksikköä. Työllistäminen yksityisillä aloilla sen sijaan kallistuu jo toisena vuonna peräkkäin. Yksityisen sektorin työnantajamaksut nousevat keskimäärin 0,4 prosenttiyksikköä.