Vaikuta Läntisen Suomen vesihuollon tulevaisuuteen (Varsinais-Suomi, Satakunta, Pirkanmaa, Kanta-Häme, Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Pohjanmaa)

Läntisen Suomen alueella on työstetty yhteistä koko vesihuoltokenttää koskevaa vesihuoltostrategiaa. Strategialuonnos ja ensimmäinen sen toteuttamiseen tähtäävä toimenpideohjelma ovat nyt kommentoitavana. Kaikilla halukkailla on vielä hyvä mahdollisuus vaikuttaa alueen vesihuollon tulevaisuuteen.

Kuva: Minna Nummelin

Läntisen Suomen vesihuoltostrategia on laadittu Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjamaan, Pohjanmaan, Pirkanmaan, Kanta-Hämeen, Satakunnan ja Varsinais-Suomen maakuntien alueille kaikkien vesihuoltotoimijoiden yhteiseksi strategiaksi. Strategian tavoitteena on turvata laadukas, toimiva, erilaisiin riskeihin varautunut, energiatehokas ja kohtuuhintainen vesihuolto Läntisen Suomen asukkaille vuonna 2050.

Läntisen Suomen vesihuolto ensiluokkaista vuonna 2050

Strategiassa laadittiin visio ja tavoitetilat, joihin vesihuollon kehittämisessä pyritään vuoteen 2050 mennessä. Vision mukaan vuonna 2050 Läntisen Suomen vesihuoltopalvelut ovat ensiluokkaisia ja reagoivat toimintaympäristön muutoksiin.

Tavoitetilaa on kuvattu neljällä pääteemalla:

1. Vesihuollon arvo yhteiskunnan elintärkeänä toimintona on tunnistettu ja vastuu koetaan yhteiseksi​. Vesihuolto huomioidaan kaikessa alueen kehittämisessä ja varautumisessa. Vesihuollon kehittämisen ja ohjauksen tulee olla asiantuntevaa ja tavoitteellista ja vesihuoltoon tulee varata riittävät taloudelliset resurssit.​
  2. Kaikille vesihuollon asiakkaille on varmistettu turvallinen ja laadukas vesihuolto​. Käytettävä talousvesi on laadultaan korkeatasoista ja jätevesien käsittely tehokasta sekä vesihuollon omaisuuden hallinta on kestävää. Lisäksi vesihuoltopalveluiden tulee toimia kaikissa olosuhteissa.​
  3. Vesihuolto mahdollistaa alueen kehittymisen​. Hyvillä vesivaroilla, tehokkaalla jätevesien käsittelyllä ja toimivilla vesihuoltopalveluilla mahdollistetaan alueen elinkeinotoiminnan kehittyminen. ​Vesihuolto mahdollistaa uudenlaisia ansaintamahdollisuuksia. Vesivarat ovat hyvälaatuisia ja niiden virkistyskäyttömahdollisuudet ovat monipuolisia.​
  4. Alue on monipuolisen vesiosaamisen ja kestävän vesihuoltotoiminnan edelläkävijä​. Alueen vesihuolto-osaaminen on laaja-alaista ja jatkuvasti kehittyvää. Osaaminen on vahvaa eri toiminnan tasoilla ja se tukeutuu uusimman teknologisen ja tietoteknisen osaamisen hallintaan sekä ennakointiin.​ Vesihuolto on muuntautumiskykyistä, energiatehokasta ja hiilineutraalia.

Keväällä pidettyjen sidosryhmätilaisuuksien pohjalta valittiin kuusi painopistealuetta, joiden pohjalta työstettiin strategian tavoitteeseen tähtääviä toimenpiteitä. Nämä tärkeäksi koetut painopistealueet olivat: resurssit, vesihuolto-omaisuus, toimintavarmuus, osaaminen, terveys ja ympäristönsuojelu sekä energiaviisaus ja resurssitehokkuus.

Toimenpideohjelman avulla kohti parempaa vesihuoltoa

Nyt laaditussa strategian toteutumiseen tähtäävässä ensimmäisessä toimenpideohjelmassa, toimenpideohjelma 2030, on keskitytty seuraavan noin kymmenen vuoden sisällä toteutettavaksi suunniteltuihin toimenpiteisiin. Toimenpideohjelmaan tulevia toimenpiteitä esiteltiin syyskuun loppupuolella järjestetyissä sidosryhmätilaisuuksissa. Toimenpideohjelmaa muokattiin tilaisuudessa saadun palautteen perusteella.

Valmistuneessa toimenpideohjelmassa toimenpiteet on ryhmitelty kahdeksan eri keinovalikoiman alle. Keinoja ovat:

• Arvostuksen lisääminen ja vastuiden ymmärtäminen
  • Yhteistyön lisääminen
  • Vesihuolto-osaamisen lisääminen
  • Laadukkaiden vesihuoltopalveluiden tuottaminen
  • Kestävien ja muuntautumiskykyisten vesihuoltopalveluiden tuottaminen
  • Laitosten talouden vahvistaminen
  • Lainsäädännön ja valvonnan kehittäminen
  • Digitalisaation ja ostopalveluiden laajempi hyödyntäminen.

Palautetta strategiasta ja toimenpideohjelmasta voi antaa perjantaihin 19.11.2021 saakka strategian nettisivujen kautta:
www.ymparisto.fi/lantisensuomenvesihuoltostrategia2050.

Lisätietoja antaa:

Johtava vesitalousasiantuntija Jyrki Lammila
Varsinais-Suomen ELY-keskus

Johtava vesitalousasiantuntija Timo Virola
Hämeen ELY-keskus

Johtava vesitalousasiantuntija Riitta Syvälä
Pirkanmaan ELY-keskus

Vesihuoltoryhmän päällikkö Nico Karlström
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus

Sähköpostiosoittet muotoa: etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Kuva: Minna Nummelin

Fridlysta fåglar orsakade färre skördeskador än i fjol – ansökan om ersättning ska lämnas in före utgången av året26.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Enligt preliminära uppgifter har fåglar som är fridlysta enligt naturvårdslagen, såsom vitkindade gäss, orsakat mindre skador på odlingar än i fjol. Gynnsamma väderförhållanden anses vara den huvudsakliga orsaken. Ersättning för skador orsakade av fridlysta fåglar kan sökas före utgången av året. Ersättningen betalas ut i början av nästa år.

Vattentjänststrategi för Östra och Södra Finland – lyckad förändring genom samarbete och prognosticering (Mellersta Finland, Södra Savolax, Tavastland, Sydöstra Finland, Norra Karelen, Norra Savolax, Nyland)25.11.2021 14:39:33 EET | Tiedote

I arbetet på en strategi för vattentjänsterna i södra och östra Finland har det blivit dags att utvärdera det som varit och kasta en blick på det som kommer. Strategin är nu klar, efter många turer. Vi har skapat en gemensam vision och gjort strategiska val samt identifierat åtgärder för vidareutvecklingen av vattentjänsterna i östra och södra Finland. Eftersom världen omkring oss är stadd i ständig förändring kan vi inte definitivt spika vår strategi. Därför vill vi redan i detta skede granska våra val och vårt arbete. Vad har vi lyckats med? Var behöver insatserna ökas? Vad behövs för att strategin ska förverkligas? Vilka metoder för framtidsarbete behöver vi för att lyckas? Svar på dessa frågor hoppas vi få under framtidsdagen 16.12 som hålls på distans och där vi välkomnar aktörer från intressentgrupper i alla de medverkande landskapen.

Itäisen ja eteläisen Suomen vesihuoltostrategia - yhteistyöllä ja ennakoinnilla kohti onnistunutta muutosta (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Häme, Kaakkois-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Uusimaa)25.11.2021 14:39:33 EET | Tiedote

Itäisen ja eteläisen Suomen vesihuollon strategiatyössä on aika arvioida mennyttä ja kurkistaa tulevaan. Strategia on monien vaiheiden jälkeen valmistunut. Olemme luoneet yhteisen vision ja tehneet strategiset valinnat sekä löytäneet toimenpiteet, joilla kehitämme itäisen ja eteläisen Suomen vesihuoltoa eteenpäin. Koska maailma ympärillämme muuttuu kaiken aikaa, emme voi lukita strategiaamme kuitenkaan ihan lopullisesti. Siksi teemmekin valintojemme ja työskentelymme tarkastelua jo tässä vaiheessa. Missä onnistuimme? Mihin tarvitsemme lisää panostusta? Mitä tarvitsemme strategian toteutukseen? Mitä tulevaisuustyön menetelmiä tarvitsemme onnistuaksemme? Näihin kysymyksiin etsimme vastauksia etäyhteyksin pidettävässä tulevaisuuspäivässämme 16.12., johon toivotamme tervetulleiksi kaikki työssä mukana olevien maakuntien sidosryhmätoimijat.

Nyt valppaana öljylämmityksen vaihtaja – liikkeellä väärää tietoa ja jopa väärennettyjä ELY-keskuksen avustuspäätöksiä18.11.2021 08:45:00 EET | Tiedote

Jo lähes 18 000 pientalon omistajaa on hakenut ELY-keskuksen avustusta öljylämmityksen vaihtamiseen. Heistä yli 9 300 on saanut päätöksen. Avustuksella on positiivisia työllisyys- ja ilmastovaikutuksia, mutta lämmityksenvaihtobuumi on synnyttänyt myös ikäviä lieveilmiöitä. Avustuksen hakijat ovat kohdanneet virheellistä tietoa ja jopa huijauksia.